recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har nogen erfaring med selv at nedgrave fiberrør?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Har nogen erfaring med selv at nedgrave fiberrør?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AlexanderM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2009
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AlexanderM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Har nogen erfaring med selv at nedgrave fiberrør?
    Sendt: 04-August-2015 kl. 23:24
Jeg har købt et hus i Herlev (Hjortespring området), og inden jeg skulle flytte ind for nylig, bestilte jeg YouSee kabel-tv. Efter lidt tid blev jeg så ringet op af Dansk Kabel-TV der fortalte mig, at vi skulle til at arrangere nedgravning af rør til fiberkabler. Say what? YouSee vil åbenbart kun levere kabel-tv via fiber i Herlev, ikke via kobber, så jeg skal have fiber nedgravet. Dansk Kabel-TV sagde, at det kunne gøres for 375 kr. per meter, og det nægter jeg at betale, dels da det er ågerpris, og dels fordi jeg har en lang indkørsel på omkring 20 meter, på en "koteletgrund". Jeg aflyste hele YouSee bestillingen, da jeg ikke engang ejede huset endnu på det tidspunkt. Indtil videre kører jeg bare med gratis DVB-T kanaler, altså DR, men på sigt vil jeg gerne have noget mere.

Jeg har googlet en del og har fundet nogle PDF'er og guides fra andre fiberselskaber, f.eks:

http://fiber-net.dk/guide-til-installation/

http://fiber.aura.dk/docs/default-source/vejledninger-og-vilk%C3%A5r/s%C3%A5dan-nedgraver-du.pdf?sfvrsn=26

Det er dog ikke helt sikkert, at YouSee og Dansk Kabel-TV vil have det på præcis samme måde, og jeg er bekymret for, om man måske støder på vand- eller gasrør. Måske er det også ulideligt hårdt at grave så dybt og langt selv med en spade?

Har nogle derude erfaring med at gøre dette selv, eller måske et bedre alternativ, altså udover blot at køre på satellit i stedet? Grunden til at jeg helst vil have YouSee DVB-C er, at man slipper for bokse og kort.


Redigeret af AlexanderM - 04-August-2015 kl. 23:25
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 06:03
Syntes nu ikke prisen på 375 pr meter er urimlig.

Kørsel, mini graver arbejds løn osv.

Det er en hård opgave med spade.   Men så har du da sparet nogle penge og ender med måske dårlig ryg.

At få skudt et kabel er sikkert ikke billigere.

Ellers skal du selv leje en mini graver. Tegninger over gas vand og el fåes fra selskaberne.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 06:06
En mini graver kan nok lejes for ca 3000.- pr weekend incl levering.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 07:20
Da jeg fik lagt fiber rør ned tilbage i 2008 eller 2009, blev det skudt ind med en "raket" ca 20m der var kun grave arbejde der hvor røret møder huset Jeg mener kun at det ligger 40-50cm nede.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 07:56
Den optiske fiber fik jeg dog først blæst ind for nyligt, det tog kun et øjeblik. Jeg fik gravede ned til der hvor telefon og el-instalationer føres i gennem fundamentet til mit teknikskab, og herved blev fiberrøret trukket i gennem og jeg sparet at der skulle bores hul i huset.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 08:22
375 pr meter er absolut ikke ågerpris, det er yderst rimeligt.
Du kan altid spørge dig selv om du koster 7500 for en weekends arbejde.
Husk at køb en kanelspade/drænspade til arbejdet. Den er genial og kan bruges til meget andet bagefter.

40 cm nede, de løber du ikke ind i vand og kloak, men din telefonledning kan være i fare. Vælger du at betale dig fra gravearbejdet, skal du ikke bekymre dig om sådanne ting....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 08:26

Husk også lige på, at når leveringen er via Fiber, så er der et tillæg på Kr. 99/måned for den type levering.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 12:20
Nu har jeg godt nok SEAS/Fibia og de har lagt fiberrøret ned tilbage i 2008/2009 uden omkostninger for boligejeren. Jeg har godt ikke tv med, men kun internet da jeg syns at deres tv-pakker alt for dyre. Jeg benytter her Canal Digital via parabol til 4 tv "Family med C more og TV3 sport 1 til en ganske fornuftig pris.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu