recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fokus på medieafspillere og korrekt refresh rate
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fokus på medieafspillere og korrekt refresh rate

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fokus på medieafspillere og korrekt refresh rate
    Sendt: 25-November-2015 kl. 09:27
Betragt dette indlæg som et forslag til et emne/debat om problemet, der desværre tit bliver overset. Også i anmeldelser af nye TV afspillere. 

Jeg er umådeligt ærgelig over, at nye medieafspillere på markedet ikke følger standarder korrekt. I "gamle" dage, virkede det som om at dem der lavede video udstyr, tog det væsentligt mere seriøst at deres ting overholdt gældende standarder i de lande det skulle sælges i. 

Det har flyttet sig en del, nok grundet de mange nye filformater der hele tiden skal understøttes. Nu om dage, er de ligeglade med standarder og refresh rate. Her tænker jeg i særdeleshed på Chromecast + Apple TV, men sikkert også flere andre. 

Har i kendskab til initiativer lign. loudness war, hvor nogen aktivt går ind i bekæmpelsen af judder og forkerte refresh rate's på kommercielle produkter? 

"Straffer" rec.dk producenterne nok i deres anmeldelser for forkert refresh rate?

Kender i til afspillere der understøtter netflix og evt. kodi/plex som også kan refresh rate korrekt...?

Lidt et forslag til en debat om et emne, jeg ikke forstår folk er ligeglade med. Man køber rask væk TV for 10-20.000 kr. og så smadrer Apple og Google billedet med deres afspillere... Lige nu præsterer en Raspberry Pi til ca. 300 kr. bedre end Apple og Google's alternativer, problemet er bare de mangler understøttelse for netflix, HBO og lign..

Forslag til afspillere og generel belysning af problematikken er velkommen.
Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2007
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HamDenFede Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2015 kl. 09:40
Spændende debat.
Det er efterhånden mange år siden jeg 'blev skadet' og blev opmærksom på problemet med refresh rate, og siden er det nærmest blevet værre.

Jeg bruger Chromecast til at streame særligt ungernes film fra min server, og det er kommet så vidt at jeg har rippet dem alle fra vores DVD'er, og re-encoded dem via handbrake til 30fps, så de kører flydende når de streames. Ungerne er dog ligeglad, men det er nok mere end form for protest Smile

Og så indspark til afspillere. Jeg har i en del år brugt Mediaportals client/server setup, og særligt mine efterhånden gamle Asrock ION 330 maskiner var begyndt at hakke noget i det og trængte til opgradering. Jeg har overvejet investering i en NUC variant, men tog chancen og installerede den færdigpakkede udgave af OpenElec i stedet, og så beholdte Mediaportals tv backend. Og det spiller bare over alt forventning. OpenElec kan, som flere af andre også, automatiske skifte mellem refresh rates efter behov, og det virker bare. Kører med 50Hz som default, men skifter selv til ex. 24 (23,97) efter behov. En sand fornøjelse. Uden at være ekspert på OpenElec, så kan jeg kun anbefale det. Det er let at komme igang med og det kan afvikles på en række forskellige platforme og bokse, den mindste/billigste værende Raspberry pi, som du også nævner.

Når det så er sagt, så tror jeg stadig det er et 'niche problem' som aldrig vil blive aktuelt for størstedelen af tv-køberne, da de simpelt ikke kan se forskellen...godt hjulpet på vej af alle de kunstige billedbehandlingsalgoritmer der efterhånden er bygget ind i nye tv, og som gerne er aktiveret fra fabrikken.


Redigeret af HamDenFede - 25-November-2015 kl. 09:43
Mvh. HamDenFede
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2015 kl. 10:09
Nvidia Shield Android tv.
Kodi = Auto refreshrate
Plex = Auto refreshrate
Netflix = skifter ikke men det sendt i et
60 Hz format der ikke hakker.

Samsung Blu-ray Bd f6500 + f7500
Netflix = Auto refreshrate
Plex = Auto refreshrate dog med
cinnevie beskyttelse aktiveret.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu