recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pc til skolebrug, input modtages
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pc til skolebrug, input modtages

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pc til skolebrug, input modtages
    Sendt: 31-Juli-2015 kl. 19:31
Hej.

Skal købe en Bærbar til skole brug med office pakke.

Den skal ikke være for stor og tung, så jeg har fundet denne.

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP13B000NO/hp-pavilion-laptop-pa-13-3-perfekt-til-studiet

Er den ok til formålet?

Det skal være muligt at arbejde uden net og køre windows 10.

Prisen ligger omkring max.

Eneste alternativer jeg kan finde er ACER og dem har jeg dårlig erfaring med.


Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 21:15
Det er en gang junk. Udgået model. Dual-core uden Hyperthreading. Kun 4GB RAM og en 500GB HDD uden SSD-cache. Den sædvanlige 1366x768-skærm, som man finder på alle de billigste modeller. Den type maskine, der giver folk en dårlig Windows-oplevelse og sender dem i armene på Apple fordi de ikke ved, hvad der reelt er i vejen.

Til 3.500 kr. ville du være bedre tjent med at finde en brugt Lenovo T420 med 8GB RAM og 1600x900 display. Hvis den ikke allerede leveres med SSD skulle der nok stadig være penge i overskud til at du selv kan sætte en SSD i den. Sørg for, at batteriet er i orden.

Bemærk at HP 13b000 er afløst af 13b200 som leveres med 128GB SSD i stedet for en 500GB HDD.

At du har haft dårlige erfaringer med Acer er ikke ensbetydende med, at du ikke vil få gode erfaringer med en ny Acer. HP producerer også maskiner af tvivlsom kvalitet. De fleste notebooks produceres af Compal, Quanta, Wistron og Inventec og Pegatron. Så er det lige meget om der står HP, Acer, Dell, Toshiba, <whatever> på dem.

Går du en tur i Aldi og spenderer 500 kr. ekstra i forhold til maskinen fra Elgiganten kan du få en som denne:
https://www.aldi.dk/aldi_156_notebook_48_615_3954_18443.html.

Den skal sikkert nok også være fremstillet på en af de samme fabrikker.

Dette skal ikke forstås som en anbefaling af Medion (Aldi), Acer eller noget andet. Blot en konstatering af, at der ikke er så voldsomt stor forskel på de forskellige mærker og modeller i den billige ende andet end specifikationerne og kosmetiske detaljer. Man kan være heldig såvel som uheldig.

Det er dog positivt at se, at SSD'er er begyndt at snige sig ind i selv relativt billige modeller, hvilket forhåbentligt vil bidrage til, at folk får en bedre oplevelse med Windows på maskiner, der er til at betale.
Til top
whazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2014
Sted: Aalbor, Danmark
Status: Offline
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér whazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 23:00
Jeg vil ikke komme med nogen specifik model, men prøv at led efter en med full hd, og gerne SSD.. Det gør det altså bare federe..
Og jeg vil også hellere have medion maskinen end den HP, primært grundet full hd, og den bedre CPU
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 23:02
til skolebrug er den særdeles rigeligt. Det er sådan cirka den størrelse omkring 4/5 af alle alm skoleelever i dag går efter. både hvad angår skærmopløsning og fysiske størrelse.

(@globulus - medion ejes af lenovo, og ja en stor del af notebooks laves af FOXCONN for HP. både på fabrikker i asien (de billige modeller) og her i europa. nærmere betegnet den østlige del.)
til skolebrug ville jeg ALDRIG bruge en 15,6" bærbar, de er ganske enkelt for klodsede og tunge at slæbe på hver eneste dag. Til at skrive med, surfe, se video, og ikke mindst høre musik er det mere end rigeligt. SSD'ere kan man altid eftermontere.

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 00:04
Mange tak for input.

Lenovoen kender jeg udmærket fra arbejde. Den er for tung og skal ikke være væk fra en stikkontakt for længe. Enig med super god skærm og ydelse.

Jeg er godt klar over at man får mere for pengene ved at gå op i en 15 tommer.

Acer får lige en chance mere.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 11:01
Hvad med den her fra Elgiganten:

128 GB SSD, i5-5200U og 6 GB RAM, men skærm kun 1366 x 768.
3333 kr.

EDIT: Den er for stor, opdager jeg.


Redigeret af Brixen - 01-August-2015 kl. 11:03
Venlig hilsen
KB
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2015 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hej.

Skal købe en Bærbar til skole brug med office pakke.

Den skal ikke være for stor og tung, så jeg har fundet denne.

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP13B000NO/hp-pavilion-laptop-pa-13-3-perfekt-til-studiet

Er den ok til formålet?

Det skal være muligt at arbejde uden net og køre windows 10.

Prisen ligger omkring max.

Eneste alternativer jeg kan finde er ACER og dem har jeg dårlig erfaring med.



Jeg havde lejlighed til at se den pågældende HP i butikken i går formiddag.

Det er selvfølgelig svært med så kort tid og evt. en tvivlsom trådløs forbindelse at danne sig et indtryk af, hvordan det vil være at gå tilbage til en dual-core maskine med HDD, men den tog sig da lidt længere tid om at blive færdig med at loade en nyhedsside i Internet Explorer end jeg er vant til - eller som jeg har set det kan lade sig gøre når man benytter en anden maskine i samme butik og på samme forbindelse, men hvor forskellen er en Core i5 og SSD.

Det er udenfor al diskussion, at en SSD giver en hel anden oplevelse end HDD men spørgsmålet er, hvor meget det betyder, om man kun kører med en ren dual-core CPU som en i3 vs. en dual-core med Hyperthreading (i5 eller visse low-power i7 på notebooks) eller ægte quad-core. Jeg hæfter mig blot ved, at der kun er meget få i3-maskiner på markedet mens den øvrige del udgøres af dual-core m/Hyperthreading eller ægte quad-core.

Build quality mht. plastic var som forventet til den pris men det, jeg hæftede mig mest ved var den elendige trackpad. Den er af typen med "skjulte" knapper, dvs. den type, hvor man er mere tilbøjelig til at tappe på den for at klikke i stedet for at presse hårdt i nederste venstre eller højre hjørne. Når jeg tappede på den føltes og lød det som om, at man klaskede to tynde plastic-plader sammen. Værre endnu, når jeg tilfældigt tappede forskellige steder på den øverste halvdel af trackpad'en registrerede den det ofte som om jeg havde foretaget et højre-klik, dvs. desktoppens context-menu kom frem på vilkårlige tidspunkter. Jeg skal ikke kunne sige, om trackpad'en på demo-modellen havde fået tæsk eller om dette var normal opførsel for denne model.

Skærmen var som forventet af TN-typen og med begrænset lysstyrke, men en opløsning på 1366x768 er næsten tålelig på 13,3" i modsætning til på 15,6" og betragtningsvinklerne var OK - panel-typen taget i betragtning.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2015 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Mange tak for input.

Lenovoen kender jeg udmærket fra arbejde. Den er for tung og skal ikke være væk fra en stikkontakt for længe. Enig med super god skærm og ydelse.

Jeg er godt klar over at man får mere for pengene ved at gå op i en 15 tommer.

Acer får lige en chance mere.


En T420 vejer ca. 2,2 kg hvilket er 400 gram mere end den, du oprindeligt linkede til. Det gælder også de nyeste 15,6"-maskiner, som ofte kun vejer 2,2-2,3 kg. Det er langt under de 3-4 kg (+ taske) vi var vant til for 10 år siden. Størrelsen kan dog være et problem når man går fra 13,3" til 15,6" - også selv om det blot er 6 cm diagonalt.

T420 har en fornuftig batterilevetid hvis man ellers kan finde et eksemplar med et godt batteri, men det er nok også det, der er sværest i denne sammenhæng. Dog vil jeg dertil sige, at de billigste maskiner på markedet ikke scorer højt mht. batterilevetid, hvilket er endnu en grund til at gå efter de nye Broadwell-modeller i stedet for sidste års Haswell-modeller. Desværre benyttes landvindinger indenfor strømbesparelser ofte på at reducere størrelsen af og omkostningerne til batteriet, så selv med en Broadwell-model kan man ikke vide sig sikker.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2015 kl. 09:37
Mange tak for de udførlige beskrivelser.

Jeg må nok indrømme at jeg tog lidt fejl af Lenovo serierne. Min hedder w530. Og den er tung især med det store batteri.

Det kan godt være at jeg må gentænke det igennem en gang til. I hvert fald er jeg blevet lidt klogere.

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2015 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Mange tak for de udførlige beskrivelser.

Jeg må nok indrømme at jeg tog lidt fejl af Lenovo serierne. Min hedder w530. Og den er tung især med det store batteri.

Det kan godt være at jeg må gentænke det igennem en gang til. I hvert fald er jeg blevet lidt klogere.



Forsimplet opsummering:

W = Workstation = desktop replacement = ikke noget man slæber for meget rundt på.

T = Thinkpad = road warrior, flittigt anvendt af forretningsfolk og rejsende teknikere.

4 = ~14"
5 = ~15"

x20 = Sandy Bridge/klassisk Thinkpad-tastatur/klassisk trackpad
x30 = Ivy Bridge/ny type tastatur/klassisk trackpad
x40 = Haswell/ny type tastatur/ny (og forhadt) trackpad
x50 = Broadwell/ny type tastatur/klassisk trackpad (efter reaktionerne på x40)

x00 og x10 er ganske enkelt for gamle og for langsomme på nuværende tidspunkt.

x30 og op er stadig for nye til at brugtprisen er interessant.

x20 er sweet spot fordi de fås for en slik men pga. af Sandy Bridge er de langt hen ad vejen lige så hurtige (bortset fra grafikken) som moderne maskiner. I nogle tilfælde endog hurtigere. En SSD-opgradering er dog stadig et must. x20 er også sidste model, der har det klassiske tastatur.

Bagsiden af medaljen er selvfølgelig, at Sandy Bridge sluger mere strøm og afgiver mere varme end Broadwell og at det derfor er vigtigt, at man finder et eksemplar, hvor kølesystemet og batteriet er i orden.

http://ktgee.net/post/49423737148/thinkpad-guide

Jeg tør ikke binde an med uoriginale batterier men et originalt batteri er for dyrt så jeg er ikke helt sikker på, at jeg turde binde an med en T420 selv. Det ville nok komme an på, hvad jeg skulle bruge den til. Det, der primært tiltaler mig ved den er dens tastatur og dens byggekvalitet. Man kan selvfølgelig købe en ny T450, men så er prisen også tre gange så høj for samme performance, en større trackpad, et ringere(?) tastatur og nogle mere moderne porte.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu