recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Oplevelser med atmos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oplevelser med atmos

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Vejrup Vejrup skrev:

Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Jeg har et 'fattigmands' Atmos setup med 5.1.2 hvor Atmos højtalerne er SKH-410 fra Onkyo som ikke sidder i loftet men ovenpå fronterne. Men det virker nu ret godt i min almindelige stue.

Som Rotelman skriver så er det ikke alle Blu-ray afspillere der formår at afspille Atmos da du skal have en afspiller som kan håndtere 'seamless branching' og det kan altså godt drille.



Hej Sylvest.... du bor ikke tilfældigvis i nærheden af kbh? jeg ville rigtig gerne høre de SKH højtalere!!!! 

Jo da :-)  jeg sender lige en PB
.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

På min yamaha kan jeg til syneladende slet ikke få liv i Atmos dekoderen uden at bilde processoren in at jeg har sat Atmos højttalere op?
Jeg har lige prøvet at skifte til 7.1 på min Yamaha RX-A3050 og den skriver også her Atmos i display. 

Havde iøvrigt en sjov oplevelse da jeg afspillede Gravity Diamond Lux Edition (den med Atmos). I start scenen er der bare lyd overalt og jeg tænkte det var det vildeste, jeg havde hørt, og kommer så i tanke om, at jeg slet ikke havde fået tændt forstærkeren til de 4 lofthøjtaler Embarrassed
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 14:52
Nu efter at have haft Atmos i over 1 år, har jeg vænnet mig så meget til lyden, at det er umuligt at undvære.
Når lofthøjttalerne slået fra, mangler der simpelthen noget.

Atmos giver uden tvivl en del mere atmosfære og rumfornemmelse i forhold til standard 5.1/7.1..
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 15:26
Tror rummets størrelser spiller rigtig meget ind. Jo større . Jo mere kommer atmos til sin ret
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

På min yamaha kan jeg til syneladende slet ikke få liv i Atmos dekoderen uden at bilde processoren in at jeg har sat Atmos højttalere op?
Jeg har lige prøvet at skifte til 7.1 på min Yamaha RX-A3050 og den skriver også her Atmos i display. 

Havde iøvrigt en sjov oplevelse da jeg afspillede Gravity Diamond Lux Edition (den med Atmos). I start scenen er der bare lyd overalt og jeg tænkte det var det vildeste, jeg havde hørt, og kommer så i tanke om, at jeg slet ikke havde fået tændt forstærkeren til de 4 lofthøjtaler Embarrassed


Ja for søren. Det gør min Yamaha også. Med 7.1 er der Atmos, men med 5.1 er der True HD fra samme Atmos lydspor (Gravity). Gad vist om det er en bug eller om det skal være sådan.

Du har i øvrigt ret. Man skal være meget vågen for ikke ikke at lade sig snyde når man sidder og leger. Har prøvet det samme flere gange med EQ hvor jeg nemt kunne høre ændringer. Lige indtil jeg opdagede at de ikke var aktive eller var lavet på en kanal der ikke var i brug :-)
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 19:48
Flash >>> det brude også virke ved 5.1, hvis det ikke gør det, vil jeg antage at det er en bug. Atmos skal kunne scale til alle højatler konfigurationer. 

Redigeret af dr gonzo - 06-Februar-2016 kl. 19:49
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 20:01
Ja det ville jeg også mene. Det kunne være meget sjovt hvis nogle flere lige kunne prøve at slå om på 5.1 og se om det er generelt eller om det kun er på Yamaha.

Jeg er dog stadig i tvivl om at man går glip af noget. Når Atmos er aktiveret på Gravity kommer der en bla. stemmer ud af Atmos højttalerne. Det er de samme stemmer man hører uden ATMOS, men bare i de andre højttalere.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 20:12
Flash! Som skrevet tidligere, går man ikke glip af noget, forskellen ligger i hvordan lyden bevæger sig i rummet. DD-lydsporet indeholder alle de lyde der er i Atmos-lydsporet. Men mange af lydene er ledsaget af en meta data som fortæler dekoderen hvor i rummet lyden skal befinde sig. Atmos regner så på hvor ens højtalere er sat op, og finder ud af om lydene skal flyttes i forhold til, hvor i DD-lydsporet lyden afspilles.

Forklaret meget simpelt, fungere det således, at et pistolskud kan indspillet til at komme ud af højre bagkanal, men Atmos vurdere, at hvis lyden skal komme det rigtige sted fra, skal det kun komme i den kanal, lidt af lyden skal højre front og lidt fra bagkanalen, således at lyden nu kommer fra et sted midt imellem de to højtalere. Som sagt er det en meget forsimplet forklaring på hvad Atmos er, så hvis du ønsker at forstå forskellen til fulde, er google din ven
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 21:03
Får min Anthem AVM-60 på onsdag.
SVP03
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 13:06
Min oplevelse/erfaring med flerkanals lyd er (i øvrigt god Big smile) at det først giver mening med flere højttalere/kanaler når rummet er stort nok... den fysiske afstand mellem højttalerne skal have en hvis størrelse for at det giver en fornuftig effekt - altså til at udfylde "mellemrummet" Wink - i et lille rum med få meters afstand mellem højttalerne, giver det ingen mening....
ps. forudsætningen er selvfølgelig at der bruges højttalere med et stort lydbillede og ikke de der "fuglekasser" som hænger på væggen Wink

Bond Cool




Redigeret af bbond - 07-Februar-2016 kl. 13:08
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Min oplevelse/erfaring med flerkanals lyd er (i øvrigt god Big smile) at det først giver mening med flere højttalere/kanaler når rummet er stort nok... den fysiske afstand mellem højttalerne skal have en hvis størrelse for at det giver en fornuftig effekt - altså til at udfylde "mellemrummet" Wink - i et lille rum med få meters afstand mellem højttalerne, giver det ingen mening....
ps. forudsætningen er selvfølgelig at der bruges højttalere med et stort lydbillede og ikke de der "fuglekasser" som hænger på væggen Wink

Bond Cool



Jeg har et forholdsvis lille rum med 7.2.4 atmos, og det fungere perfekt.! Det handler bare om kontrol og en ordentlig kalibrering.! 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu