recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd til ny forstærker/reciever
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd til ny forstærker/reciever

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
McCracken Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Oktober-2014
Sted: dk
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McCracken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Råd til ny forstærker/reciever
    Sendt: 22-Oktober-2014 kl. 14:00
Hej Recorder !

Jeg er lidt på herrnes mark og har brug for nogle eksperter på området, da jeg ikke er tilfreds med nuværende lyd Sleepy

-----------------------------------------------------
Det jeg gerne vil :
Lyd fra PC, soveværelse og stue, altså 2 sæt højtalere.
-----------------------------------------------------
-----------------------------------------------------
Det jeg har :
Denon PWA 700AE
Soundblaster Z(lige købt)

JBL stereo gulv højtalere
JPW stereo mini monitore - de bliver skiftet ud med et sæt B&W 686
--------------------------------------------------------

3. spørgsmål.


1. Vil jeg forbedre lyden ved at investere i en reciever og koble PC til den via optisk eller COAX, er det bedre end detn nuværende løsning med minijack fra PC til 2xphono i denon forstærkeren. Jeg er ikke interessert i en USB dac.

2.Er der overhovedet nogen grund til et dedikeret lydkort hvis jeg kører digitalt?


3.Er der nogen forskel på om jeg kører optisk eller COAX ? kabel afstanden er kun 2 meter.


Takker på fohånd dem der kan hjælpe Big smile


PS. Er i øvrigt interessert i en reciever hvis det kan betale sig at skifte ud. Så er min denon også til salg.


Redigeret af McCracken - 22-Oktober-2014 kl. 14:01
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2014 kl. 18:29
Hvad er du utilfreds med ved den nuværende lyd?

Hvad er din lydkilde (wimp/tdcplay/mp3/whatever)?
Hvad har du gjort for at forbedre lyden (slået volumenkontrol fra etc)?

Hvad der kommer til at lyde bedre afhænger af DAC'en. Lige nu er den i dit lydkort.
Hvis du vil køre digitalt fra pc til forstærker flytter du over i forstærkerens DAC.

Jeg ville foretrække optisk kabel. Så er enhederne isoleret fra hinanden rent elektrisk.

Du kunne jo også prøve at købe en lille DAC til at sætte mellem din optiske udgang i pc og anlægget.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
McCracken Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Oktober-2014
Sted: dk
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McCracken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 08:36
Det er faktisk efter skiftet fra soundblaster x-fi music extreme til soundblast z at lyden er blevet foringet. Soundblaster z har ellers bedre specs OG en bedre og nyere dac fra cirrus logic. Det nye kort gør at der kommer flere detaljer med i lydbilledet, men bassen... det er alt for dominerende, det "runger"for meget, det brummer ligesom nærmest konstant og det gør lyden lidt mudret hvis man kan sige det sådan. Skruer jeg ned for bassen så bliver den for svag og det runger stadig for meget.


Lyd kilderne er. Flac, mp3 i mindst dårlig udgave, spil, film.

"Slå volume controll fra". Hvad mener du præcist med det ?

Usb dac'en overvejer jeg...overvejee også at sælge mit soundblaster og gå for et asus xonar essence stx II(1600 kr), det kort har en burr brown dac, som efter sigende skuæl være bedre.
Til top
McCracken Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Oktober-2014
Sted: dk
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McCracken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 08:38
Har prøvet alverdens indstillinger i ydkortets software, det lyder bedst med alle fancy pancy settings på OFF.
Til top
McCracken Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Oktober-2014
Sted: dk
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McCracken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 08:39
Har i øvrigt lige skiftet til B&W 686....hold nu kæft de spiller fedt! Voldsom forbedring af lyden!. Dog er der stadig den samme åndsvage dominerende bass lyd...grrr
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 10:12
Hvor stort rum spiller du i? Og hvordan står højttalerne i rummet?

M.v.h.
Til top
McCracken Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Oktober-2014
Sted: dk
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McCracken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 10:52
Det er et lille soveværelse, ca 15 kvm. Højtalerne er placeret på et skrivebord tæt op af en gibsvæg
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 00:41
Oprindeligt skrevet af McCracken McCracken skrev:

Det er et lille soveværelse, ca 15 kvm. Højtalerne er placeret på et skrivebord tæt op af en gibsvæg


Rummets størrelse, højttalernes placering, det giver god grobund for resonans i rummet!

Hvad sker der hvis du trækker højttalerne lidt ud fra væggen, vinkler dem lidt (ca. 15 grader eller mere), og du ellers bevæger dig rundt i værelset? Er det så ikke bedre?

M.v.h.
Til top
McCracken Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Oktober-2014
Sted: dk
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McCracken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 10:56
Jeg prøver at eksperimentere med placeringen, tak for hjælpen ! :)
Til top
McCracken Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Oktober-2014
Sted: dk
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McCracken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Hvad har du gjort for at forbedre lyden (slået volumenkontrol fra etc)?


Hvad mener du præcist med det og hvad gør det ?


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af McCracken McCracken skrev:

Hvad mener du præcist med det og hvad gør det ?


Når du har mulighed for at justere volumen på computeren, så "piller" den data ud af det signal der sendes videre til din forstærker.

Fjerner du volumenkontrollen (hvordan man gør, er afhængigt af lydkort/drivere), vil signalet blive sendt over til forstærkeren i fuld opløsning og volumenreguleringen kun foregå i forstærkeren.

Angående hvilket lydkort der er bedst, er det min klare holding at vil man noget seriøst, så dropper man de "eksklusive hifi-lydkort", sætter et no-nonsens lydkort i med optisk udgang og sætter en DAC bagefter. Dermed fjerner man de følsomme analoge kredsløb fra det støjhelvede der er inde i computeren.
Det vigtigste er sådan set at lydkortet laverer en stabil datastrøm.

Så kan man eksperimentere med DAC's fra "50 kroner" og opefter - og husk at blindlytte, for man lader sig snyde af sin underbevidsthed.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
McCracken Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Oktober-2014
Sted: dk
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McCracken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 12:49
Tak for info, jeg vender tilbage
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu