recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - div spørgsmål om digital lyd.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

div spørgsmål om digital lyd.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: div spørgsmål om digital lyd.
    Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 09:29
Jeg har ikke rigtig fulgt med i den digitale udvikling de sidste mange år. Mit mediecenter med XP er besværligt, langsomt og forældet og jeg søger derfor en ny måde at høre musik på.

Først har jeg et spørgsmål til alle mine cder.
Jeg har rippet dem i apple lossless kvalitet via itunes og lagt dem over på en ipad som derefter afspilles via airplay på apple tv3.
Det er efter min mening en super lækker og nem løsning, men hvordan med kvaliteten. Komprimere airplay lyden eller spilles den i, den kvalitet jeg har rippet musikken i.
Er apple lossless i øvrigt den optimale måde at rippe mine cder på?

Jeg har hidtil altid købt musik på cd'er da de ikke bliver væk sammen med et password, lukket udbyder osv, men jeg er efterhånden nået så langt at jeg har kigget på Spotify i den gratis version via ipad>airplay>atv men det lyder jo ikke ligefrem godt.
Jeg kan opgradere til bedre lydkvalitet for 99kr om måneden, men så er det at jeg tænker. 99kr om måneden, der kan jeg alligevel købe en del cd'er på et år eller enkelt numre på nettet.
Men hvor køber man musik i ordentlig kvalitet, itunes vil være det nemmeste, men 256kbs som deres bedste kvalitet lyder ikke optimalt, er der nogen der tilbyder musik i bedre kvalitet.

EDIT: Jeg kan slet ikke se noget musik med tunes plus logo, så det må være i 128kb hvilket jeg nægter at betale for.


Redigeret af K_J - 26-Oktober-2014 kl. 09:39
Til top
technology Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér technology Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 09:45
Prøv og kig på wimp Hifi

https://wimp.dk/wweb/specials/hifi_lossless/

Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 10:50
Tak, men det er en endnu dyre streaming tjeneste.
Det er begrænset med tid jeg har til at lytte musik da jeg har både kone og barn der også gerne vil opholde sig i stuen og i øvrigt ikke kan høres når de er andre steder i huset. Jeg ønsker derfor som skrevet, stadig at købe min musik på den ene eller anden måde.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 16:06
jeg mindes ikke itunes har haft 128kbit lyd i mange år efterhånden. Det har heddet 192kbit vbr AAC igennem lang tid nu. Ud over det er Itunes baseline noget bedre end de fleste idet de i dag forlanger at musik der kommer i itms SKAL være fra master og altså ikke bare aflevere en CD ved skranken.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 18:12
Når jeg ser en tråd som den her, hvor der bliver spurgt til om kvaliteten af forskellige løsninger er god nok, er det for mig indlysende første skridt, at du starter med at undersøge hvilke formater du kan høre tab på og hvilke du ikke kan.

I tråden http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135342&KW=&title=spotify-premium-kan-man-hre-forskel har jeg (og andre) skrevet noget om emnet, og har bl.a. skitseret en metode du kan bruge til at undersøge hvad DU kan høre og ikke høre. 

Hvis ikke du gider foobar og abx, så kan du også teste på dit nuværende setup ved at rippe et musiknummer fra en cd i forskellige kvaliteter, put de 3-4-5 forskellige versioner ind i din normale afspiller og trykke på random play - herefter er det bare at prøve at lytte dig frem til om afspilleren har valgt en af de gode eller en af de mindre gode varianter af nummeret inden du kigger på displayet og får svaret på om du hørte rigtigt.

Personligt kan jeg ikke høre forskel på 192 kbit/s mp3 og lossless, selv ikke under optimale betingelser når jeg sidder dybt koncentreret med lyttebøffer på, så jeg gider fx. ikke hidse mig voldsomt op over at spotify (som jeg bruger) "kun" tilbyder 320 kbit/s mens jeg for den dobbelte pris kunne have fået lossless med wimp hifi - jeg er for smådøv til at høre forskellen alligevel.

Mit forslag er som sagt at du starter med at finde ud af hvad du KAN høre og hvad der blot er "specifikationshysteri" - så er det meget nemmere at vælge rigtigt bagefter.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 18:51
Hvis du kan afspille filerne:

http://www.hdtracks.com/

Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 09:20
@claus_jac   det var hvad jeg kunne finde, men det er ærlig talt ikke noget de forskellige udbydere skilter med, om det er streaming eller salg. Ofte må google hjælpe og så er det da muligt at jeg har fundet nogle gamle data.
Men jeg synes stadig det er noget underligt noget at betale for næsten samme pris for en download som for en cd, når kvaliteten på download ikke svare til cden. uanset om jeg kan høre forskel eller ej.

@
strandvasker God ide. Det kigger jeg på og tester mine øre. Jeg tænker at 320kbs må være nok og noget jeg gerne vil betale for, men som sagt er det jo en streaming tjeneste, jeg vil meget gerne købe musikken.
Umiddelbart siger google at gratis spotify er på 96kbs, så tror jeg fanden at det ikke lyder god.

@
PerW  Jeg har kigget på siden og det er desværre et yderst begrænset udvalg de har, af den musik jeg høre.
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 10:46
Jeg har netop fået en mail fra bibob om at jeg for 20,-/md kan få WIMP premium, så hvis deres udvalg er tilstrækkelig er det nok den optimale løsning på mit problem
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu