recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til opsætning i Næstved
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til opsætning i Næstved

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
47oo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 47oo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til opsætning i Næstved
    Sendt: 13-Marts-2016 kl. 16:20
Hej der ude jeg har lige købt ny forstærker men når jeg spiller film syntes jeg effekt lyden er rigtig høj i forhold til tale
Jeg har kørt kalibrering og det der. Er der nogle i nærheden som har erfaring med at kalibrere og sætte lyden rigtig op nær Næstved ? Så giver jeg med glæde en kop kaffe ☺️

Bruger pt.
Onkyo TX-RZ800 surround receiver
Onkyo SKR-980 højtaler 7.1
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2016 kl. 14:58
Jeg har efter kalibrering af de systemer jeg har kørt med, stort set altid øget styrken på centeren efterfølgende af samme årsag. Prøv at give den et par hak op, og se om ikke det hjælper dig.

Man skal vel se kalibreringen med mikrofonen, som systemets bedste bud, og så efterfølgende rette ind ved hjælp af afprøvning over tid.
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2016 kl. 15:58

Det er lige precist det jeg gjorde, først indstille højttalerne om de skulle være Small eller large, og så måle mikrofonen for at få et udgangspunkt, og til slut manuel tilpasning.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2016 kl. 15:58
Husk at sætte mic på stativ i ørehøjde og ikke stol/sofa ryglæn tæt på væg.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2016 kl. 16:07
Jeg har aldrig haft fidus til automatiske kalibreringen. Ingen af dem har været tilpas tæt nok på et rimelig resultat. Det gælder yamaha, onkyo og seneste sony receivere. 
Og når jeg alligevel skal ind og justere manuelt efter auto, så kan man lige så godt gøre det manuelt med det samme. 

I stedet for mic (uanset om det er på stativ eller andet), så brug lyttelapperne. Det er trods alt dem der skal høre på lyden efterfølgende Wink
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2016 kl. 16:11
Selvfølgelig er der noget finjustering, men det er da kun i EQ. Alt hvad der hedder afstande, delays, standing waves, og db er sgu meget rart at få gjort automatisk.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2016 kl. 16:16
Det er ikke lykkedes een eneste af mine receivere igennem tiden, at ramme afstanden korrekt.
Det tager mig godt og vel 3 minutter at indtaste afstanden manuelt på 5 højtalere og en sub på min Sony receiver. Så det er ikke det der tager tid.
Crossover freq skal jeg selv angive alligevel.
Standing waves?? 

Hvorfor justere du EQ og delays?

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2016 kl. 16:38
Sub afstands indstilling er ikke den fysiske afstand. Her skal afstanden være større pga delay.. Justering af EQ er nødvendig for at få en rigtig lyd uden dips og peaks, så kurven er nogenlunde ret.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2016 kl. 16:39
Hvor stort et rum er det du gør det i ? Og er det i øvrigt akustisk modificeret?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2016 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvor stort et rum er det du gør det i ? Og er det i øvrigt akustisk modificeret?

Det er en dagligstue på 4,2x5,5 m gennemsn.lofth. på 3,1 m. Ikke 100% akustisk modificeret, men vægtilvæg tæppe og basstraps.
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2016 kl. 19:10
Generelt er der jo en stor margin mellem laveste lyd og de store eksplosioner. Derfor er der jo mange receiver der har noget dynamic volume eller dynamic range, som ligesom samler lyden til mere midt på, så de laveste toner bliver lidt højere og de højeste toner bliver lidt lavere.

Men om du har ekstrem stor forskel ved jeg jo ikke :) - ved bare selv hvor overrasket jeg blev over den store forskel

/Jakob


Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2016 kl. 19:30
Jeg har også stor forskel i lydstyrke mellem tale og eksplosioner. Men det er fordi det er sådan i virkeligheden. Skru lidt op for center for at udligne forskellen.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu