recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Streaming af musik og film til receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Streaming af musik og film til receiver

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2015 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Kan hvertfald unden problemer streame remux bluray som Ringenes Herre, Hobitten, Edge of Tomorrow osv osv uden den buffer. Men har også et wifi access point indenfor 1 meter af alle 4 Chromecasts.

Streamer du lokalt indhold fra en NAS eller lignende igennem din Chromecast?

Hvis du er, er jeg meget nysgerrig efter hvordan du gør?
Der er tre (faktisk fire) forskellige måder, at afspille lokalt indhold på. Alle med hver deres ulemper.

1: PLEX Media Server eller lignende. De kræver en hel del kræfter af din server, da den skal transcode til et format, som Chromecasten kan afspille. Navnligt MP4.
Det kræver samtidig PLEX app'en til din telefon, som koster omkring 30kr (Den er dog rigtig tit på tilbud på Amazon App Store, eller ligefrem helt gratis (gælder selvfølgelig kun Android, da Amazon ikke har en app store til iOS))
Fordelen ved denne metode er så, at når først filmen er sat i gang, så dræner det ikke yderligere strøm på telefonen, da den blot sender linket videre til Chromecast, som så selv afspiller direkte fra din PLEX Server, udenom telefonen.
Denne metode benytter jeg selv til afspilning i soveværelset, fordi de betyder, at jeg kan have filmene til at ligge i MKV med fuld bitrate på billedet, samt lossless lyd. Jeg har nemlig en rigtig HTPC i stuen, som kan afspille de formater, så vil jo ikke ofre noget af kvaliteten, for at kunne benytte Chromecast.

2: Der findes flere apps der kan caste direkte fra telefonen, såsom Allcast. Ulempen ved denne metode er så, at her er det telefonen, der står for transcoding, så derfor dræner det også en del på batteriet. Du kan dog stadig afspille formater, som ikke understøttes direkte af Chromecast. Her kan du afspille filer direkte fra telefonen eller fra en tændt computer/server/NAS.

3: Der findes også små programmer og plugins til fx Chrome og Firefox, som gør det muligt at caste direkte fra en computer. Men det kræver så, at man har sin bærbare med i sofaen, eller også må man lette røven og gå ind til computeren og sætte den i gang derfra og så gå tilbage i stuen. Ikke så praktisk.

4: Denne vil jeg slet ikke anbefale, men det er muligt... Du kan finde en hvilken som helt afspiller til Android og så bare afspille filen i den. Derefter vælger du så bare cast screen, og så spejler du bare skærmen fra din telefon/tablet til din Chromecast. Men jeg fraråder det, da det kræver at telefonen ligger med tændt skærm hele tiden og derfor dræner voldsomt på strømmen.

Alle de metoder jeg har nævnt, har ikke specielle krav til hvilket codec der er brugt til at rippe filmen. Men vælger du et format, der ikke understøttes af Chromecasten, så kræver det som sagt en del kræfter af dit andet hardware. Har du nu en rimelig svag NAS eller server, så er du nødt til at rippe alle dine film i MP4 format med enten DD eller AAC.

EDIT: Der findes sikkert andre metoder til at gøre det også, men det er lige dem jeg har prøvet af. Uanset hvad, så har det alle nogle ulemper. Chromecast er først og fremmest en service streamer (Netflix, HBO etc). Den er som sådan ikke lavet til lokal streaming.


Redigeret af Nagash - 19-April-2015 kl. 08:28
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2015 kl. 12:08
Fuldstændig korrekt som Nagash skriver.

Bruger Plex, man kan i indstillingerne af denne på mobil fx sætte den til max kvalitet, dog transcoder min server som sagt og laver lyden om til AAC 5.1/7.1. Så ja det er lokalt indhold, som jeg også kan tage med på farten. I vores cafe/værested har vi også en projektor som er tilsluttet en Chromecast hvor vi holder film aftener ind imellem. Der bliver Plex brugt til det og det fungerer fint til sådanne arrangementer.

Har dog fuld HTPC i stuen, brugte dog tidligere Chromecast med Plex på den måde i soveværelset, inden jeg købte en Rasberry Pi 2 med OpenElec. Nu er det den som er fortrukken.

Vores to piger bruger dog forsat Chromecast med Plex når de skal se film på deres værelser. Sønnen bruger en gammel 900 Mghz dualcore med et ATI HD6570M grafikkort også med OpenElec, denne kører i menu osv faktisk lige så hurtigt som min i5 i 4570S Quad-core i stuen med Windows 8.1 og Kodi. Så kan kun sige OpenElec er et fantastisk program til PC med mindre kraftig hardware. OpenElec = Kodi.

Vores Chromecasts i stue og soveværelset bliver dog stadig brugt til Netflix, HBO Nordic, ViaPlay og TuneIn Radio, samt lidt Spotify.



Redigeret af JordanDK - 19-April-2015 kl. 12:12
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2015 kl. 12:43
Mange tak for svarene begge to.

Min NAS er en 214+ og er ikke egnet/kraftig nok til transcoding af ukomprimeret mkv blueray rips.

De andre metoder lyder ikke videre tiltalende.

Så tror jeg fortsætter med min bærbar med Kodi der står fast tilsluttet TVet.
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 09:22
@Silentbob

Du kunne jo på samme bærbar hvis den eller bare har lidt kræfter, installere Plex Server på denne og så linke til stierne på din NAS i Plex Serveren.

Dette har så ingen betydning for dig når du sidder hjemme og ser film, da du bruger Kodi. Men betyder til gengæld du pludselig kan have alle dine film med dig på farten. Dette afhænger selvfølgelig også af din upload forbindelse. Men i hjemmet kan man så via Chromecast se sine film i køkkenet, soveværelse osv hvor man lige har et tv og hvis ens wifi kan nå. :)
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 12:09
Det er selvfølgelig en mulighed.

Min bærbar  har en Intel i7 Ivy Bridge, så mon ikke den kan trække det.

Vores internet er 80/30, så den del burde også være okay.

Pt. har vi dog kun fjernsyn i stuen, men på sigt kunne det godt tænkes der kom en i soveværelset og på sønnens værelse.
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 14:09
Det kan den med garanti. Min server har en i3 2100t (altså den svageste overhovedet i 2. generation) og den klarer opgaven helt perfekt. Så en i7 vil nok kunne klare 2-3 transcodes samtidig.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu