recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Overskydende" lys fra projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Overskydende" lys fra projektor

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pulvik Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pulvik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: "Overskydende" lys fra projektor
    Sendt: 16-November-2015 kl. 11:27
Hej Alle

Ved ikke helt hvordan jeg skal forklarer det, så jeg hat taget et billede som viser det. I de to nederste hjørner af billedet fra min projektor stikker der to trekanter af lys udenfor det billede som den egentlig viser.

Er der nogen som ved hvad det skyldes og hvordan jeg evt. slipper af med det?

Projektoren er en Optoma HD141X

på forhånd tak.


Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2015 kl. 11:35
vil tro at din projektor hænger for højt. For at kompensere for det , er projektoren vinklet ned af. hvilket giver et trapezformet billede
inde i menuen er der en funktion som hedder Keystone adjust eller lign. Det kan den kompensere for. den tilføre dog en masse andre ubehageligheder med sig.
det er et valg den enkelte bruger må træffe
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2015 kl. 11:38
Det er fordi din projektor ikke er vandret. Den peger nedad. Løsning er at sænke hele projektoren og pege optikken mere opad. Det har ikke noget at gøre med om den er billig eller dyr. Den bedste high end projektor ville gøre det samme

EDIT: Eller bruge keystone funktionen som p.las siger, hvis ikke projektoren kan flyttes længere ned.


Redigeret af Trumle - 16-November-2015 kl. 11:41
Til top
Pulvik Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pulvik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2015 kl. 11:42
Det er korrekt at projektoren er vinklet meget nedad. Syntes dog ikke den hænger specielt højt, så hvad gør i andre, jeg tror næsten den skal ned og stå på gulvet før at den vil kunne ramme midt på væggen uden at skulle vinkles?

Jeg har brugt keystone funktionen, forinden da var billedet meget kegleformet.
Den viser hellet ikke noget "billede" ude i de to trekanter, det er kun lys som er derude.


Redigeret af Pulvik - 16-November-2015 kl. 11:43
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2015 kl. 11:44
den er nok beregnet til loft mont. Dvs at den skal vendes rundt
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2015 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Pulvik Pulvik skrev:

Det er korrekt at projektoren er vinklet meget nedad. Syntes dog ikke den hænger specielt højt, så hvad gør i andre, jeg tror næsten den skal ned og stå på gulvet før at den vil kunne ramme midt på væggen uden at skulle vinkles?

Jeg har brugt keystone funktionen, forinden da var billedet meget kegleformet.
Den viser hellet ikke noget "billede" ude i de to trekanter, det er kun lys som er derude.


Jeg går ud fra at den allerede hænger "på hovedet" i loftet, så hvis ikke den har en funktion til at flytte billedet længere ned (lens shift) er der ikke andet at gøre end at flytte den længere ned.

Når nu du allerede har aktiveret key stone så kan du også bare maske de lyse hjørner, hvor der alligevel ikke er noget billede, af med sort stof eller mat sort maling, men det bedste er altså at flytte projektoren nedad.
Til top
Pulvik Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pulvik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2015 kl. 11:54
Det giver rigtig god mening, det skal da prøves når jeg kommer hjem Tongue.

Findes der nogen beslag så en projektor kan stå omvendt på en hylde? den har jo kun ben på den forkerte "side"?
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2015 kl. 11:59
Normalt skal sådan en hænge på hovedet i loftet eller stå på benene på en lav hylde.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu