recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskellige forstærkere til bi-amp?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forskellige forstærkere til bi-amp?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 16:06
Har du taget gennemsnit af flere målinger med hver forstærker sat til? For noget så simpelt som din egen placering i rummet kan sagtens skabe små forskelle, og de to grafer du viser kunne lige så godt være kommet fra samme forstærker, de er meget tæt på at være identiske, udover niveauforskellen på 4dB.

Så sæt du bare Onkyo'en til alene og få nogle småpenge ud af at sælge Primare'n :-)
Til top
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Oprindeligt skrevet af jonlanghoff jonlanghoff skrev:

Hej guys,


Jeg har en integreret forstærker (Primare I22 på 80W) og nu også en effektforstærker (Onkyo M-508 på 200W), og mine højtalere (der består af én tweeter og én woofer) tillader bi-wire/bi-amp.

Derfor tænker jeg at jeg:

1) fjerner broen på højttalerne
2) sætter Onkyo'en til pre-out på min Primare
3) sætter Primare'en til de øverste højttalerterminaler (tweeter'en)
4) sætter Onkyo'en til de nederste højttalerterminaler (woofer'en)

- vil det da virke? Hvilke issues skal jeg tage højde for?

Faseforskydning?
Forskel i volumen på de to forstærkere?
Andre tonale forskelle?

Any thoughts?


Med venlig hilsen,
Jon

Som du sikkert kan forstå så kan det ikke svare sig og det er egentlig kun et spørgsmål om hvor højt du vil spille.
Bi-amping på passivt filter giver intet

Siger du at hvis jeg splitter signalet op inden det kommer ud til forstærkeren, eksempelvis via en DSP der kan skære dele af signalet ud, så vil jeg GODT kunne få et udbytte ved at gøre som beskrevet?

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Prøver du alligevel på den måde du selv beskriver og synes det er bedre, kan du være 100% sikker på at det bare er noget du bilder dig ind, da dine 2 forstærkere lyder fuldstændig ens og det gælder alle andre forstærkere også.
Eneste forskel er hvor højt de kan spille 

Det var alligevel noget af en påstand! Tongue Siger du at en forstærker til 2.000 kroner spiller lige så godt som en forstærker til 20.000 kroner (eller 200.000!) så længe at de leverer samme strømstyrke? - Du mener ikke at der er andre faktorer??
Til top
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Har du taget gennemsnit af flere målinger med hver forstærker sat til? For noget så simpelt som din egen placering i rummet kan sagtens skabe små forskelle, og de to grafer du viser kunne lige så godt være kommet fra samme forstærker, de er meget tæt på at være identiske, udover niveauforskellen på 4dB.


Alle målinger er lavet fra cirka 15 cm afstand på en enkelt højttaler:


Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Så sæt du bare Onkyo'en til alene og få nogle småpenge ud af at sælge Primare'n :-)

Problemet er bare at Onkyo'en jo bare er en dum effektforstærker, så hvis jeg sælger min Primare, skal alligevel ud og investere nyt grej. Smile
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af jonlanghoff jonlanghoff skrev:


Alle målinger er lavet fra cirka 15 cm afstand på en enkelt højttaler:

Det hjælper selvfølgelig, men du får stadig lidt påvirkning fra rummet, specielt på de dybeste frekvenser. Det er altid en god ide at tage flere målinger fra samme position og tage gennemsnittet af dem. De burde ikke afvige meget, men alligevel.

Nu var den største afvigelse jo også under 35Hz, hvor der ikke rigtigt er meget at komme efter fra reolhøjttalere alligevel. Og hvis det stadig er med subben på, så spiller rummet jo ind igen.

Oprindeligt skrevet af jonlanghoff jonlanghoff skrev:


Problemet er bare at Onkyo'en jo bare er en dum effektforstærker, så hvis jeg sælger min Primare, skal alligevel ud og investere nyt grej. Smile

Nå ja :-P

Hvis ikke du synes du har effekt nok i Primaren, så kan du jo enten sælge den og købe en forforstærker til Onkyoen, eller sælge begge og købe en integreret forstærker på 2x150-200W?

Alternativt kan du fortsætte med Primaren, 2x80W er bestemt ikke at kimse af.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af jonlanghoff jonlanghoff skrev:


Jeg har nu målt hvordan henholdsvis Primare'en og Onkyo'en spiller tweeter og woofer op, og jeg kan konstatere at de resulterende grafers "karakteristik" er næsten ens. En synlig forskel er dog at Onkyo'en tilsyneladende håndterer det laveste spilleområde lidt pænere end Primare'en, hvilket jo rent intuitivt også giver mening da den har flere muskler. (let måleanormalitet kan dog muligvis også spille ind)

Her ses woofer'en alene, som spillet op af de to forstærkere. Bemærk at dips'ne ved 30, 45 og 50 Hz er lidt pænere på Onkyo'ens graf (blå):


Har du ikke et almindeligt AC voltmeter, eller så køb et. Et af de billige er ok. Afspil en tone med din Sonos og mål om signalerne ud af forstærkerne er ens ved de toner der har din interesse. Når du kender opløsningen på dit måle instrument og impedansen for din højtaler kan du regne på hvor stor udgangs impedansen i din forstærker skal være for at du kan måle den.


Oprindeligt skrevet af jonlanghoff jonlanghoff skrev:

Kan herefter konstatere at uanset om jeg skruer op og ned for enten Sonos Connect'en eller på Primare'en, så "følges" tweeter og woofer stadig pænt ad, hvilket altså betyder at dette setup har praktisk anvendelighed til dagligt brug!
Naturligvis


Oprindeligt skrevet af jonlanghoff jonlanghoff skrev:


Spørgsmålet står dog tilbage, om hvorvidt dette setup reelt giver et bedre resultat end bare at lade enten Primare eller Onkyo stå for hele molevitten alene. Dette afsløres givetvis ikke af en FR-kurve!
Så må du jo igang med at lytte.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af jonlanghoff jonlanghoff skrev:


Det var alligevel noget af en påstand! Tongue Siger du at en forstærker til 2.000 kroner spiller lige så godt som en forstærker til 20.000 kroner (eller 200.000!) så længe at de leverer samme strømstyrke? - Du mener ikke at der er andre faktorer??

Det er ikke min påstand, men noget nyt jeg har "lært" på diverse fora.
Den forskel jeg har kunne høre/opleve er bare noget jeg har bildt mig ind 

Mht bi amping med passivt filter, så er det også noget nyt jeg har "lært" og igen gør det sig gældende, at de forskelle jeg har hørt er ren indbildning
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu