recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan det betale sig at opgradere PC?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan det betale sig at opgradere PC?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan det betale sig at opgradere PC?
    Sendt: 25-November-2014 kl. 17:37
Jeg købte i 2012 en samlet PC fra top-data, og den har jeg været virkelig glad for. Den kostede mig 5.000 kr.

Nu kunne jeg bare godt tænke mig lidt mere power, da jeg synes den falder lidt bagefter nogle gange når jeg gamer CoD og Battlefield.

Men kan det lade sig gøre at opgradere på den, eller vil det være tåbeligt?

Bundkort ASUS P8H61-MX R.2.0
CPU Intel(R) Core(TM) i5-3450 @ 3.10GHz
RAM 8GB Kingston HYPER-X 1600MHZ
GFX Jeg kender ikke lige producenten, men det er et nVidia GeForce GTX 660 @ Samlet tilgængelig grafik 4GB / Dedikeret videohukommelse 2GB
HDD En almindelig 500GB HDD

Jeg har ikke særlig meget forstand på hvad der passer sammen, så er der en venlig sjæl derude der kan svare mig på hvilken SSD harddisk jeg skal kigge på, som passer i mit bundkort, og måske også et bedre grafikkort?

Af hjertet tak Big smile

          
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 18:33
H61-chipsættet understøtter ikke SATA-III og der er ingen anden SATA-III-controller på det nævnte bundkort så hastighedsmæssigt kan det næsten være hip som hap hvilken SSD du vælger.

Du kan, som de fleste andre, vælge den relativt økonomiske Samsung 840 EVO. Der er også Intel 530, Intel 730 og Samsung 850 Pro hvis du vil betale lidt ekstra for en SSD med længere garanti og bedre performance - det sidste af hensyn til når du engang i fremtiden vil flytte SSD'en til en ny maskine.

CPU'en burde fint kunne klare de nyeste spil på markedet.

Grafikkortet? Spørgsmålet her er jo med hvilken opløsning og indstillinger du spiller. Du skal nok regne med at skulle af med omkring 2.500 eller mere for et GTX 780 eller GTX 970 for virkelig at kunne mærke forskel i forhold til det sikkert udmærkede GTX 660 du har.

Mit forslag ville være at starte med at købe en SSD blandt de velrennomerede mærker/modeller (som ovennævnte) og så se, hvad det gør for din maskine som helhed. Sørg for at købe den rette størrelse til dit nuværende og fremtidige behov og hellere for stor end for lille. Brug din eksisterende 500GB disk til data (fotos osv - ikke spil) og læg operativsystem og spil på SSD'en.

SSD'en vil selvfølgelig ikke hjælpe hvis du har et fp/s problem i dine spil men uanset om du hen ad vejen finder ud af at du hellere vil udskifte hele PC'en er der intet forgjort i at starte med en SSD da den jo senere kan indgå i en ny PC.

Jeg vil normalt ikke anbefale at man begynder at udskifte bundkort/CPU/RAM da det blot betyder, at man står tilbage med en halv PC (dvs. det gamle bundkort/CPU/RAM osv) som ikke er noget værd i sig selv - med mindre man da kan finde en aftager til de stumper. Så hellere købe en komplet maskine og beholde eller sælge den gamle som en ditto komplet maskine.

Men skulle du finde på at opgradere f.eks. grafikkortet skal du måske lige først checke, om din eksisterende strømforsyning kan trække et af de store kort. Hvis du "kun" har givet 5.000 kr. for hele maskinen er det næppe en særlig stor eller effektiv strømforsyning der sidder i den men snarere en der er tilpasset den eksisterende konfiguration.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

H61-chipsættet understøtter ikke SATA-III og der er ingen anden SATA-III-controller på det nævnte bundkort så hastighedsmæssigt kan det næsten være hip som hap hvilken SSD du vælger.

Du kan, som de fleste andre, vælge den relativt økonomiske Samsung 840 EVO..


Lige nøjagtig dén SSD ville jeg gå langt udenom! For man skal til at starte med at opgradere firmware på den, da den har en "sygdom", hvor data man ikke har læst/skrevet til i et par måneder, bliver ekstremt langsomme!

Men f.eks. en Intel SSD vil også være mit råd - husk at den skal være C-drev! Benyt så din nuværende harddisk, som ekstra lagerplads.

M.v.h.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

H61-chipsættet understøtter ikke SATA-III og der er ingen anden SATA-III-controller på det nævnte bundkort så hastighedsmæssigt kan det næsten være hip som hap hvilken SSD du vælger.

Du kan, som de fleste andre, vælge den relativt økonomiske Samsung 840 EVO..


Lige nøjagtig dén SSD ville jeg gå langt udenom! For man skal til at starte med at opgradere firmware på den, da den har en "sygdom", hvor data man ikke har læst/skrevet til i et par måneder, bliver ekstremt langsomme!

Men f.eks. en Intel SSD vil også være mit råd - husk at den skal være C-drev! Benyt så din nuværende harddisk, som ekstra lagerplads.

M.v.h.


Korrekt. Firmwaren skal opdateres på 840 EVO pga. det nævnte problem men det er jo ikke anderledes end enhver anden SSD man tager i brug hvor man starter med at checke om den kører den seneste version.

Nogle prissammenligninger (ProShop, ca. 250GB):

- Samsung 840 EVO, 19nm TLC 250GB: 875 kr.
- Intel 530 240GB, 20nm MLC: 998 kr.
- Samsung 850 Pro 256GB, 40nm MLC: 1239 kr.
- Intel 520 240GB, 25nm MLC (gammel model): 1296 kr.
- Intel 730 240GB, 20nm MLC: 1391 kr.

Jeg ville selv føle mig mere tryg ved Intel 530 i forhold til Samsung 840 EVO (20nm MLC i stedet for 19nm TLC) men er man alligevel oppe i den pris kan man lige så godt lægge 25% ekstra på bordet og købe en Samsung 850 Pro med 40nm "3D" teknik og de 10 års garanti. Jeg ville næppe gå videre op(?) fra en Samsung 850 Pro til en Intel 730. Intel 520 er hvad jeg selv bruger (fordi jeg ikke har opgraderet i lang tid) og har gode erfaringer med.

Når det kommer til stykket, så er der stadig en væsentlig prisforskel på 840 EVO og så de modeller, som producenterne er villige til at give 5+ års garanti på. Hvis man blot husker at opdatere firmwaren før man tager den i brug og ellers ikke dagligt tæsker løs på den med en lind strøm af kæmpefiler (f.eks. videoredigering) eller trafik (database server) så ville jeg ikke selv være betænkelig ved at købe en 840 EVO.

Men når man har udset sig mærke og model skal man lige checke nettet for eventuelle kompatibilitetsproblemer med den sammenhæng den skal indgå i. Det er jo ikke sikkert at det kun er SSD'ens firmware, der skal opdateres; det er også muligt at BIOS'en skal opdateres. Selv herefter kan man ikke vide sig sikker. Da jeg skulle sætte en Samsung 840 Pro (ikke 850 Pro) til mit P6X58D bundkort var jeg nødt til at flytte den over på den langsommere Intel-controller fordi der opstod en konflikt med mit GT 640 grafikkort når SSD'en sad på Marvell-controlleren. Sådan er der jo så meget.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu