recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mixer - forstærker - højttaler - hvordan?!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mixer - forstærker - højttaler - hvordan?!

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
--And-- Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér --And-- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mixer - forstærker - højttaler - hvordan?!
    Sendt: 27-Maj-2015 kl. 21:11
God aften D´herrer,

Jeg har investeret i følgende udstyr (brugt), og søger i den forbindelse råd og vejledning:

Stageline Sta-1508

Samson 1502 Mixer

2 x top og 2 x 15" bund


Mixer har flere muligheder for setup og "intern" kabling (rumklang etc..), men i princippet er der 1 x main-out (phono L/R).
Hvordan kører jeg denne til forstærkeren, som har 8 separate kanalerer (in/out), hvor der på flere er mulighed for bro kobling.

Denne forstærker håndterer altså ikke et input - men skal have 1 pr. højttaler eller sub fra mixeren?

Kan i evt. skitsere hvordan det hænger sammen fra afspiller til højttaler?

Forstærker:
r

Mixer:



Højttaler:



På forhånd tak 


/Andreas 
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2015 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af --And-- --And-- skrev:

God aften D´herrer,

Jeg har investeret i følgende udstyr (brugt), og søger i den forbindelse råd og vejledning:

Stageline Sta-1508

Samson 1502 Mixer

2 x top og 2 x 15" bund


Mixer har flere muligheder for setup og "intern" kabling (rumklang etc..), men i princippet er der 1 x main-out (phono L/R).
Hvordan kører jeg denne til forstærkeren, som har 8 separate kanalerer (in/out), hvor der på flere er mulighed for bro kobling.

Signal kilde ind i Mixer. Output R og L fra mixer deles (muligvis) i 2 ind i forstærkeren.

Men fik du ikke nogle kabler med, der kan bruges direkte. Og hvad er der af delfilter i de højtaler. På billedet af højtaler bagfra kunne det godt se ud som om af signalet går "igennem" den ene højtaler kasse og videre til den næste, og der derfor kun skal bruges en L og en R kanal i forstærkeren. High/ low pass filter på forstærkeren (240Hz) kan du næppe bruge til noget.

Du bliver nok nød til at komme med nogle flere informationer, prøve dig frem eller få en til at komme og hjælpe dig. 

http://www.samsontech.com/site_media/legacy_docs/mpl1502_manual.pdf

http://www.monacor.co.uk/products/?jumpurl=uploads%2Ftx_monacordk%2Fmedia%2Fbe2ee7e542113fd.pdf&juSecure=1&locationData=9%3Att_content%3A57&juHash=e41272e87f0d78020c670702cc0bf5331cea64d7

http://www.monacor.co.uk/products/patechnology-conference/vnr/244300/?type=257&no_cache=1
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2015 kl. 13:00
Kig på side 3 i manualen til forstærkeren - den opsætning du formodentlig skal bruge er vist i figur 9.



Forbindelsen på forstærkeren - samme for Left til Ch5-8:




Redigeret af michael9000 - 28-Maj-2015 kl. 13:04
Til top
--And-- Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér --And-- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2015 kl. 15:50
Hej Michael,

Tak for svar og illustration - jeg kigger lige nærmere på det i aften hvor jeg ikke er på mobilen. Så vidt jeg kan se nu, kan jeg godt køre ud og købe phono til xlr kabler for forbindelse mellem mixer og forstærker?
Til top
--And-- Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér --And-- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2015 kl. 20:36
Hej igen,

Der fulgte tilsyneladende ikke anvendelige kabler med, so ellers antaget. Købt brugt - så nu er det bare videre, købe hvad der skal bruges og få det til at virke.

Uddybende spørgsmål:

1) Skal jeg tilslutte 2xsub, 2xtop og 2xmonitor kræver det 6 stk. phono->XLR (L+R)?
- Eller hvordan deler jeg et signal til 6 højttalere

2) Findes der en setting på forstærkeren, som kan tage imod et signal (L+R) og selv fordele?

3) Jf. illustrationen skulle sub være 2 og 4 og top være 1 og 3?

Det ville være super hvis nogle kunne præcisere hvilke kabler jeg skal ud og finde på nettet - tænker det må være standard kabler?


PFT :-)





Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Kig på side 3 i manualen til forstærkeren - den opsætning du formodentlig skal bruge er vist i figur 9.



Du vil så bruge crossover i forstærkeren. Hvad får dig til at tror at crossover frekvensen på 240Hz passer på højtalerne ?

Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Forbindelsen på forstærkeren - samme for Left til Ch5-8:


"8 Ohm bridged operation possible"
Hvorfra ved du at impedansen ikke er for lav ?
Der er jo mulighed for at strømbegrænsning i bridged kommer før spændings begrænsningen i normal mode.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af --And-- --And-- skrev:

Højttaler:



På forhånd tak 


/Andreas 
Det kunne godt se ud som om at der er delfilter i denne bundkasse. Prøv at komme med nogle flere billeder af bund og top tilslutningerne. Er det hjemmebyg?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2015 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Du vil så bruge crossover i forstærkeren. Hvad får dig til at tror at crossover frekvensen på 240Hz passer på højtalerne ?

Det store spørgsmål er vel om der er delefilter i bundkassen. Her må And ind og kigge i den eller sætte den til og lytte om den kan spille mellemtone.


Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


"8 Ohm bridged operation possible"
Hvorfra ved du at impedansen ikke er for lav ?
Der er jo mulighed for at strømbegrænsning i bridged kommer før spændings begrænsningen i normal mode.

God pointe, men jeg har endnu ikke set PA højtalere med 1 bas-enhed, som er under 8ohm.


Til top
--And-- Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér --And-- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2015 kl. 23:27
Hej igen,

Jeg vender tilbage hurtigst muligt - travl uge :-)
Til top
--And-- Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér --And-- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2015 kl. 21:20
Beklager svarttiden og at jeg desværre ikke fået billeder af bundene endnu, skal poste dem når de kommer (anlægget står ikke hos mig). 

Det er hjemmebyg, og så vidt jeg orienteret fra sælger er bunden kun bas enhed. 

Vi ved køb i den tro at alle kabler fulgte med - uoverskueligt virvar, og det var ikke muligt at sætte det til da det var skilt ad ved afhentning. 

Nu er prioriteten at få det til at virke, og købe de kabler som mangler.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu