recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Terminering af højtalerkabler i rack?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Terminering af højtalerkabler i rack?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TEJ82 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Januar-2016
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TEJ82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Terminering af højtalerkabler i rack?
    Sendt: 09-Januar-2016 kl. 17:02
Hej,

I forbindelse med nybyggeri af hus vil jeg samle alt netværk i et rackskab i teknikrummet. Her bliver alle(ca. 40) netværkstik patchet ind og termineret i 2x 24 patch panel som bliver samlet i en 48ports switch. I rackskabet bliver der også placeret NAS og et par servere, disse bliver også patchet op i førnævnet patchpaneler. Så har jeg ALT patching samlet øverst i skabet og alt patching kan foregå med 25cm kabler. Det bliver meget "rent" (=perfekt når man har min form for ultra kabel OCDWink). Og skal systemerne engang opdateres så skal der kun minimalt arbejde med kablerne til. Hvadenten det er at skifte en server, bytte switch eller andet...den del har jeg styr på(og en del erfarring med)

...men jeg havde jo tænkt mig et implementere højtalere i lofterne i køkken, badeværelser osv. Disse havde jeg tænkt mig at koble til et SONOS setup. Tanken var egentlig blot at købe en stak Sonos AMP's og sætte på nogle hylder i samme rackskab. Men hvis jeg skal tænke lidt frem så er det jo ikke sikkert det hedder SONOS om 5/10år. For 3år siden hed det AirPlay her i huset, men det er blevet byttet...

SÅ, hvordan laver jeg en god terminering i rack-skabet, som har samme fleksibilitet som netværket? Altså hvor hvert udtag/indbygningshøjtaler terminerer i et stik i rackskabet og hvor Sonos AMP's også terminerer således at jeg kan patche mellem et vilkårligt udtag/højtaler og en vilkårlig Sonos AMP(eller hvad jeg nu ellers vil bruge af forstærker i fremtiden).

Jeg havde tænkt på at montere enten et 48ports XLR panel eller et 48 ports Jackstik panel(6,3mm) og så bruge det som patchpanel. Men jeg ved ikke ret meget hvilke stik der vil være gode til denne opgave, så måske i har forslag? Jeg ville gerne undgå den løsning hvor kabler vælter ud af væggen/loftet og så bare kobles på en tilfældig forstærker. Det bliver lidt et "kabelhelvede" og uanset hvor ordentlig man gør det, så KAN man få et problem hvis man senere vil skifte en enhed ud hvor stikkene sidder andeledes. Derfor ideen om at patche det på helt samme måde som netværket...But how?

Jeg har ikke rigtigt været i stand til at finde noget brugbart på google, så jeg håber nogen herinde måske har lavet en lignende løsning og vil dele lidt ud af erfarringen? Eller måske bare har forslag til stik/paneler eller lignende?
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2016 kl. 17:11
Du skal ikke bruge XLR. De er ikke til højttalere. Prøv om ikke du kan finde Neutrik Speakon paneler i stedet.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2016 kl. 17:25
Fidusen med Sonos er at man spreder enhederne ud over hele sit hus, og at de indgår i et automatisk mesh-netværk med hinanden. Derfor giver det ikke særligt meget mening at samle alle sine Sonos-enheder i det samme skab. Det er meget bedre at have en Sonos Amp gemt af vejen der hvor højttaleren også er, så slipper man også for lange træk af højttalerkabel, med det tilhørende signaltab. Det kan undgås ved at bruge tykt kabel, men det er både dyrt og besværligt at arbejde med.

Så derfor, hvis det skal være Sonos, så fungerer det absolut mest optimalt ved at have enhederne spredt ud over huset, tæt på de højttalere de hver især skal trække. Og Sonos-enhederne er jo heldigvis relativt nemme at gemme væk.

Hvis vi ser bort fra Sonos, så er det godt nok muligt at have en central forstærker med mange kanaler, hvor man så driver alle højttalerne fra. Men det vil som nævnt kræve lange træk af højttalerkabel, og dermed være ret besværligt. Grunden til at det kan lade sig gøre i f.eks. indkøbscentre er at de bruger 100V-systemer, så de kan bruge tyndere kabler, men de er ikke realistiske til hjemmebrug.

Personligt ville jeg vælge en løsning med at benytte de CAT5e/CAT6-kabler du allerede har i huset, og køre lyden i linjeniveau ud til aktive højttalere. Alternativt kan man lave noget med effektforstærkere med 12V trigger-input til at tænde og slukke for lyden, men det er nemmest med aktive højttalere der automatisk tænder og slukker.

Der findes forskellige adaptere som kan gøre det, på engelsk hedder der en "audio balun" eller "AV balun", på dansk sælges de ofte som "phono extender" eller lignende: https://www.av-cables.dk/Composite-extendere/composite-video-phono-stereo-cat5e-6-extender.html, den generelle søgeterm for det ser ud til at være "audio over CAT5". Bemærk at det er analogt, og ABSOLUT ikke bør blandes sammen med netværksudstyr i en switch eller lignende.

Hvis det skal være rigtigt frækt, så finder der også noget som hedder "audio over ethernet", som rent faktisk kører lyden over netværket. Det er dog relativt dyrt og ikke særligt udbredt til privatbrug.

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Du skal ikke bruge XLR. De er ikke til højttalere. Prøv om ikke du kan finde Neutrik Speakon paneler i stedet.

XLR og jack blev brugt til højttalersignaler i mange år, specielt af amerikanske firmaer. Jeg er enig i at det er en skidt løsning, men der er ikke noget teknisk i vejen for at gøre det.


Redigeret af HenrikStevn - 09-Januar-2016 kl. 17:27
Til top
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2016 kl. 08:40
Hej TEJ82
 
Jeg genopliver lige denne lidt ældre tråd - jeg er lidt nysgerrig på hvilken løsning du endte med - og om vi må få lov til at se dit "teknik-rum" :)
 
Vh
 
Christian
Til top
TEJ82 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Januar-2016
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TEJ82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2016 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af Samsung_M Samsung_M skrev:

Jeg genopliver lige denne lidt ældre tråd - jeg er lidt nysgerrig på hvilken løsning du endte med - og om vi må få lov til at se dit "teknik-rum" :)

...og jeg kan genoplive den igen efter jeg fandt min egen tråd via google;-) Jeg fik af en eller anden grund ikke besked da du besvarede, så jeg missede dit spørgsmål i marts, beklager.

Men sagen er ikke helt løst endnu og det bliver mere og mere aktuelt:-)

Men jeg er landet på at lave det med bananstik, enten med et modulært panel og så keystones al'a:
https://www.tselectronic.com/shop/product/Leviton-40833-Speaker-Binding-Post-QuickPort-Connector/943
eller lave det med et dedikeret panel:
http://www.vadcon.com/pp/pps16-bbgs.html


Til top
SimonThule Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SimonThule Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2016 kl. 22:11
Højttalerkabler bliver normalt ikke termineret i rack, men tilsluttes direkte forstærkeren i nybyg. Træk altid højttalerkabler til et centralt teknikskab, hvor du har router osv. Kablerne skulle gerne kunne anvendes i hele husets levetid - de næste 100 år - også efter Sonos.
For at gøre det mere enkel kan man anvende 4-leder kabel - et kabel pr. par højttalere. Kablet skal mærkes og aflastes i racket.
Som tommelfingerregel brug flg. tykkelse på kabel. 1,5mm2 op til 20m, 2,5mm2 op til 40m, 4mm2 op til 60m. Dette gælder "standard" installationer. Jo bedre forstærkere og højttalere, jo bedre kabel du bør anvende.
Vh Simon Thule

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu