recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 routere på samme netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 routere på samme netværk

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2015 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Hvorfor 1, 6 eller 11? Jeg bruger personligt Wifi analyzer og vælger en kanal som naboen ikke bruger. Hvad er der særligt ved lige netop disse 3? 1. Ligger fx helt i yder enden ville denne ikke være et dårlig valg?
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2015 kl. 23:54
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Kan du stadig konkludere at 1, 6 og 11 giver bedst performance for *dig* når du er omgivet af trådløse netværk på samtlige kanaler - i varierende styrke?

Nej, man kan kun konkludere at hvis folk ikke overholder konventionen om at kun bruge 1, 6 og 11 som centerkanaler, så går det ud over performance for alle involverede - både dem der ikke overholder konventionen og dem der gør.

Der er heller ingen garanti for at det er bedst at køre i højre side af vejen, men hvis der er nogen som synes det er bedre at køre i venstre side, så går det galt. Big smile
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2015 kl. 03:23
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men det er intet problem at klippe et stik af et færdigtlavet kabel og sætte et nyt stik på selv.
Hvis du tilmed sætter accesspoint/wifi-router i samme rum som din maskine, så kan du trække et kabel til den og helt slippe for at være trådløs.

Det tror jeg, at jeg gør - jeg bestiller et kabel nu ved avcables! Smile
Husk at gemme den ende som du klipper af, så du kan se hvordan kabel skal samles.

Tak for info - jeg bestiller den bedste kategori, kategori 7, der regner jeg med er det bedste, når signalet skal trækkes lidt mere?
Du får alligevel ikke et garanteret Cat 7 kabel, hvis du klipper det af og selv sætter et stik på.
Så gem dit fine Cat 7 og hent et Cat5e eller Cat6 hos den lokale smed Smile
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2015 kl. 06:26
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Nej, man kan kun konkludere at hvis folk ikke overholder konventionen om at kun bruge 1, 6 og 11 som centerkanaler, så går det ud over performance for alle involverede - både dem der ikke overholder konventionen og dem der gør.
Det går primært ud over vedkommende der ikke overholder konventionen, for de øvrige tæller han bare som endnu en bruger - og det endda en ikke specielt aktiv bruger.

Lad os sige at kanal 6 har 10 brugere og kanal 11 har 15 brugere. Nu kommer der en og lægger sig på kanal 9.

Dem på kanal 6 vil nu føle det som om de er 11 brugere om at dele i stedet for kun 10, men den nye bruger sender kun sjældent, så det gør ikke så meget, han forstyrrer ikke så tit.

Dem på kanal 11 oplever det som om de deler med 16 brugere, men den nye bruger sender kun sjældent, så det gør ikke så meget.

Ham på kanal 9 oplever det som om han deler netværket med 25 andre og får derfor sjældent lov at sende. Han får kun lov at sende når der både er fri bane på kanal 6 og kanal 11 samtidigt.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2015 kl. 07:24
Det er jo ikke spørgsmål om at den *ene* der bryder "konventionen" ikke opnår en god forbindelse og de andre i mindre grad...
Kiggede lige på de trådløse netværk og kan se at 3 af 20 ligger på kanal 1, 6 eller 11 - resten (17!) ligger fordelt på de øvrige kanaler.
Derudover har signalstyrken også noget at sige, så i mine øjne er det ikke så trivielt at man bare skal vælge kanal 1, 6 eller 11 og så kører det.
Jeg bruger selv kanal 4 på kontoret og 9 i stuen - og det har givet mig et velfungerende netværk sammenlignet med tidligere (hvor jeg også var hooket op på "standardkanalerne"), hvor jeg eks. kunne opleve udfald når jeg streamede FLAC-music trådløst.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2015 kl. 07:52
Tak for diverse link angående Wifi kanaler.
Giver selvfølgelig mening med at man nedsætter hastigheden når man er flere om kanalerne.

Man hvis man nu laver et tænkt eksempel hvor der er 10 netværk på kanal 1, 6 og 11.
Så har jeg personligt svært ved at se hvordan man ikke skulle få den bedste preformence ved at placere sit eget imellem de andre. Fordi sætter du den på en af disse 3 "hoved kanaler" så skal du slås med peak belastning fra 10 andre. Hvor imod hvis man nu valgte fx kanal 9 så får du kun marginalt støj. men godt nok fra 20 andre. Men man må vel formode at størstedelen af den data ens eget netværk skal håndtere er centreret omkring den kanal man har valgt. Så disse 20 andre burde jo være at minimal betydning?
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2015 kl. 09:38
I "gamle dage" (den første 802.11b standard) var spektrummet centreret omkring centerfrekvensen, så der ku' man lettere "klemme" sig ind mellem to andre netværk. Med de nyere standarder (802.11g og frem) er spektrummet udnyttet helt ud i hjørnerne for at få så høj hastighed som muligt, men til gengæld med større gener ved overlap.

Tjek fx. spektrumtegningerne på WikiPedia.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2015 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men det er intet problem at klippe et stik af et færdigtlavet kabel og sætte et nyt stik på selv.
Hvis du tilmed sætter accesspoint/wifi-router i samme rum som din maskine, så kan du trække et kabel til den og helt slippe for at være trådløs.

Det tror jeg, at jeg gør - jeg bestiller et kabel nu ved avcables! Smile
Husk at gemme den ende som du klipper af, så du kan se hvordan kabel skal samles.

Tak for info - jeg bestiller den bedste kategori, kategori 7, der regner jeg med er det bedste, når signalet skal trækkes lidt mere?
Du får alligevel ikke et garanteret Cat 7 kabel, hvis du klipper det af og selv sætter et stik på.
Så gem dit fine Cat 7 og hent et Cat5e eller Cat6 hos den lokale smed Smile

Klip et stik af - er der tale om forkert vejledning her i denne tråd?

Nå men jeg må i gang med det store bor.
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2015 kl. 12:39
Nej, men det kan ikke garanteres at det opfylder CAT7 standarden når du selv montere stikket. Der sikkert også er lavet udelukkende af plastik.. Hvilket er helt ok. 
Jeg kør med.. kan ikke huske om det er cat 5 eller 6, der hjemme, med plastik stik jeg selv har monteret. Længden er ca 20m, trukket over loft. 
Der er fint hul igennem. 115MB/s fra min NAS i gennemsnit.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2015 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Det er jo ikke spørgsmål om at den *ene* der bryder "konventionen" ikke opnår en god forbindelse og de andre i mindre grad...
Kiggede lige på de trådløse netværk og kan se at 3 af 20 ligger på kanal 1, 6 eller 11 - resten (17!) ligger fordelt på de øvrige kanaler.
Derudover har signalstyrken også noget at sige, så i mine øjne er det ikke så trivielt at man bare skal vælge kanal 1, 6 eller 11 og så kører det.
Jeg bruger selv kanal 4 på kontoret og 9 i stuen - og det har givet mig et velfungerende netværk sammenlignet med tidligere (hvor jeg også var hooket op på "standardkanalerne"), hvor jeg eks. kunne opleve udfald når jeg streamede FLAC-music trådløst.
Du har ret i at der ikke er noget "magisk" ved lige 1, 6 og 11, det kunne lige så godt have været 2, 7 og 12 eller 3, 8 og 13 der var "konventionen". Men ligesom trafikken på motorvejen, så fungerer det bedst hvis bilerne primært fordeler sig i de tre konventionelle vognbaner. Man kan selvfølgelig også vælge at lægge sig på midterstriben mellem to vognbaner udfra en teori om at der for det meste er fri bane på midterstriben, men i virkeligheden er bilen så bred at den forstyrrer to af de konventionelle vognbaner på samme tid og i praksis ikke kan komme hurtigere frem end den langsomste af de to vognbaner.

På den anden side, når den trådløse trafik i dit nabolag er organiseret efter indisk trafikmodel i en stor pærevælling, så kan det sagtens tænkes at kanal 4 og 9 tilfældigvis er de kanaler med mindst forstyrrelse.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu