recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 6.35mm Stereo -> mono
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

6.35mm Stereo -> mono

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
RangerJoe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Maj-2004
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RangerJoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 6.35mm Stereo -> mono
    Sendt: 16-Marts-2015 kl. 21:47
Hej,

Jeg har et lidt spøjst setup som jeg mangler lidt input til.

Jeg har købt en Buttkicker THMP-1 til min PC.

Pt. har jeg et Y-split kabel i min hovedtlf. udgang på lydkortet, med henholdvis mine hørebøffer og buttkicker forbundet.

Desværre bruger min buttkicker et 6.35mm mono kabel. Det medfører at der ingen modstand? er på den ene kanal, og derfor er skal jeg stille kraftigt på balancen for at få stereobilledet korrekt i mine hørebøffer (pga. lav lyd i højre kanal).

Findes er den måde/kabel/stik hvorpå jeg kan "joine" de 2 kanaler som går til min buttkicker (mono?), således at jeg:
1) Ikke behøves at kompensere på balancen
2) At min buttkicker reagerer på signal i både venstre og højre kanal? (lige nu reagere den kun på venstre kanal)


-------------------
JVC DLA-X35|Yamaha RX-A1020|MK S150MK2+MK SS150T+SVS PC-13 Ultra|Intel NUC, LibreElec
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 21:57

Hvis du forbinder V og H kanal, så får du lyd i Mono, derved også i dit Headset.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
RangerJoe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Maj-2004
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RangerJoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 22:00
Vel ikke hvis dette sker efter y-splittet?


-------------------
JVC DLA-X35|Yamaha RX-A1020|MK S150MK2+MK SS150T+SVS PC-13 Ultra|Intel NUC, LibreElec
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 22:03

Det er underordnet der er stadig en kortslutning mellem kanalerne.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af RangerJoe RangerJoe skrev:

Jeg har købt en Buttkicker THMP-1 til min PC.

Pt. har jeg et Y-split kabel i min hovedtlf. udgang på lydkortet, med henholdvis mine hørebøffer og buttkicker forbundet.

Desværre bruger min buttkicker et 6.35mm mono kabel. Det medfører at der ingen modstand? er på den ene kanal, og derfor er skal jeg stille kraftigt på balancen for at få stereobilledet korrekt i mine hørebøffer (pga. lav lyd i højre kanal).

Findes er den måde/kabel/stik hvorpå jeg kan "joine" de 2 kanaler som går til min buttkicker (mono?), således at jeg:
1) Ikke behøves at kompensere på balancen
2) At min buttkicker reagerer på signal i både venstre og højre kanal? (lige nu reagere den kun på venstre kanal) 
Hvis din Buttkicker belaster så meget at du skal regulere med balance, tyder det på den har en meget lav indgangs impedans. Har ikke umiddelbart kunnet Google data på den.

Ellers kunne løsning være et kabel med en modstand ( et par K Ohm) i serie med inderleder i hver kanal, og modstande samles i Y-punkt i Buttkicker indgang. Men det vil nok samtidig dæmpe signal til Buttkicker pga. dens lave indgangs impedans.
Så du skal muligvis have en forstærker imellem til at drive Buttkicker indgang?

Mvh. JørgenT
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 22:41
Problemet opstår, fordi monostikket har stel, hvor højre kanal sidder på et stereostik. Dermed kortsluttes højre udgang til stel. Da de to hunstik på splitteren sidder parallelt, forsvinder lyden også i hovedtelefonerne. Du skal ha' fat på et kabel, som samler de to kanaler til en monokanal, fx ved at bruge to modstande, som JørgenT skriver. Jeg ville prøve med 100 ohm. Hvis modstanden bli'r for høj ift. Butt-kickerens indgangsimpedans ryger noget af bassen, hvilket jo i sagens natur ikke er godt

Noget i stil med dette som jeg fandt i google:



Edit: 20k-modstanden kan udelades; den har kun betydning hvis man ikke har kablet forbundet hele vejen. Om det lige skal hedde 100 el. 470 ohm er som nævnt relateret til indgangsimpedansen, men for lav værdi vil koste noget på stereoperspektivet i hovedtelefonen, og for høj vil koste noget bas-kick.

Redigeret af huntiedk - 16-Marts-2015 kl. 22:50
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
RangerJoe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Maj-2004
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RangerJoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 22:50
Suk; ud fra jeres beskrivelser virker det ikke til at det er noget som er hyldevare... 

Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

Problemet opstår, fordi monostikket har stel, hvor højre kanal sidder på et stereostik. Dermed kortsluttes højre udgang til stel. 
Ville det så hjælpe at indsætte endnu et y-split kabel ala 3.5mm stereo -> 2x 6.35mm mono og så bare undlade at forbinde den ene?


Er det jeg er ude efter egentlig ikke "bare" et plain vanilla 2.1 setup?
Findes der noget som en 2.1 DAC man kunne kaste på den optiske udgang istedet?


Redigeret af RangerJoe - 16-Marts-2015 kl. 22:55
-------------------
JVC DLA-X35|Yamaha RX-A1020|MK S150MK2+MK SS150T+SVS PC-13 Ultra|Intel NUC, LibreElec
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 23:05
Det ville sikkert virke fint også med et stereo til 2x mono som du skriver først. Så er BC'eren kun sluttet til den ene kanal, men de lave frekvenser er typisk i mono. Så må du vurdere om det gi'r en smule ubalance i hovedtelefonerne stadigvæk, men det kan sikkert ikke høres.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 23:10
Hov, med et Y-kabel mere (stereo til 2x mono) vil du stadig kun få reaktion fra sen ene kanal. Og jo, det er faktisk et lille 2.1-setup du beskriver. Man kan sikkert finde et lydkort/modul/dac der kan dette direkte. Jeg har ikke lige et in mente, men det kan jo være, at andre har et indspark :-)
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af RangerJoe RangerJoe skrev:

Suk; ud fra jeres beskrivelser virker det ikke til at det er noget som er hyldevare... 

Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

Problemet opstår, fordi monostikket har stel, hvor højre kanal sidder på et stereostik. Dermed kortsluttes højre udgang til stel. 
Ville det så hjælpe at indsætte endnu et y-split kabel ala 3.5mm stereo -> 2x 6.35mm mono og så bare undlade at forbinde den ene?
Har nærlæst dit første indlæg igen, og Huntie har selvfølgelig ret, signal kortsluttes i stik.
Dit forslag her skal nok virke. Men hvis du vil have samlet et stereosignal til mono med modstande som Huntie viser, kan jeg nok lave det til dig. Vi bor vist ikke så langt fra hinanden. Smile

Mvh. JørgenT
Til top
RangerJoe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Maj-2004
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RangerJoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2015 kl. 21:10
Så er den ged sgu barberet... 

Ca. 1/2 døgn efter mit første indlæg, stod JørgenT på adressen med et håndsmedet kabel, lavet efter overstående diagram. Det løser alle mine issues til UG...

Endnu engang beviser dette forum og sine medlemmer sin værd og berettigelse...
Man bliver sgu lidt varm om sit gamle hjerte, når venlig sjæle næsten står i kø for at hjælpe... takker!

-------------------
JVC DLA-X35|Yamaha RX-A1020|MK S150MK2+MK SS150T+SVS PC-13 Ultra|Intel NUC, LibreElec
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2015 kl. 22:45
Sådan
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu