recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Server eller NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Server eller NAS

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Status: Offline
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Server eller NAS
    Sendt: 24-Maj-2015 kl. 19:55
Hvad er hurtigst - en NAS eller en Server.

Kan en gammel PC levere højhastighed lagerplads til netværket.

På forhånd tak for indput.
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2015 kl. 20:06
En NAS er en Server / PC. Så det kommer helt an på hvilke komponenter der sidder i maskinerne som bestemmer hvem som vinder 'kapløbet'.

Måske du kan fortælle lidt mere om formålet? Er det store datamængder? Store / små filer? Skal 'serveren' streame og evt. transcode videofiler? Få eller mange brugere? 
< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
.
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Status: Offline
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2015 kl. 11:28
Jeg vil gerne kunne streame musik og film fra den. Derudover, skal den bruges som fælles lagerplads for familiens øvrige dokumenter - og til evt. backup. Det sidste bruger vi nu dropbox til, så det er primært plads tll musik og film. der er væsentligt - og så hastighed der gør det muligt at afspille direkte fra serveren/NAS.

Jeg har i dag en Buffalo diskstation, hvor der tilkobles usb harddiske, og det er ihvertfald for langsomt. En hurtig ny NAS er ret dyr, så jeg tænkte om jeg kunne bruge en gammel pc med en Celeron CPU, jeg har stående. Men den er ikke ret hurtigt, og har ikke ret meget ram. Men jeg tænkte at freeNAS måske ikke brugte så mange ressourcer - eller en linux server.

Hvad vil  i gøre ? Ofre penge på nyt eller genbruge gammelt.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2015 kl. 11:51
En NAS bruger nok meget mindre strøm end en gammel PC.

Bruger selv 2 stk nas til film, musik og backup.
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Status: Offline
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2015 kl. 11:59
Ok, jeg kan godt se at en tændt pc kan sluge noget strøm, så en NAS tjener sig selv hjem over en årrække. Hvilke NAS kører du med - og vil du anbefale den.

Generelt input til valg af NAS, hvor der er god value for money vil være dejligt :-)


Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2015 kl. 13:11
Med dit behov skal du helt klart gå efter en NAS.  Der er 2 'store' mærker som begge gør det ret godt: Synology og QNap. 

Jeg selv har en Synology DS1813+ som er lidt af et monster med plads til 8 harddiske (32TB i alt), inden da havde jeg en kombination af flere små modeller af forskellige mærker. Jeg er meget tilfreds med min Synology som jeg personligt synes har det bedste brugerinterface som er til at forstå for en ikke teknikker som mig.

Generelt vil jeg anbefale dig at købe en NAS med plads til mindst 4 harddiske, du behøver ikke at bruge alle pladser fra starten men kan med tiden sætte flere diske i når du får brug for pladsen, det fremtidssikrer din NAS. 
Derudover skal du have en med lidt ekstra CPU kraft som fx. '+' modellerne fra Synology, det er værd at ofre lidt ekstra for det.






< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2015 kl. 15:26
Stemmer NAS
Mindre strøm, bygget til formålet.
Altid etablerede mærker og modeller. SW opdateringer, fejlretninger og nye funktioner er vigtigere end den sidste speed, eller de sidste 200 kr.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2015 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Steffen32 Steffen32 skrev:

Jeg har i dag en Buffalo diskstation, hvor der tilkobles usb harddiske, og det er ihvertfald for langsomt. En hurtig ny NAS er ret dyr, så jeg tænkte om jeg kunne bruge en gammel pc med en Celeron CPU, jeg har stående. Men den er ikke ret hurtigt, og har ikke ret meget ram. Men jeg tænkte at freeNAS måske ikke brugte så mange ressourcer - eller en linux server.
Når nu du har den gamle maskine allerede, hvorfor så ikke smide freenas på den og se hvor hurtigt/langsomt den kører? Hvis den kører hurtigt nok er der jo ingen grund til at gøre mere ud af det.

Oprindeligt skrevet af Steffen32 Steffen32 skrev:

Hvad vil  i gøre ? Ofre penge på nyt eller genbruge gammelt.
Ulempen ved ældre udstyr er typisk strømforbruget, men smid sådan et wattmeter på den der celeron maskine du har stående og se hvad den reelt bruger - herefter regner du lidt på de årlige omkostninger i forhold til en moderne maskine og ser hvor mange år det tager at hente udgiften til det nye udstyr hjem.

Personligt er jeg mest til selvbyg, der er bare så mange flere muligheder på den måde. Jeg har gode erfaringer med ubuntu's serverversioner, men de kan være lidt nørdede at sætte op.

Et alternativ kunne være xpenology som er en open source version af synologys software der fungerer præcis som den ægte vare, inkl. understøtter den milliard addons der er til synology, blot er xpenology ikke bundet til synologys hardware. 

Hvis nu du alligevel går og overvejer nyt så kig på HP's microserver gen 8 til omkring 1800, smid xpenology på den og du har en "synology nas" med plads til 4 diske samme pris som den billigste 4 disk synology, blot med langt, langt flere muskler og muligheder. 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu