recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopiere harddisk 1:1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kopiere harddisk 1:1

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2015 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Synes det kunne være lækkert hvis man lavede en IT sikkerheds kørekort og man kun kunne købe adgang til internettet hvis én i husstanden havde sådan et kørekort.
Jeg er egentlig ret ligeglad med hvor meget folk klovner rundt på deres egne systemer - til gengæld synes jeg godt man kunne sende en regning for forurening af internettet hvis tingene går galt. Når først folk har fået en regning på en tusse for at pumpe malware ud i verden 24/7 i to uger, så tror jeg der kommer en helt naturlig interesse for at lære noget om sikrere opsætning.. Smile
Til top
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2015 kl. 11:39

Inden clean install skal man have lavet den backup af personlige filer, som trådstarter nu bøvler med. Man kan også med fordel få helt styr på sin hardware og sine softeware-licensnøgler. Her kan man bruge små freewareprogrammer som f.eks. HWiNFO, Speccy, LicenseCrawler, Magical Jelly Bean Keyfinder (finder kun Windows key). Alle findes i portable versioner som kan køres direkte fra en USB-nøgle. Alle kan generere log-filer, som man kan gemme på sin USB-nøgle.

Jeg laver også den klassiske opdeling af harddisken, som Radiomanden og flere andre argumenterer for. Et C-drev (OS) på 100 GB til styresystem og programmer og et D-drev (Lager) til personlige filer, downloads, mm.

Windows egen Diskhåndtering er sjældent i stand til at løfte opgaven med partionerne. Man kan bruge freeware-programmer som EaseUs Partition Master Free. Pas meget på crapware ved installationen. Jeg er lige blevet opmærksom på ”AOMEI Partition Assistant Standard”, som udmærker sig ved også at være "free for commercial use". Har brugt det en enkelt gang, og det var let og hurtigt.

Efter en clean install kan man med fordel opdatere og tilrette Windows, hvorefter man laver et backup image af C-drevet inden det ”forurenes” af programmer og personlige filer. Macrium Reflect Free bruges af mange til dette. Jeg er lige blevet opmærksom på ”AOMEI Backupper Standard”, som udmærker sig ved også at være "free for commercial use". Desuden kan det lave ”Dissimilar Hardware Restore”, hvis man f.eks. senere skifter sin harddisk. Har brugt det en enkelt gang, og det var let og hurtigt.

Tilretning af Windows så personlige filer placeres på D-drevet foregår lettest således: Med Stifinder åbnes brugermappen (navnet på brugeren som er logget ind i Windows). Her finder man en række mapper (Billeder, Dokumenter, Favoritter, Kontaktpersoner mm.) Alle disse mapper markeres på en gang og flyttes til D:\[Brugernavn]. Hvis der er flere brugerkonti på maskinen må man logge ind for hver bruger og gentage manøvren. Ovenstående virker både i Windows 7 og i Windows 10.



Redigeret af Ras_K - 09-August-2015 kl. 11:46
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2015 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Ras_K Ras_K skrev:

”Dissimilar Hardware Restore”, hvis man f.eks. senere skifter sin harddisk. Har brugt det en enkelt gang, og det var let og hurtigt.
”Dissimilar Hardware Restore” benyttes hovedsageligt til hvis man udskifter sit boot enviroment. Hvis man eksempelvis udskifter sin hardware controller til en type som kræver en anden driver.
Så kan man "infuse" den ekstra driver i sin image restore og få windows til at starte op.
Det bruges mest hvis man skifter bundkort som ofte indeholder controlleren. Men plejer ikke at være nødvendigt hvis man begge steder benytter intel chipsæt og ikke springer mange generationer over.


Redigeret af Cyberguyen - 09-August-2015 kl. 12:08
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2015 kl. 17:19
Det er fint nok, alt det der med at man skal partitionere ditten og organisere datten, men det hjælper vel ikke rigtig trådstarters datter der allerede har et rod. 

Nu vi er igang stiller jeg mig tvivlende over om opdeling i flere partitioner nu også virkelig gør en forskel hvis brugeren er et rodehoved. Jeg fik for et års tid siden et ekstra kælderrum til min lejlighed, det skabte ikke orden, nu har jeg bare to rodede kælderrum. Min underbo har fantastisk orden i sine to kælderrum, men hun havde også et super velordnet kælderrum dengang hun kun havde et.

Jeg vover påstanden, at hvis man er lidt rodet anlagt, hvilket trådstarters datter lyder til at være, så giver en opdeling i to partitioner bare dobbelt så mange steder at lede.
Til top
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2015 kl. 19:15

Hvordan går det Peter BJ (trådstarter)? Har du løst din uoverskuelige opgave? Starter datteren i skole i morgen? Kunne du bruge denne tråd til noget som helst?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu