recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ds215j vs dns-320l
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ds215j vs dns-320l

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ds215j vs dns-320l
    Sendt: 03-August-2015 kl. 12:51
Et familiemedlem skal bruge en nas.
Den skal klare billeder og sende hans film fra nas til en medieafspiller eller to af gangen.

Når den er sat op, skal der ikke arbejdes yderligere ved den, før den skal udskiftes.

Jeg foreslog da215j sammen med to red diske, ud fra hvad jeg selv er blevet foreslået tidligere.

Nu har han imidlertid fundet, at han kan købe dns-320 med en fabriksmonteret 2tb hdd til 1000 og så selv smide en 2tb red i den. Pris 1700

Synology med to red = 2800

Jeg er blevet spurgt om forskel. Kan ikke klare svaret, er der et klogt mennesker her, der kan forklare om det er merprisen værd, og hvorfor, til hans brug.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Et familiemedlem skal bruge en nas.
Den skal klare billeder og sende hans film fra nas til en medieafspiller eller to af gangen.  

"klare billeder" - Det klare selv den mindste NAS du overhovedet kan få. Jeg har vist en gammel DS207+ derhjemme, der kan det.
"klare film, eller to". Det klare selv den mindste NAS du overhovedet kan få. Jeg har vist stadigvæk den gamle 207+ 

Wink

Sagt med lidt andre ord. "klare billeder og film" er som sådan ikke problemet. Det store problemer ved en NAS, det er:
1. Hastighed (CPU)
2. RAM mængden

Og man opdager disse ting, når man skal til at arbejde med sin NAS, f.eks overføre data til den, (billeder men mest film). DE kan være EKSTREM træge. Min tidligere omtalte 207+ overføre noget der ligner 20MB/sek.. Tro mig, man får virkelig lange no*** når man sidder med film der fylder 10GB+ 

Endnu værre er hvis du skal bruge en NAS til f.eks at stå og hente filer fra nettet samtidig. (Torrent eller andre services). Det kan virkelig trække en langsom NAS i knæ. Den famøse 207+ klarede max. 2Mbit (bemærk det er net hastigheden), så havde den brugt omkring 80-90% af CPUen.
Og når CPUén først er så presset, så skal man virkelig væbne sig med tålmodighed, hvis man skal ind i nogle af serviceséne eller programmerne på den. 

Så når du spørger ind til hvilke der er bedst, så er min vurdering altid:
1. Hastighed, (CPU)
2. RAM. 

Intet af dette kan blive får småt. Men det er også primært det man betaler for!

Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 14:07
Tak for dit svar.
Så reelt, hvis det er til backup af billeder, streame en film eller to af gangen, og intet andet, så er begge fine nok. Hvis han vil bruge den til lidt mere, og jævnligt flytte filer til og fra, skal han overveje ds215j af de to?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 14:48
Jeg svarede ikke specifikt ud fra de to, men helt generelt hvilke kriterier jeg ville vurdere ud fra.

Nu har jeg kigget på dem.

Den der dns-320, der gider de ikke engang skrive cpu og ram. Alene pga. det ville den slet ikke få min opmærksom.

dS215j er en dual core 800mhz, med en marvel cpu. Den er okay, og kan sandsynligvis fungere til formålet. Men absolut ikke prængende. 512MB er absolut minimum jeg ville acceptere. Jeg ville dog foretrække, at man selv kunne udvide med mere RAM og den brugte standard RAM moduler. Dette er dog ikke nødvendigt til dit formål, da 512MB er rigeligt. 

Så hvis du spørger ind til valg mellem de to, så er den første udelukket, allerede inden jeg begynder at se på den. Jeg kan ikke acceptere at en NAS producent ikke engang gider skrive de reelle og vigtigste specs, men blot har travlt med at plastre funktioner ind i en boks, der kan vise sig at blive et helvede at arbejde med.

Alternativ er at kigge på qnap TS-231. Den koster et par hundrede mere end DS215j.

Skal det forøvrigt være 2 bay?



Redigeret af Kandersen - 03-August-2015 kl. 14:49
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 17:28
Dns-320l har en 1ghz processor, enkelt kerne, og 256 mb ram.
Kan godt se, den dermed bør være en del mere sløv.

Men spørgsmålet er, om det retfærdiggøre en en stigning på 75%, sådan ca.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Dns-320l har en 1ghz processor, enkelt kerne, og 256 mb ram.
Kan godt se, den dermed bør være en del mere sløv.

Men spørgsmålet er, om det retfærdiggøre en en stigning på 75%, sådan ca.

Hvis du spørger mig, så ja. Men det er fordi jeg er vant til at arbejde på sådan nogle, og VED hvor dræbende det kan være at sidde og vente på, at filer bliver overført til dem.

Kan din ven leve med det, så er svaret sandsynligvis nej.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu