recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bridge mode vs. Access Point
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bridge mode vs. Access Point

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KMB Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 22-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KMB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bridge mode vs. Access Point
    Sendt: 22-Juli-2015 kl. 19:02
Hej,
 
Ny i forum og meget grøn i Netværkssammenhæng - så er forståelsesrammen angivet Wink
 
Grundlæggende er/var min problemstilling, at jeg ville udvide mit WIFI range i huset.
 
Udgamgspunktet var, at jeg har en Router 1 (Technicolor fra Telia, som jeg har begrænset konfigurations-råderet over) samt en Router 2 (Linksys E1200) som er tilsluttet fra LAN i R1 til Internet i R2. Eftersom R1 er "låst", men jeg gerne vil kunne kontrollere routerindstillingerne har jeg sat Router 2 bagved, og fået Telia til at sætter Router 1 i Bridge Mode (her kommer jeg lidt til kort på forståelsen). Det har dog fungeret fint, da jeg indtil nu således har kunnet tilgå NAS etc. udefra pga. indstillingerne i R2.
 
Men da jeg så ville udvide WIFI rækkevidden, tænkte jeg, at jeg kunne lade R2 agere forlænger/extender/forstærker (access point?). Jeg indstillede R2, så R1 og R2 havde samme SSID og pw, slog DHCP fra på R2, gav R2 ny (men ikke fast) adresse 192.168.1.2 (hvor R1 havde 1.1) og sørgede for at R1 og R2 var forbundet via LAN indgange. Det virkede fint og jeg fik testet, at rækkevidden nu var betydeligt forbedret.
 
Men så tårnede problemerne sig op.
 
1) Hvordan kommer jeg i konfigurationsindstillingerne på R2? Er jo vant til at forbinde til routeren og skrive 192.168.1.1, men her "overruler" R1 jo nu? 192.168.1.2 virker heller ikke til R2? Jeg ville nemlig gerne sikre mig, at R2 kørte på kanal 11, da R1 var sat til kanal 1.
 
Jeg kunne jo godt resette skidtet, meeen så har jeg sat mig nogen skridt bagud ift. udgangspunktet Confused
 
2) Nu kan jeg ikke tilgå min NAS mere. Det havde jeg nok på fornemmelsen, jeg skulle bakse med senere hen, men helt overordnet - kan man "sammensmelte" sine routere til samme SSID og stadig tilgå sin NAS udefra via R2's indstillinger? Husk på, at jeg jo som udgangspunkt ikke har konfigurationsmulighed på R1.
 
Eller sagt på en anden måde - kan bridge mode og "router som AP" fungere samtidigt?
 
Jeg er spændt på at høre fra jer, og om I forstår, det jeg skriver LOL
 
Vh
KMB
Til top
KMB Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 22-Juli-2015
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KMB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2015 kl. 22:00
Hej igen,
 
Jeg har besluttet at resette min router og gendanne til de oprindelige indstillinger. Istedet har jeg købt en Wifi Range Extender (TP-Link) som løsning på mit problem - og den løsning er simpel og fungerer udmærket for mig indtil videre.
 
Jeg tror, at grunden til, jeg ikke kunne tilgå min R2 var, at DHCP var slået fra og min computer og R2 således ikke kunne etablere kontakt til hinanden - men jeg fandt aldrig ud af hvorfor.
 
Vh
KMB
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu