recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sync/backup mellem 2 Synology
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sync/backup mellem 2 Synology

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kukstern Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-September-2009
Status: Offline
Point: 121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kukstern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sync/backup mellem 2 Synology
    Sendt: 09-Oktober-2015 kl. 09:18
Hej

Jeg er ved at sætte en NAS op ved min kammerat, og så er planen at jeg skal have en mappe på den til min backup og så selvfølgelig omvendt. Mappe/indhold skal være skjult for hver af os. Det kan jeg nok klare med bruger rettigheder gætter jeg på (admin på begge bliver ikke brugt).

Jeg er ikke meget for sync af sådan en folder, for hvis jeg sletter noget i min mappe ved et uheld, så skal min fejl ikke slettet på backuppen ved ham.

Hvordan kan jeg lave en smart løsning på det her?

/Kennet
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2015 kl. 21:49
Crashplan!

Min server sikkerhedskopierer et par mapper til min kammerats server i løbet af natten og vice versa. Hele molevitten krypteres inden afsendelse, dvs. min kammerat kan ikke kigge i mine data og jeg kan ikke kigge i hans. Det er ganske gratis og fungerer super - vi bruger ganske enkelt en smule diskplads hos hinanden.

Når du installerer crashpaln starter den op i en måneds trial mode hvor du bl.a. kan uploade til crashplans servere, hvis altså ikke du hellere vil uploade hos kammeraten. Når måneden er udløbet skifter den til free mode og fortsætter med at virke, du skal kun betale hvis du ønsker at bruge crashplans sky til din backup.
Til top
kukstern Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-September-2009
Status: Offline
Point: 121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kukstern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2015 kl. 22:15
Ok det vil jeg da lige prøve at kigge lidt på. Det der allerede ligger på NAS'en er det ikke værd at bruge? Eller er Crashplan bare så godt?
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 10:15
Jeg ved ikke hvad der ligger på en synology i forvejen, så om det kan det samme eller ej skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved bare at crashplan har fungeret rigtigt godt for min kammerat og mig de sidste 2-3 år og at vi ikke kan kigge i hinandens sager. 

Vi har sat vores servere op til at udveksle backups mellem 2 og 5 om natten, ingen grund til at bruge båndbredde på det i dagtimerne hvor den kan bruges til andre ting. Jeg tager primært backup af nogle dokumenter, adresselister og den slags og bruger 4-5 GB hos ham, han tager backup af familiebilleder og lignenede og bruger omkring 150 GB hos mig. Når der har været fødselsdag i familien og han lægger 3-4 GB nye billeder på sin server, tager det typisk et par nætter at få det skovlet over på min server, pga. vores internetforbindelsers kapacitet.

For et halvt års tid siden stod hans server af, der var en disk der holdt op med at virke. Han smed en ny disk i og fik tingene op at køre igen og kunne i princippet have hentet de 150 GB billeder hjem igen henover de kommende 40-50 nætter, men han valgte i stedet at komme forbi med sin server under armen og restore sin backup fra min server på et par timer over mit interne gigabit netværk.
Til top
kukstern Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-September-2009
Status: Offline
Point: 121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kukstern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 14:17
Jeg har nu endelig fået Crashplan til at virke på min NAS, og programmet fra min PC - forbindelsen mellem de 2 drillede lige rigeligt.
Ved du hvilke porte der skal åbnes i FW, for at jeg kan konfigurere Crashplan remote på hans NAS fra min PC?

Findes der en backup-guide omkring indstillinger i Crashplan. Synes jeg er lidt på bar bund omkring det.

/Kennet
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 15:39
Jeg kører crashplan på min server uden skærm og fjernkonfigurerer den fra en PC via port 4242, MEN der skal laves en del krumspring for at få den til at virke. Specielt den seneste version af crashplan insisterer på at overskrive en række konfigurationsfiler ved opstart, møgirriterende.

Det vil sandsynligvis være lettere at åbne op for noget remote desktop/fjernskrivebord og styre tingene af den vej, hvis du absolut har behov for at kunne konfigurere hans crashplan udefra.

Min erfaring er dog, at crashplan er sådan et set and forget program, du sætter det op og så lader du det passe sig selv. I ny og næ kan du lige checke logfiler for at se om din makkers system stadig tager imod dine backups - der er ikke alverden der skal pilles ved undervejs.

Backupguide spørgsmålet forstår jeg ikke hele, du sætter hak ved de mapper du vil have backup af og vælger hvor backuppen skal hen. Du kan godt smide samme backup op flere steder, mens min kammerats disk var nede drønede jeg backuppen over på min firmabærbare og nu hvor kammeraten har fået sin server i luften igen ryger der både backup afsted til firmabærbar og til ham. 
Til top
kukstern Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-September-2009
Status: Offline
Point: 121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kukstern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 15:57
En af tingene der drillede mig var også med nogle filer der blevet overskrevet.
Jeg regner heller ikke med at bruge meget tid på det, når det først er kørende, men her i starten vil det bare være lettest at sidde hjemme, da der jo godt lige kan gå lidt tid på opsætningen.

Med backup guide mener jeg bare det her med hvor mange versioner der gemmes osv. Jeg regner faktisk bare med at det skal være en 1 til 1 løsning, hvor det ikke ligger i flere forskellige versioner, men ved ikke om det kan være "farligt"
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu