recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Effekt spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Effekt spørgsmål

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 09:31
Her er stereophiles vurdering af følsomhed og impedancen:
 
"My estimate of the 804 Diamond's voltage sensitivity was 89.3dB(B)/2.83V/m. While this is slightly lower than the specified 90dB, it is still usefully higher than average. The plot of the 804 Diamond's impedance magnitude and phase against frequency is shown in fig.1. The speaker is a moderately difficult load for the partnering amplifier to drive. Not only does its impedance reach a minimum value of 3 ohms at 108Hz, there is a combination of 4.5 ohms and a 53° capacitive phase angle at 72Hz, and the impedance remains below 4 ohms for much of the midrange and the top octave."
 
http://www.stereophile.com/content/bowers-amp-wilkins-804-diamond-loudspeaker-measurements
 
Det lyder ikke som noget en m3 burde have problemer med.
 

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 09:37
Du skal ikke gøre det for at spille højre men for at får bedre lyd. Hvis din lyd er så dårlig allerede ved 10 watt at du ikke kommer over, ja så kan man jo godt sige at du kommer til at kunne spille højre ved at får en forstærker der kan spille rent ved 100 watt. Men lad os lige se lidt på tallene.

NAD M3
  • 180 watts X 2, 10Hz - 20kHz, with 0.03THD, both channels driven into 8 or 4 Ohms 
  • Dynamic power of 280 watts at 8 Ohms, 480 watts at 4 Ohms, and 785 watts at 2 Ohms

Den virker rimelig kraftig. og så har den "precision volume attenuator with 0.5dB steps" så kan kan lave eksperimentet med forskel i watt som jeg beskrev tidligere. 


NAD M25
Continuous Power, 20Hz-20kHz, all channels driven simultaneously at 4/8 ohms  7 x 160 W. (Ja alle 7 kanaler samtidig, men husk to kanaler på en højtaler er stadig kun 160 watt per højtaler)
Dynamic power of 220 watts at 8 Ohms, 385 watts at 4 Ohms, and 485 watts at 2 Ohms

Om det er 160 eller 180 watt er jo praktisk talt det samme (prøv selv), men den kan lavere noget mere samlet strøm(jeg har ikke regnet på dynamisk effekt). Hvis du allerede havde en M25 så var rådet klart, prøv BI-AMP. Selv om strømen kommer fra samme strømforsyning (når der køres BI-AMP fra samme kasse) får man stadig fordelen af laver udgangsimpedans ved at bruge to udgange.

Hvis du har problemer med lydkvaliteten så er der nok andre ting du kunne prøve først.






Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 09:39
B&W kan dræbe enhver forstærker med deres latterlige fasevinkler og lave impedanser - også en Nad M3. En M3 er kraftig, men ikke så stiv i forsyningen og lever af sin "dynamiske effekt".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jesper Flamand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 06:56
Jeg siger tak for de mange svar. Jeg ved godt der ikke er meget forskel på 160 og 180W, men havde bare en forstilling om at ved bi-amp på m25 fik jeg 2x160w til begge højtalere. 
Det kan spille rigeligt højt det er ikke det, tankerne var at få en center kanal i nær fremtid og så slå to fluer med et smæk. Hvis så samenitdigt jeg kunne vinde på min stereo oplevelse ville det jo ikke gøre noget.
Det er helt korrekt der er tale om b&w 804d. Da jeg ikke har mulighed for at låne m25 nogle steder er det ikke bare lige at prøve det, men hvad jeg kan forstå har det ingen givende effekt forskel.
God påske!
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 07:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Bi amp som du selv nævner kræver at du sætter et delefilter før forstærker.



Øøøh, nej - det virker nu fint uden.

Klaus
Ja.
 
Men så går ideen med Bi amp jo lidt i fløjten. Et højttaler spiller også fint uden delefilter.
 
Og som jeg skriver er det noget der mest bruges til PA anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af Jesper Flamand Jesper Flamand skrev:

Jeg siger tak for de mange svar. Jeg ved godt der ikke er meget forskel på 160 og 180W, men havde bare en forstilling om at ved bi-amp på m25 fik jeg 2x160w til begge højtalere.


Det gør du også, men husk at det er bassen der trækker mest effekt og dermed kan du kun udnytte de 160W til bassen, hvorimod den forstærkerdel der trækker diskant/mellemtone ikke belastes særligt hårdt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Men så går ideen med Bi amp jo lidt i fløjten.


Nej.

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Et højttaler spiller også fint uden delefilter.


Nej, men til gengæld spiller den kun ganske kortvarigt, idet enhederne brænder af, når de får tilført de forkerte frekvensområder.

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:


Og som jeg skriver er det noget der mest bruges til PA anlæg.


Og rigtigt meget i hjemmebrug.......

Selv min husmandsforstærker og mine billige højttalere har muligheden for at bi-ampe.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jesper Flamand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jesper Flamand Jesper Flamand skrev:

Jeg siger tak for de mange svar. Jeg ved godt der ikke er meget forskel på 160 og 180W, men havde bare en forstilling om at ved bi-amp på m25 fik jeg 2x160w til begge højtalere.


Det gør du også, men husk at det er bassen der trækker mest effekt og dermed kan du kun udnytte de 160W til bassen, hvorimod den forstærkerdel der trækker diskant/mellemtone ikke belastes særligt hårdt.

Klaus
Tak Thumbs Up
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu