recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Integration af sub/time aligning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Integration af sub/time aligning

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 15:21
Altså nu er jeg jo ikke ingeniør på der her....endnu!
Men udfasningen ved 65Hz er ikke så meget ude af fase nej. Men hvis vi antager det er en refleksion fra rummet der er synderen, og denne releksion er meget kraftig/høj kan den have lige så stor indflydelse på frekvens responsen, som den udfasning ved 175Hz som måske skyldes en refleksion med lavere amplitude.... Kunne jeg forestille må jeg hellere lige tilføje :-D
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 22:31
"Tak for forklaringen Thumbs Up

Det skal jeg helt sikkert have nørdet i!
"

Ja velbekomme. Håber det kan bruges. Sig endelig til hvis du render ind i problemer med og finde den 180 grader udfasning. Jeg skulle sætte delayet i min receiver helt op på 5.5m inden jeg fandt det. Og mine sub's står altså kun fysisk 2.2m fra mig. Ved ikke helt hvad årsagen til dette er, men har en teori om at det kan være min minidsp der tilfører ekstra delay, eller de iir filtre der laver slope's som er skyld i det.
Faktum er, jeg uden EQ aldrig har haft så jævn en frekvens gang som nu. Sidst jeg holdte hi-fi nørde træf, og vi havde hørt noget meget bastungt elektronisk musik, opdagede folk slet ikke, at sub's spillede med før jeg fortalte det. Og de står lige ved siden af min sofa og spiller med helt op til 90Hz. De blender bare perfekt ind i lydbilledet.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 11:24
Kan man godt bruge fasemålingerne i REW uden en loopback connection? Uden et reference-signal (som loopback er), så skal REW aligne målinger fra sub og LCR hvilket ikke er muligt at gøre exact for en subwoofermåling.

EDIT: Ah, du ser på fasen for når både sub+center spiller... Den metode jeg bruger er, at se på hver højttaler for sig (også fasen) og der er det nødvendigt med en loop-back forbindelse.


Redigeret af Jonas_h - 20-August-2015 kl. 11:25
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 11:54
Ja jeg fattede minus af hvordan loop-back virker/skal sættes op. Så googlede heftigt efter en alternativ metode, og fandt så denne ;-)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 12:34
Et eksempel hvor man ser på dem hver for sig: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/38617-aligning-driver-phase-rew-v5-example.html

Den brugte jeg på mine gamle ScreenArrays til den aktive deling. Specielt dét med at se en oktav over og under delefrekvensen var rigtigt godt. Ofte kunne fasen ramme perfekt på delefrekvensen, men hvis den ikke også matchede et godt stykke omkring, kunne det ses på frekvensgangen. Og det kan man kun ved at se på dem individuelt.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 13:36
Det må jeg prøve en dag, men der er noget med jeg skal have fat i en anden mikrofon til det.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2016 kl. 07:26
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Et eksempel hvor man ser på dem hver for sig: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/38617-aligning-driver-phase-rew-v5-example.html

Den brugte jeg på mine gamle ScreenArrays til den aktive deling. Specielt dét med at se en oktav over og under delefrekvensen var rigtigt godt. Ofte kunne fasen ramme perfekt på delefrekvensen, men hvis den ikke også matchede et godt stykke omkring, kunne det ses på frekvensgangen. Og det kan man kun ved at se på dem individuelt.


Så har jeg været ved og lege lidt med den metode, puha syntes det er lidt svært og tidskrævende. Men det kommer nok med lidt mere erfaring ;-) Men fedt med den nye acoustic reference funktion i REW, så man kan bare med Umik og uden loop back.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2016 kl. 07:33
Noget jeg bed mærke i var at jeg skulle "GATE" samtlige målinger til 4ms for og få en brugbar fasekurve. Det syntes jeg ikke lige han nævner i hans guide
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 07:42
Så fik jeg endelig tid til og gå lidt i dybden med det. Fik lavet nogle filtre hvor fasen matcher indenfor ca 0-60 grader mellem enhederne helt til yderpunkter af XO. Dvs mellemtone/diskant fase fulgtes fra ca 1khz-5khz. Og bas mellemtone fra ca 200hz-1.0khz.

Kan konkludere det har givet en væsentlig forbedring i stereo perspektiv og udklingning af diverse instrumenter er mere luftig/detaljeret. Lyden er mere "3d agtig" kommer længere ud fra kasserne og bevæger sig mere frit imellem dem. I det hele taget har de aldrig lydt bedre

Redigeret af armani-thomas - 31-August-2016 kl. 12:49
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu