recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - The Purple Room Cinema
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketThe Purple Room Cinema

 Besvar Besvar Side  <1 131415
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2020 kl. 15:39
Det er faktisk også min tanke for boks "2.0", nemlig at hænge den helt op under loftet, men dog med åbning bagtil i stedet for løs bund.

Ang. relæet burde der være et link til det et sted i tråden, eller? Det er dog ikke sikkert det stadig virker, er jo nogle år siden.

EDIT: det virkede ganske rigtigt ikke, men her er et nyt - relæet jeg har brugt er 4-kanals, men skal du kun anvende det til tænd-sluk af projektor kan man nøjes med 1 kanal.


Redigeret af jacobe - 29-Oktober-2020 kl. 15:44
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2020 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

relæet jeg har brugt er 4-kanals, men skal du kun anvende det til tænd-sluk af projektor kan man nøjes med 1 kanal.
Jeg håber du mener tænd-sluk af blæserne LOL

Men den skulle jo gerne tænde blæser og rulle lærred ned.

Så to kanaler?
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2020 kl. 18:01
Ha ha, ja, mente selvfølgelig blæserne Smile

Jeg skulle næsten tro at du stadig kan nøjes med 1 kanal, så længe de skal aktivere noget samtidigt. Flere kanaler er - tror jeg - hvis man behøver lidt mere fleksibilitet. Men som jeg også nævnte tidligere, så er de relæer så billige, at antallet af kanaler seriøst ikke spiller nogen rolle for prisen Tongue

Det eneste du næsten ikke må spørge om er, hvordan relæet forbindes. Jeg fik uvurderlig hjælp af et andet medlem! Så det håber jeg du har styr på selv, eller også kan få hjælp til.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2021 kl. 20:53
Efter et år må det være tid til at opdatere min bio-tråd! Embarrassed

I foråret udskiftede vi vores BenQ W2000-projektor. Lige inden de tre års reklamationsret udløb fik vi renset den for støv, og da lampen rundede de 1500 timer skød vi den af. Det bliver nok den sidste BenQ-projektor vi har i et godt stykke tid; fint billede til prisen, men alt for mange støvproblemer.

Afløseren blev lidt af et sats: en Optoma ZH403 laserprojektor. Modellen er teknisk set identisk med HZ40 (aka HZ39HDR i USA) men markedsføres af en eller anden grund som "businessprojektor" og er derfor billigere. Vi kunne rigtigt godt lide idéen om, at den er IP6x-støvbeskyttet samt at vi ALDRIG skal skifte nogen lampe. Vi købte den et sted med en god returpolitik, og den første model røg da også ret hurtigt retur - fokus-uniformiteten (er ikke sikker på det er et ord på dansk??) var ekstrem ringe, kun 2/3 af billedet var skarpt. Den anden model var stadig ikke perfekt, men dog acceptabel. 

Den krævede en del timers justering med Spears & Munsil-disken (samt at den fødes med RGB Full, da den af uransagelige årsager laver "black crush" i YCbCR - det tog mig nogle dage at regne ud!), og den har om muligt værre sort end W2000. Den kan godt afspille 4K og HDR, men viser blot et FullHD-billede, altså ikke egentlig opskalering; det var dog heller ikke afgørende for os. Menuen, og fjernbetjeningen den betjenes med, er ufatteligt ringe, værre end en 199,- kroners TV set box fra Aldi. Billedet har en grå "ramme" som altid ses, medmindre man kan zoome den væk og begrave den i lærredets masking. Men det værste er dog, at jeg for første gang nogensinde har set med egne øjne, hvad RBE er. Selv efter to forskellige BenQ DLP-projektorer havde jeg aldrig lagt mærke til RBE, før vi fik denne. F***k, hvor var det irriterende i starten, men nu hvor man har vænnet sig til det lægger jeg dog mindre mærke til det, primært ved undertekster, som vi alligevl kun benytter når vi ser film med knægten.

Det er kort sagt ikke nogen fantastisk projektor, billedmæssigt er den vel ca. på niveau med vores gamle W1070+ (med undtagelse af RBE) i 2D. Hvad der alligevel fik os til at beholde den er dens forholdsvis få, men MEGET stærke sider: lampen skal aldrig skiftes, ingen støv i linsen, lysstyrken som giver fantastisk 3D og dens lave støjniveau. Jeg har bygget en ny hushbox til den, som endda har ganske store åbninger samt blot en enkelt 800rpm udsugningsblæser, og jeg som ellers sidder direkte under den hører den ikke. Inde i boksen er der 40 grader varmt. Det er lidt vildt. 
Så nej, det er ikke en projektor jeg vil anbefale til folk, som lægger stor vægt på billedkvalitet. Det er derimod en glimrende gaming-projektor, og skulle vi om nogle år købe en ny og bedre UHD-maskine uden 3D, så kunne vi nok godt finde på at beholde den kun til 3D.

Der er også sket lidt på lydsiden. Da vi købte vores Yamaha-receiver var det lidt en streg i regningen, at den ikke kan EQ'e subwoofer. Det kunne vores 15 år gamle Pioneer. Så jeg har gået og overvejet, om jeg bare skulle leve med det, eller teste noget DSP. Så fik jeg pludselig mulighed for at få en DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema til halv pris, og i dag fik jeg endelig tid til at lege med den. Den fiksede et kraftigt dip ved 40Hz, men kan dog ikke gøre så meget ved mine modes ved 25-30Hz. Ved ikke om jeg synes det var pengene værd.

Til dem det kunne interessere, her er REW-resultatet i mit rum, på en Dynavoice T-12, Xover 120Hz. Den røde kurve er uden AM. Den gule kurve er med AM med "flat" (normal) EQ, og den grønne kurve er med "Lift 35" slået til.




Redigeret af jacobe - 04-Oktober-2021 kl. 21:02
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2021 kl. 23:48
Spændende at se der sker lidt og fin kurve på bassen👍🏻
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2021 kl. 07:15
Tak, dejligt at høre fra nogen så kompetent som dig Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2022 kl. 11:34
Jeg har brug for en pause fra dette forum og indstiller hermed opdateringer af tråden for nuværende, og beder om at få den låst.

Redigeret af jacobe - 29-Januar-2022 kl. 11:34
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 131415
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu