recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ekstra sub, godt eller skidt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ekstra sub, godt eller skidt?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ekstra sub, godt eller skidt?
    Sendt: 29-Juli-2015 kl. 22:15
Hej.
Jeg har lidt penge der brænder i lommen og overvejer at købe en ekstra sub. Jeg har en Velodyne ultra 12 og påtænker at købe en magen til. Mit rum er ca 20m2.

Jeg vil ikke købe andet end en subwoofer da vi snart (forhåbentlig) flytter i hus og meget af mit udstyr bliver skiftet ud nå jeg får mulighed for dedikeret bio-rum. Den ekstra sub formoder jeg at sagtens kan bruge fremover.

Vil jeg få noget ud af at købe en ekstra sub? Hvad med kalibreringen? Jeg vil pt ikke købe kalibreringsudstyr. Hvad siger i, er det penge ud af vinduet?
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2015 kl. 22:38
Jeg har prøvet det at et par omgange med forskellig kvalitet af sub's. Det giver et langt mere smooth og basfelt. Et større basfelt. Personlig er jeg glad for det tryk jeg så kan ligge ved bag kanalerne.

Velodyne har vel selv kalibrering? Så du har alle gode muligheder for at få rigtig meget lyd ud af det.. Du kan læse meget om det på div hjemmebio forums og tæt på +90% sværger til mere end en sub
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 10:12
Bromberg5: Kalibrerer Velo-systemet ikke hver sub for sig nu når det er en del af selve subwooferen? Så har det ikke meget værdi hvis man kalibrerer for sig og derefter lader begge spille.

Furious: Prøv at se denne tråd Otto lavede på et tidspunkt: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125157

Den viser ret godt hvor meget det giver, at tilføje en ekstra subwoofer. 
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 10:36
Jamen det er lidt det jeg mener. Hvis sub A kalibreres i sin position. Så sættes sub B på sin placering og kalibreres der.. Selvom du har en sub der kan kalibreres så vil to sub's stadig være gavnlig ift udjævning og markant større harmonisk.basfelt..
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 14:50
Tak for svar begge 2. Jeg vil lige læse Ottos tråd igennem, den har jeg overset i min søgen efter info:)
Jeg frygter dog jeg er nød til at købe noget kalibrerings halløj men det skal jeg nok uanset når jeg får lavet min bio.. Min pioneer reciever kan jo heller ikke kalibrere under 63hz:(
Skal jeg bruge en splitter for at tilslutte den ekstra sub? Har kun 1 udgang på receiveren.
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 15:28
Jep så er det en splitter. Din sub klarer jo kalibreringen under de angivede 63hz?

Til en dedikeret bio ville jeg dog personligt få fat i ordentligt kalibrerings grej. Mere fordi jeg ville gå all in på rum akustik. Eller det som pengepungen tilladte;)

Lige for at svare lidt mere præcist på mit forrige svar, så kan to subwoofere som sagt give en markant bedre subwoofer oplevelse. Ikke nødvendigvis højere, men klart bedre.

På de 20 m2 du skal have bio i, er det ikke sikkert (meget sandsynligt) at du har en ens basoplevelse i hele rummet. Men sikkert den bedste bas i sweetspot.
Med 2 subwoofere er der en god mulighed for at du har ens bas i hele rummet(igen hypotetisk), ihvertfald har du fået bredere område og en markant større sweetspot zone:)
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 18:02
Jo jeg mener subben kalibrerer under de 63hz så det burde ik være et problem. Lyder meget fornuftigt med større sweetspot men håber mest på mere og måske bedre bas.
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu