recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Grundig 47VLE9279WP DVB-C tuner - kan være defekt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Grundig 47VLE9279WP DVB-C tuner - kan være defekt?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
spriz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spriz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Grundig 47VLE9279WP DVB-C tuner - kan være defekt?
    Sendt: 16-Juli-2015 kl. 23:41
Hej!

Købte i september 2012 dette TV hos Giganten: Grundig 47 VLE9279WP - og har egentlig været vældig tilfreds - udover at der de sidste par uger har været noget knas på forbindelsen til vores Stofa kabel tv (signalet falder ud hver 1-2 sekund eller er helt væk).

I mandags blev jeg enig med fruen om at ringe til Stofa, for at se om de kunne få styr på deres skidt snart (der har tit været problemer med nedetid på både TV og internet), men Stofa mente at deres systemer kørte som det skulle. Jeg bedte om at få en tekniker ud, fordi det mente jeg bestemt ikke.

I dag kom han så, og konstaterede at det virkede fint hvis han smed kablet i en Stofa Smart TV boks (DVB-C boks af en eller anden art) og konkluderede hermed at det var TV'et der ikke virkede.

Kan det virkelig passe at sådan en tuner bare står af lige pludselig - TV'et er trods alt 2,5 år gammel - jeg havde håbet den holdt længere...  :( 

Er der nogle der har erfaringer med at skifte sådan noget? Kan det evt. have været noget torden/lyn som var for nogle uger siden?

Hvis der er nogen der har nogle tips til hvad jeg kan prøve, før jeg dødsdømmer TV'et, så sig endelig til!

Jeg har forsøgt at opdatere til nyeste software allerede.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2015 kl. 23:57

Da det er konstateret at det er TVet der er fejl på, så er det billigste du kan gøre, er behold TVet og køb en extern modtager.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2015 kl. 09:20
Har selv ofte udfald på Stofa. Og får ofte mails om uregelmæssigheder, da jeg har tilmeldt mig på hjemmesiden.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2015 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af spriz spriz skrev:

Købte i september 2012 dette TV hos Giganten: Grundig 47 VLE9279WP - og har egentlig været vældig tilfreds - udover at der de sidste par uger har været noget knas på forbindelsen til vores Stofa kabel tv (signalet falder ud hver 1-2 sekund eller er helt væk).

I mandags blev jeg enig med fruen om at ringe til Stofa, for at se om de kunne få styr på deres skidt snart (der har tit været problemer med nedetid på både TV og internet), men Stofa mente at deres systemer kørte som det skulle. Jeg bedte om at få en tekniker ud, fordi det mente jeg bestemt ikke.

I dag kom han så, og konstaterede at det virkede fint hvis han smed kablet i en Stofa Smart TV boks (DVB-C boks af en eller anden art) og konkluderede hermed at det var TV'et der ikke virkede.

Kan det virkelig passe at sådan en tuner bare står af lige pludselig - TV'et er trods alt 2,5 år gammel - jeg havde håbet den holdt længere...  :( 

Er der nogle der har erfaringer med at skifte sådan noget? Kan det evt. have været noget torden/lyn som var for nogle uger siden?

Hvis der er nogen der har nogle tips til hvad jeg kan prøve, før jeg dødsdømmer TV'et, så sig endelig til!

Jeg har forsøgt at opdatere til nyeste software allerede.
Brugte tekniker dit antennekabel, eller et han selv havde med?
Ikke en særlig service minded tekniker...

Det er ikke nødvendigvis tuner der er defekt. Udfald kan skyldes indstråling i antennekabel fra andre radiotjenester.
Lidt hjælpe information:

Er antennekabel "Stofa approved" eller andet godt mærke med fuldt skærmede stik som vist i ovenstående links?

Optræder fejl på alle kanaler? Hvis kun på enkelte kanaler (som ligger på samme frekvens) er det sandsynligvis signalkvalitets problem fra indstråling (som kan komme og gå, afhængig af hvilken radiotjeneste).

Så prøv på kanal med problemet at gå ind i TV menu, der bør være et punkt under indstillinger hvor du kan aflæse signalstyrke og signalkvalitet.
Hvis signalstyrke er høj, men kvalitet er lav er det sandsynligvis indstråling.

Mvh. JørgenT
Til top
spriz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spriz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Da det er konstateret at det er TVet der er fejl på, så er det billigste du kan gøre, er behold TVet og køb en extern modtager.

Ja, det havde jeg frygtet.. Jeg har bare en lille mistanke til at det ikke er TV'et den er gal med - her den anden dag virkede DR kanalerne f.eks. fejlfrit i 15+ minutter uden udfald

Til top
spriz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spriz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Har selv ofte udfald på Stofa. Og får ofte mails om uregelmæssigheder, da jeg har tilmeldt mig på hjemmesiden.

Ja, netop derfor troede jeg også bare det var Stofa der var galt på den - men denne gang blev det sgu ikke fikset igen :-(
Til top
spriz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spriz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af spriz spriz skrev:

Købte i september 2012 dette TV hos Giganten: Grundig 47 VLE9279WP - og har egentlig været vældig tilfreds - udover at der de sidste par uger har været noget knas på forbindelsen til vores Stofa kabel tv (signalet falder ud hver 1-2 sekund eller er helt væk).

I mandags blev jeg enig med fruen om at ringe til Stofa, for at se om de kunne få styr på deres skidt snart (der har tit været problemer med nedetid på både TV og internet), men Stofa mente at deres systemer kørte som det skulle. Jeg bedte om at få en tekniker ud, fordi det mente jeg bestemt ikke.

I dag kom han så, og konstaterede at det virkede fint hvis han smed kablet i en Stofa Smart TV boks (DVB-C boks af en eller anden art) og konkluderede hermed at det var TV'et der ikke virkede.

Kan det virkelig passe at sådan en tuner bare står af lige pludselig - TV'et er trods alt 2,5 år gammel - jeg havde håbet den holdt længere...  :( 

Er der nogle der har erfaringer med at skifte sådan noget? Kan det evt. have været noget torden/lyn som var for nogle uger siden?

Hvis der er nogen der har nogle tips til hvad jeg kan prøve, før jeg dødsdømmer TV'et, så sig endelig til!

Jeg har forsøgt at opdatere til nyeste software allerede.
Brugte tekniker dit antennekabel, eller et han selv havde med?
Ikke en særlig service minded tekniker...

Det er ikke nødvendigvis tuner der er defekt. Udfald kan skyldes indstråling i antennekabel fra andre radiotjenester.
Lidt hjælpe information:

Er antennekabel "Stofa approved" eller andet godt mærke med fuldt skærmede stik som vist i ovenstående links?

Optræder fejl på alle kanaler? Hvis kun på enkelte kanaler (som ligger på samme frekvens) er det sandsynligvis signalkvalitets problem fra indstråling (som kan komme og gå, afhængig af hvilken radiotjeneste).

Så prøv på kanal med problemet at gå ind i TV menu, der bør være et punkt under indstillinger hvor du kan aflæse signalstyrke og signalkvalitet.
Hvis signalstyrke er høj, men kvalitet er lav er det sandsynligvis indstråling.

Mvh. JørgenT

Hmm, det er faktisk et godt spørgsmål med kablet, jeg spørger lige min kæreste som var hjemme på det tidspunkt. Teknikeren lød til at have været ret ligeglad, og var rimelig voldsom ved TV'et efter min kærestes udsagn - æv æv...

Det er et "approved" kabel da jeg har købt det af Stofa, netop for at der var udfald i starten vi boede i lejligheden også - det blev dog pludselig fikset efter en Stofa mand var på besøg nede i boksen til husstanden.

Der er i hvert fald større problemer på nogle kanaler i forhold til andre. F.eks. har der været episoder hvor i hvert fald DR's kanaler har fungeret i 15+ minutter, hvorimod jeg ikke har set kanaler som TV3 virke i mere end et par sekunder.

Signalstyrken ligger som den altid har gjort mellem 95 og 100 - nogle gange lige nede og røre 92-93.

"Kvalitet" derimod, det er den der "dropper" ud til 10-15 stykker og til tider svinger mellem 10 og cirka 40-50 stykker.


Tusind tak for jeres tid - og beklager det sene tilbage-svar!
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af spriz spriz skrev:

Signalstyrken ligger som den altid har gjort mellem 95 og 100 - nogle gange lige nede og røre 92-93.

"Kvalitet" derimod, det er den der "dropper" ud til 10-15 stykker og til tider svinger mellem 10 og cirka 40-50 stykker.


Når det forholder sig sådan, så er det signalet det er galt med - ikke dit TV!
Det kan evt. være 4G-indstråling, fra mobiltelefoner. Prøv at tage jeres mobiltelefoner, og enten slukke dem, eller sætte på i flytilstand. Hvis du derved pludselig får færre/mindre/ingen udfald, så er det 4G-indstråling. Selvom dit kabel er Stofa-godkendt, kan din vægdåse evt. være af den gamle uskærmede slags. Skiftes denne, vil du undgå indstråling via vægdåsen.
Hvordan med eksternet udstyr - har du noget tilsluttet der? DVD, spillekonsol, HDD-optager eller lign.?

M.v.h.
Til top
spriz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spriz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 07:18
Hej Henerik!

Beklager det sene svar igen - jeg bør virkelig sætte op så jeg får email notifikationer ved svar :-)

Jeg vil prøve at se på vægdåsen, og se om det er noget jeg kan skifte. Umiddelbart ser den noget gammel ud.

Kan det have noget at sige at jeg har hevet en vægdåse af væggen i en af vores andre rum? Der sad en vægdåse i vejen i soveværelset, som vi aldrig har brugt, og da den en dag begyndte at sidde løs, blev den afmonteret og kablet hænger bare i "kabel-clipsen" derinde nu.

Jeg har en hel masse gøgl tilslutter:

5.1 Receiver, xbox360, ps4, boxee box, blu-ray afspiller og til tider også en computer via HDMI også :-)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af spriz spriz skrev:

Jeg vil prøve at se på vægdåsen, og se om det er noget jeg kan skifte. Umiddelbart ser den noget gammel ud.

Kan det have noget at sige at jeg har hevet en vægdåse af væggen i en af vores andre rum? Der sad en vægdåse i vejen i soveværelset, som vi aldrig har brugt, og da den en dag begyndte at sidde løs, blev den afmonteret og kablet hænger bare i "kabel-clipsen" derinde nu.
Et uafsluttet kabel er helt klart et sårbart punkt og ukorrekt installation. Confused
Så afhængig af om forgrening er lavet korrekt med fordeler eller gennemgangsdåse, eller om det bare er et hjemmegjort ukorrekt parallel koblet kabel, kan det evt. løses ved at sætte afslutningsmodstand på kabelende, eller afmontere kabel i fordelingspunkt. Hvis det er en gennemgangsdåse skal den afsluttes med modstand, hvis kabel fjernes.

Men det er normalvis et monopolpunkt som kun udbyder må pille ved.  Smile

Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu