recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos Connect vs Dr. Volk mod
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sonos Connect vs Dr. Volk mod

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2016 kl. 22:25
Spændende, det er nyt for mig, men fedt!

Jeg havde engang et link (kan selvfølgelig ikke finde det nu) hvor en Sonos ansat fortalte at en Connect upsampler til 24 bit internt, men kun kører 16 bit ud eksternt. De tests gutten i dit link har lavet tyder dog på noget andet, og det er jo herligt.

Altid rart at blive klogere.
Til top
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2016 kl. 22:47
Jeg har nu fundet en workaround til mit clipping-problem - det viser sig at jeg kan skrue ned for signalet i min DSP og herved få signalet til at se ud som det burde, uden clipping. Besynderligt, og jeg har åbnet en ticket hos Sonos-supporten, men foreløbigt må denne workaround gå an.

Nå, men jeg vil sætte pris på forslag/forespørgsler på tests, mellem standard-Connect'en og den moddede Connect, der vil kunne blotgøre eventuelle forskelle på de to. Jeg indspiller gerne noget data hvis der er nogen der vil hjælpe med at analysere det efterfølgende. Umiddelbart tænker jeg via REW og/eller Audacity, da disse er de programmer jeg selv har en vis erfaring med.

Anyone???

På forhånd, tak,
Jon


Redigeret af jonlanghoff - 18-Maj-2016 kl. 22:48
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2016 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af jonlanghoff jonlanghoff skrev:

Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Du burde køre med fast ud af dine Connects

Det resulterer jo så i clipping, som jeg skriver, så det er vel næppe nogen god idé! :)

Derudover er der ikke bit degradation ved at køre variabel volumen, da Connect'en opererer med 24 bit internt, hvilket vil sige 16 bit til data og så 8 bit til lydstyrke... (antager at dette er hvad du hentyder til)
Det tror jeg ikke er tilfældet. Hvis der er clipping i de flac filer som du lagde op allerede ved 90% volumen så tror jeg godt du kan regne med at det er inputtet på dit lydkort der klipper og ikke outputtet. Jeg er selv løbet ind i den problemstilling tidligere og det kan ret fustrerende at rode med når der er mange ubekendte. Det kan godt tænkes at der kommer lidt fnidder på outputtet ved 100% volumen og et fuld amplitude signal. Det har jeg i hvert fald selv observeret på outputtet fra et billigt lydkort, men jeg tror helt ærligt at det du observerer kommer fra lydkort inputtet. Jeg vil anbefale dig at prøve med et andet lydkort der med sikkerhed kan håndtere fuld outputspænding fra zp90. Du kan bruge spectrumlab, hvis du er på pc, til at kigge efter forvrængningsprodukter.


Redigeret af Flash! - 18-Maj-2016 kl. 23:20
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2016 kl. 23:38
Hvor sidder den DSP, som du nævner kl 22.47, på og hvad bliver den brugt til? Synes ikke den er nævt omme på side 1?

Redigeret af Flash! - 18-Maj-2016 kl. 23:58
Til top
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2016 kl. 00:25
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Oprindeligt skrevet af jonlanghoff jonlanghoff skrev:

Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Du burde køre med fast ud af dine Connects

Det resulterer jo så i clipping, som jeg skriver, så det er vel næppe nogen god idé! :)

Derudover er der ikke bit degradation ved at køre variabel volumen, da Connect'en opererer med 24 bit internt, hvilket vil sige 16 bit til data og så 8 bit til lydstyrke... (antager at dette er hvad du hentyder til)
Det tror jeg ikke er tilfældet. Hvis der er clipping i de flac filer som du lagde op allerede ved 90% volumen så tror jeg godt du kan regne med at det er inputtet på dit lydkort der klipper og ikke outputtet. Jeg er selv løbet ind i den problemstilling tidligere og det kan ret fustrerende at rode med når der er mange ubekendte. Det kan godt tænkes at der kommer lidt fnidder på outputtet ved 100% volumen og et fuld amplitude signal. Det har jeg i hvert fald selv observeret på outputtet fra et billigt lydkort, men jeg tror helt ærligt at det du observerer kommer fra lydkort inputtet. Jeg vil anbefale dig at prøve med et andet lydkort der med sikkerhed kan håndtere fuld outputspænding fra zp90. Du kan bruge spectrumlab, hvis du er på pc, til at kigge efter forvrængningsprodukter.
Det skal siges at signalet går fra Connect'en via min forstærker, ud gennem REC-udgangene og så ind i mit lydkort. Ved ikke om det spiller ind. Dertil, bemærk at jeg kan HØRE clipping'en når jeg bare lader mit anlæg spille testtonen, så jeg tror ikke umiddelbart at det er computeren der er problemet.
Måske er det forstærkeren, men det tyder til at andre har oplevet samme problemer med deres Connect, så mit gæt er at problemet ligger dér...

Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Hvor sidder den DSP, som du nævner kl 22.47, på og hvad bliver den brugt til? Synes ikke den er nævt omme på side 1?
DSP'en er ikke som udgangspunkt tiltænkt eksperimentet, da jeg ville simplificere setup'et så meget som muligt, for bedst muligt at kunne vurdere de to Connect'er mod hinanden. Efter jeg opdagede clipping-problemet, prøvede jeg imidlertid at sætte DSP'en ind i kæden, hvilket så viste sig at virke.
Kæden ser således ud nu: Connect -> digi coax -> DSP -> digi coax -> DAC -> 2x phono -> amp -> REC-udgang -> 2x phono til minijac -> lydkort i computer
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2016 kl. 00:44
Ok. Med den opstilling er der praktisk taget ingen mulighed for at regne ud hvor det går galt. Det kan lige så vel være i dsp, dac, amp eller pc input, som det kan være zp90.
 
Hvis dit pc lydkort kan håndtere fuld zp90 outputspænding (2.0v rms) så kan du prøve at starte med zp90 direkte til pc input og så forlænge kæden med et led af gangen indtil det går galt. Kan helt ærligt ikke forestille mig at det er sonos der er syndere, selvom folk fra internettet siger det. I hvert fald ikke i et omfang der er værd at bekymre sig om.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2016 kl. 09:59
 
Der er faktisk en tråd ovre hos Sonos der handler om problemer med clipping efter firmware opdatering. Kan ikke helt bedømme om det er brugerne eller sonos der er noget galt med.
 
Uanset kan du ikke genskabe den korrekte wave form ved at skrue ned med din dsp, hvis den allerede er ødelagt i sonos, så mit bud er at det går galt et sted efter sonos.
 


Redigeret af Flash! - 19-Maj-2016 kl. 10:26
Til top
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2016 kl. 14:01
"Clipping" er måske det forkerte ord at bruge hvis problemet ligger i det digitale domæne, for et "for stærkt" signal vil her ikke afføde en forkert wave i sidste ende, da lyden jo her defineres af 0'er og 1'er. Det er nærmere et volumen-problem, hvilket også forklarer også hvordan man kan genskabe den "rigtige" lyd ved at skrue ned, digitalt.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2016 kl. 18:42
Ok, så ved jeg ikke rigtig hvor du vil hen. Det var vel dig selv der bragte det på bane og har vist optagelser af REC out med massiv clipping.
 
Man kan sagtens skabe clipping i det digitale domæne, som manifesterer sig når man konverterer til analog. I jriver media center er der endda en indikator der viser digital clipping.
 
Jeg ville mene at det skulle virke uden alle de krumspring. Indstil sonos til fast volumen og forbind den direkte til i22 med en digital forbindelse og brug i22s volumenkontrol. Det ville undre mig hvis det ikke virker.


Redigeret af Flash! - 19-Maj-2016 kl. 18:46
Til top
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2016 kl. 22:09
Jeg har nu anskaffet mig et lydkort med digi coax-indgang, således at jeg kan optage direkte fra mine Connect'er, og her forekommer "clipping'en" ikke, så jeg tror det er min forstærker den er skæv med.



Redigeret af jonlanghoff - 22-Maj-2016 kl. 22:10
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2016 kl. 19:06
Er der nogen endelig konklussion? :)
Til top
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2016 kl. 23:18
Ovenstående er forskellen mellem hvordan standard-Connect'en og Dr.Volk-Connect'en spiller en Steely Dan-trommesolo! :)

Så altså, der er forskel på output'et mellem de to, men spørgsmålet er om Dr.Volk-Connect'en er "bedre". Jeg er endnu ikke nået til at lave blinded lyttetest, men regner stadig med at gøre det på et tidspunkt.






Redigeret af jonlanghoff - 15-Juni-2016 kl. 23:18
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu