recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor finder jeg subwoofer til placering under sofa
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor finder jeg subwoofer til placering under sofa

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:


Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg kan ikke forestille mig, at en placering under en sofa vil fungere. Bas minder om vand, der er skulper rundt.
Jeg har god erfaring med en placering af subwooferen midt på bagvæggen. Midt på frontvæggen er nok det bedste sted, men er uheldig akustisk, så du vil miste meget på andre fronter såsom dybdeperspektiv og størrelse på rummet.
Placerer du din subwoofer i et møbel mister du endnu mere, hvis du placerer det møbel imellem front højttalerne. Der bør ikke være noget imellem fronthøjttalerne.


Du har da en subwoofer mellem fronthøjttalerne 

99% af alle der også lever i rummet har noget mellem højttalerne.

Jeg har haft en stor subwoofer placeret imellem mine fronthøjttalere. Det er et rigtig godt sted for selve subwooferen, men ikke for fronthøjttalerne. Da den kom væk, blev dybde perspektivet dybt. Rummet voksede. Lyden blev bare bedre på musik, hvor subwooferen ikke blev brugt. Den bruges i dag som en LFE højttalere og mine fronter bruges som Large, da de går dybt ned i frekvens.
Jeg har valgt, at flytte anlægget over på venstre sidevæg på nær effektforstærkere.
Jeg kunne godt tænke mig en dag at prøve, at placere en lille 15 tommer ved front væggen, der så skal arbejde sammen med den store 18 tommer.
Min LFE subwoofer er placeret midt på bagvæggen.

Redigeret af Sven Palvig - 14-Februar-2016 kl. 18:09
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Men de små højttalere ville jeg placere 2 stk. subwoofere. En ved hver højttalere, så det vil virke som en trevejs. Lad konen komme ud og lytte til med og uden subwoofere.


Det er absolut ikke automatisk den bedste position for subwoofere, faktisk er det utroligt sjældent at en pæn symmetrisk opsætning giver den bedste lyd, det afhænger meget af rummet.

De skal placeres så lyden bliver bedst, ikke så ens OCD bliver tilfredsstillet af symmetri.
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:


Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg kan ikke forestille mig, at en placering under en sofa vil fungere. Bas minder om vand, der er skulper rundt.
Jeg har god erfaring med en placering af subwooferen midt på bagvæggen. Midt på frontvæggen er nok det bedste sted, men er uheldig akustisk, så du vil miste meget på andre fronter såsom dybdeperspektiv og størrelse på rummet.
Placerer du din subwoofer i et møbel mister du endnu mere, hvis du placerer det møbel imellem front højttalerne. Der bør ikke være noget imellem fronthøjttalerne.


Du har da en subwoofer mellem fronthøjttalerne 

99% af alle der også lever i rummet har noget mellem højttalerne.

Jeg har haft en stor subwoofer placeret imellem mine fronthøjttalere. Det er et rigtig godt sted for selve subwooferen, men ikke for fronthøjttalerne. Da den kom væk, blev dybde perspektivet dybt. Rummet voksede. Lyden blev bare bedre på musik, hvor subwooferen ikke blev brugt. Den bruges i dag som en LFE højttalere og mine fronter bruges som Large, da de går dybt ned i frekvens.
Jeg har valgt, at flytte anlægget over på venstre sidevæg på nær effektforstærkere.
Jeg kunne godt tænke mig en dag at prøve, at placere en lille 15 tommer ved front væggen, der så skal arbejde sammen med den store 18 tommer.
Min LFE subwoofer er placeret midt på bagvæggen.

Nå, det var da ellers noget nær fremragende og super godt da du skrev om opstillingen med subwooferen mellem højttalerne 
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Men de små højttalere ville jeg placere 2 stk. subwoofere. En ved hver højttalere, så det vil virke som en trevejs. Lad konen komme ud og lytte til med og uden subwoofere.


Det er absolut ikke automatisk den bedste position for subwoofere, faktisk er det utroligt sjældent at en pæn symmetrisk opsætning giver den bedste lyd, det afhænger meget af rummet.

De skal placeres så lyden bliver bedst, ikke så ens OCD bliver tilfredsstillet af symmetri.

Symmetri kan være ret godt mht resten af anlægget, det kan man også læse sig frem til 

Angående subwoofere, så kan de korrigeres til at opføre sig ordentligt....... Det er man næsten også nødt til hvis man ikke har subwoofere men højttalerne går ned til min. 25 hz.
Med mindre man vil skære højttaleren i stykker og placere bassen/subben så ens OCD bliver tilfredsstillet.

Men hvordan får du OCD ind i det her ? Erfaring, eller har du også læst det et sted ?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:


Angående subwoofere, så kan de korrigeres til at opføre sig ordentligt.......


Korrekt, men det er altid bedst at placere subwooferne så optimalt som muligt inden man går i gang med at korrigere, så der skal så lidt korrektion til som muligt.
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:


Angående subwoofere, så kan de korrigeres til at opføre sig ordentligt.......


Korrekt, men det er altid bedst at placere subwooferne så optimalt som muligt inden man går i gang med at korrigere, så der skal så lidt korrektion til som muligt.

Det er så ikke helt rigtigt
Det er bedst at stille dem der hvor rummet giver mest gain og så korrigere dem ned så de skal lave mindre, det giver mindst forvrængning
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:


Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:


Angående subwoofere, så kan de korrigeres til at opføre sig ordentligt.......


Korrekt, men det er altid bedst at placere subwooferne så optimalt som muligt inden man går i gang med at korrigere, så der skal så lidt korrektion til som muligt.


Det er så ikke helt rigtigt
Det er bedst at stille dem der hvor rummet giver mest gain og så korrigere dem ned så de skal lave mindre, det giver mindst forvrængning


Og det vil så give en ujævn frekvensgang alle andre steder end hvor du havde din målemikrofon placeret da du lavede målingen.

Hvis man kun har én stol og ingen venner kan det være fint nok.

Men hvis man vil have god bas i hele rummet skal man finde den placering som giver den mest jævne frekvensgang, og så korrigere ud fra det.

Redigeret af HenrikStevn - 15-Februar-2016 kl. 23:21
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 05:48
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

 

Det er så ikke helt rigtigt
Det er bedst at stille dem der hvor rummet giver mest gain og så korrigere dem ned så de skal lave mindre, det giver mindst forvrængning

der findes ikke en position i rummet der giver Gain i hele frekvensområdet ( ca 15-120hz )
den placering hvor subben har mest output i testtonen, giver dips i andre frekvenser, så det gælder om at finde en mellemvej..
der er grænser for hvad en EQ kan justere..

som der bliver skrevet, så er det bedst at placere sin subwoofer(e) der hvor frekvenkurven er mest jævn, så der skal så lidt EQ som muligt..






Redigeret af strecker - 16-Februar-2016 kl. 07:53
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

der findes ikke en position i rummet der giver Gain i hele frekvensområdet ( ca 15-120hz )
den placering hvor subben har mest output i testtonen, giver dips i andre frekvenser, så det gælder om at finde en mellemvej..
der er grænser for hvad en EQ kan justere..

som der bliver skrevet, så er det bedst at placere sin subwoofer(e) der hvor frekvenkurven er mest jævn, så der skal så lidt EQ som muligt..


Det er ikke tit strecker og jeg er enige, men når det endelig sker, så må der være noget om det
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu