recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bruger I kalibrering?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bruger I kalibrering?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bruger I kalibrering?
    Sendt: 04-Maj-2015 kl. 20:30
Bruger I aktivt jeres kalibrering?

Både da jeg havde Marantz og nu Emotiva, bruger jeg kun kalibreringen til at sætte afstand og delefrekvens til højttalerne.

Jeg har altid syntes at lyden var bedst, hvis jeg har kørt i "direct", eller hvad det nu hedder afhængigt af mærke.

Lytter i med kalibreringen slået til eller fra og hvilken receiver/processor er der tale om?
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2015 kl. 22:25
Jeg har altid korrektion på. Jeg bruger Dirac fra ekstern Pc, skulle svare til det der sidder i Emotiva's XMC-1 hvis man til køber den Dirac Live full upgrade de sælger. Vil dog sige "pure direct" lyder næsten lige så godt efter jeg fik installeret 10stk gik akustik paneler i stuen. Der er bare lidt mere diskant og en smule bulder bas, uden korrektionen. Før Gik panelerne lød det direkte dårligt uden Dirac, og da var korrektionen en absolut nødvendighed.
Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2015 kl. 23:19
Jeg forstår godt hvad du mener med bass, jeg har dog en Dspeaker, som tager sig af bass korrektionen, resten kører direkte.

Jeg har hørt, at f.eks. Anthem's korrektion er så god, at man aldrig ville lade være med at bruge den, er det noget, som kan bekræftes?

Hvordan virker Dirac fra ekstern pc?
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2015 kl. 06:26
Jeg har kørt med arc på en Anthem mrx300 og det virkede!
Til surround kunne det ikke undværes, men i ren 2 kanals lød det stadig i direct.

Men til en fuld 7.1 opsætning, kunne det på ingen måde undværes.

Klart den bedste "alm" roomEQ jeg har leget med.

Nu kører jeg jbl synthesis med sdec - og det er simpelthen en helt anden liga ;-)
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2015 kl. 06:51
hvis du skal køre med Audyssey er Pro udgaven en nødvendighed..
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2015 kl. 08:33
Troels film skrev:
"Til surround kunne det ikke undværes, men i ren 2 kanals lød det stadig (bedst går jeg ud fra) i direct.

Det er der jeg syntes Dirac skiller sig ud fra mængden. Det lyder nemlig altid væsentlig bedre end "direct", også i stereo under "audiofile" omstændigheder. Selv når man bare laver en target kurve der følger højttalerens naturlige respons, får man samme klang men med, mere klarhed/detaljer, bredere/dybere og mere præcision i stereoperspektiv, samt eliminering af stående bølger/ bulder i bas området.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2015 kl. 08:59
Hvis rumkorrektion virker bedre til film men dårligere til musik, er der i min verden noget galt med den. Det eneste der lovligt kan undskylde det er, hvis man bruger en target-kurve beregnet til film med meget roll-off - der kan nogle godt savne lidt diskant til musik. 
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Maj-2013
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2015 kl. 09:05
Hvis du har en Anthem Receiver vil jeg næsten påstå du aldrig vil undværre at køre med korrektion, da det fungerer så godt som det gør :)
Med min første receiver denon 1912, kunne man diskuterer hvor meget korrektionen gjorde, men lidt hjalp det da alligevel i mit rum.
Derefter en Anthem mrx 500, der gjorde det mil bedre end Denon, et MUST at køre med korrektion, og næsten eneste grund til at køre med Anthem receivere ;)
Nu køre jeg med en Anthem Mrx 710 som gør det endnu bedre en x00 modellen. Har et rum der ikke er lavet meget akustik forbedring i, da det er et kollegie, så får nok en del mere ud af korrektionen end så mange andre ;).
Men synes korrektionen er SUPER god til både film og musik. Heldigt man kan vælge 2 forskellige korrektioner, alt efter hvor man har placerert mikrofonen ;).
Jeg vil ALDRIG undvære korrektionen :P
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2015 kl. 09:50
"Hvordan virker Dirac fra ekstern pc?"

Det er bare installere Dirac på sin pc:

http://www.dirac.se/en/online-store.aspx

Pc'en tilsluttes til pre/forforstærker enten med HDMI eller USB. Analogt er også en mulighed men kan ikke anbefales. Så tilsluttes en Umik-1 USB mikrofon (gerne en Cross spektrum kalibreret), køre Dirac calibration softwaren, og efter endt måling sætter man så sin foretrukne target kurve og trykker på optimize. Vupti så har den lavet et filter som man loader i Dirac processor softwaren, og her kan man så loade optil 4 forskellige filtre, med forskellige target kurver, for og eksperimentere og finde sin foretrukne.
Filterne virker på alt lyd som forlader pc'en, så herfra skal afspilningen ske, altså cd, Blu-ray, netflix, spotify osv. Så man får desværre ikke glæde af kalibreringen på sine tv kanaler og FM modtagelse.
Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2015 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

"Hvordan virker Dirac fra ekstern pc?"

Filterne virker på alt lyd som forlader pc'en, så herfra skal afspilningen ske, altså cd, Blu-ray, netflix, spotify osv. Så man får desværre ikke glæde af kalibreringen på sine tv kanaler og FM modtagelse.


Øv, så er det ikke relevant, da jeg ikke bruger en pc - lød ellers spændende.
Jeg har opgivet at lave en HTPC som giver et lige så godt billede/lyd som en BD afspiller.
Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre, jeg har bare ikke kunnet få det godt nok - men, det har da givet mig en støj og strømsvag lille server
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2015 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af damkel damkel skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

"Hvordan virker Dirac fra ekstern pc?"

Filterne virker på alt lyd som forlader pc'en, så herfra skal afspilningen ske, altså cd, Blu-ray, netflix, spotify osv. Så man får desværre ikke glæde af kalibreringen på sine tv kanaler og FM modtagelse.


Øv, så er det ikke relevant, da jeg ikke bruger en pc - lød ellers spændende.
Jeg har opgivet at lave en HTPC som giver et lige så godt billede/lyd som en BD afspiller.
Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre, jeg har bare ikke kunnet få det godt nok - men, det har da givet mig en støj og strømsvag lille server

 
Prøv at give Jriver, med madVR slået til, et forsøg. Du kan bare downloade det til windows, og lege med det i 14 dage. Det giver IMO rigtig god billede kvalitet og der er mange muligheder for DSP til lyden. Både indbygget og via plugins. Jeg er også sikker på at man også kan bruge et dirac filter i Jriver via convolution. Jeg synes at Jriver er nemmere at gå til end mange af de andre alternativer.


Redigeret af Trumle - 05-Maj-2015 kl. 10:10
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2015 kl. 10:27
Efter jeg har installeret et GTX 970 grafikkort er billedet, så vidt jeg kan se, identisk med Blu-ray afspiller.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu