recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Baghøjt. hvilke og hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Baghøjt. hvilke og hvordan?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Breakfast Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Oktober-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Breakfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Baghøjt. hvilke og hvordan?
    Sendt: 06-Oktober-2015 kl. 10:38
Hej,

Har fulgt med igennem en årrække herinde, men har aldrig fået taget mig sammen til, at oprette en bruger - det er så hermed gjort. :)

Inden vi kommer til selve spørgsmålene, så er her lidt baggrund om mit eksisterende setup.
TV'et er et Sony 65" KD65X8505BAE, spændt for en Denon AVR3310, med 2 styk Monitor Audio GS60, et styk Monitor Audio GS LCR (inde i skabet) og en Dali Motiff Sub2 (+ div. nas, ps3, sonos, raspberry pi etc.)

Grunden bag mit indlæg er, at jeg godt kunne bruge lidt indspark til valg og opsætning af baghøjttalere. Jeg ved, at de generelle holdninger er, at man skal holde sig til Dolbys angivelser og placere højttalerne derefter. Sagen er, at min stue er med skråvæggen (2. sal i min lejl.) og placeringen af baghøjttalere kommer til, at lide lidt derunder. Vil der være noget i vejen for at placere baghøjttalerne umiddelbart i siderne af lyttepositionen istedet for bag?

Spørgsmål 2 går på om I vil have nogle anbefalinger til baghøjttalere? Jeg har umiddelbart et budget på ca. 4.000 og det åbentlyse valg ville naturligvis være, at foresætte med Monitor Audios guld serie, men deres dedikerede baghøjtaler enheder er til vægmontering, som ikke umiddelbart kan lade sig gøre pga. skråvæggene. Så jeg hælder måske mere til et par satellit-højttalere, men går det overhovedet med ovenstående setup? Og da monitor audios guld serie er udgået, har I så et bud på en god erstatning - gerne i sort pianolak, så de matcher mine eksisterende.

Alle input er meget velkomne!

På forhånd tak!


Redigeret af Breakfast - 06-Oktober-2015 kl. 11:41
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2015 kl. 10:58
hvis du skal køre 5.1 skal surroundhøjttalerne placeres til højre og venstre for lyttepositionen, så ingen ko på isen der..
det er først når du sætter op til 7.1 med surround back, at højttalerne skal placeres bag lyttepositionen..
Til top
Breakfast Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Oktober-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Breakfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2015 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

hvis du skal køre 5.1 skal surroundhøjttalerne placeres til højre og venstre for lyttepositionen, så ingen ko på isen der..
det er først når du sætter op til 7.1 med surround back, at højttalerne skal placeres bag lyttepositionen..

Perfekt! Det er 5.1 jeg går efter i første omgang. Så er det kun et spørgsmål om hvilke højttalere jeg bør gå efter...

Fed hjemmebio btw. :)




Redigeret af Breakfast - 06-Oktober-2015 kl. 11:43
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2015 kl. 12:01
Det oplagte er at vælge et sæt Monitor Audio Silver RS baghøjttalere! Der er omskifter på dem, så de kan benyttes enten ved siderne, eller bag lyttepositionen.

M.v.h.
Til top
Breakfast Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Oktober-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Breakfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2015 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det oplagte er at vælge et sæt Monitor Audio Silver RS baghøjttalere! Der er omskifter på dem, så de kan benyttes enten ved siderne, eller bag lyttepositionen.

M.v.h.

De fåes ikke umiddelbart i pianolak så vidt jeg kan se?

Jeg overvejer lidt Monitor Audio Radius 45 eller 90 - men vil 45 blive 'for små' i det samlede lydbillede? Og skal man simpelthen op i en større kaliber ala silver 1 eller 2 før det matcher med resten af setuppet?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2015 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Breakfast Breakfast skrev:


Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det oplagte er at vælge et sæt Monitor Audio Silver RS baghøjttalere! Der er omskifter på dem, så de kan benyttes enten ved siderne, eller bag lyttepositionen.

M.v.h.


De fåes ikke umiddelbart i pianolak så vidt jeg kan se?


Øh, de er da lige hér, i sort pianolak:
http://tapeconnection.dk/product/monitor-audio-silver-fx-4469/

Oprindeligt skrevet af Breakfast Breakfast skrev:


Jeg overvejer lidt Monitor Audio Radius 45 eller 90 - men vil 45 blive 'for små' i det samlede lydbillede? Og skal man simpelthen op i en større kaliber ala silver 1 eller 2 før det matcher med resten af setuppet?


Dem må de ikke købe!! R45 lyder som en transistorradio! Og R90 kan på ingen måde følge dine GS'ere. Du vil gå glip af al for meget lyd/styrke bagfra.

Hvis du mener det alvorligt, m.h.t. at får 5.1-lyd så er det min. Silver FX. Du kommer hurtigt til at fortryde en løsning som er "mindre".

M.v.h.
Til top
Breakfast Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Oktober-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Breakfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2015 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Øh, de er da lige hér, i sort pianolak:
http://tapeconnection.dk/product/monitor-audio-silver-fx-4469/
Ahh FX'erne - du havde skrevet RS i dit tidligere indlæg - deraf forvirringen :)
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Dem må de ikke købe!! R45 lyder som en transistorradio! Og R90 kan på ingen måde følge dine GS'ere. Du vil gå glip af al for meget lyd/styrke bagfra.

Hvis du mener det alvorligt, m.h.t. at får 5.1-lyd så er det min. Silver FX. Du kommer hurtigt til at fortryde en løsning som er "mindre".

M.v.h.
Det er taget til efterretning - får dog nok svært ved at montere FX'erne ordentligt pga. skråvægge, men det er muligt at det er forsøget værd.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu