recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > YouSee digital modtagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny YouSee boks billed-kvalitet og støj
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny YouSee boks billed-kvalitet og støj

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 22:02

HDDen vil altid køre når boxen er i standby, ifølge tidligere skrevet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2016 kl. 07:55
Syntes det virker som om optagelser er lidt ringere end vanligt... sidder lige nu og ser noget golf optaget fra Viasat Golf. F.eks når man ser bolden rulle på green er det som om den pixelerer...
Og startforfra er godt nok elendig.. men bliver dog bedre som udsendelsen skrider frem
Ning
Til top
Tjald Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tjald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2016 kl. 12:03
Jeg har koblet både den nye og gamle boks til igennem min receiver, og jeg oplever et mere uskarpt billede på den nye boks.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2016 kl. 12:18

Der er så ikke hvad jeg oplever, det er helt skarpt, ingen forskel på den og TVet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2016 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Der er så ikke hvad jeg oplever, det er helt skarpt, ingen forskel på den og TVet.

Enig, Vi taler om et H.264 komprimeret digital signal, som afkodes efter gængs standard.

Medmindre man af uransagelige grunde bruger SCART eller (gys) composite, så er det digitalt hele vejen fra enkoderen til TV'et, hvadenten det kommer over luften eller gennem HDMI kabel fra boksen.

Og hvis der ikke der foretages decideret signalbehandling (altså ændring af det de-komprimerede signal for at opnå e.g. møkere eller lysere billeder, eller opskalering af e.g. FullHD til 4K), så skal det meget gerne være samme kvalitet.
Og den slags ser jeg ikke skyggen af overhovedet i specifikationer eller markedsføringsmateriale fra Yousee...

Til top
Tjald Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tjald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2016 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Der er så ikke hvad jeg oplever, det er helt skarpt, ingen forskel på den og TVet.

Enig, Vi taler om et H.264 komprimeret digital signal, som afkodes efter gængs standard.

Medmindre man af uransagelige grunde bruger SCART eller (gys) composite, så er det digitalt hele vejen fra enkoderen til TV'et, hvadenten det kommer over luften eller gennem HDMI kabel fra boksen.

Og hvis der ikke der foretages decideret signalbehandling (altså ændring af det de-komprimerede signal for at opnå e.g. møkere eller lysere billeder, eller opskalering af e.g. FullHD til 4K), så skal det meget gerne være samme kvalitet.
Og den slags ser jeg ikke skyggen af overhovedet i specifikationer eller markedsføringsmateriale fra Yousee...


Nu er jeg ikke ekspert inden for tv, men selvfølgelig er der forskel på, hvordan forskellige digitale tunere håndterer et signal, og der findes naturligvis både gode og knapt så gode tunere. Det er i hvert fald fakta, at billedet på fra min nye boks er mere uskarpt end fra den gamle boks, som står knivskarpt - og det er med de nøjagtig samme indstillinger på fjernsynet. 
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2016 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af Tjald Tjald skrev:

Nu er jeg ikke ekspert inden for tv, men selvfølgelig er der forskel på, hvordan forskellige digitale tunere håndterer et signal, og der findes naturligvis både gode og knapt så gode tunere. Det er i hvert fald fakta, at billedet på fra min nye boks er mere uskarpt end fra den gamle boks, som står knivskarpt - og det er med de nøjagtig samme indstillinger på fjernsynet. 

Nej. Når signalvejen er digital, så skal det netop ikke være forskel.
Hvis du har dit fjernsyn koblet op med HDMI til boksen(e), så er den eneste forskel i signal-vejen MPEG afkoderen i chip-settet (SoC'en). Resten er bit-flytteri.
(Jeg formoder at du ikke bruger SCART hverken til den ene eller anden boks)

For at SoC'en skal godkendes som MPEG-kompatibel, så skal den virke indenfor reference-rammerne for video-afkodning.
Så Broadcom chip'en i den nye boks skal overholde de samme kvalitetskriterier som ST chippen i den gamle boks.
(Ellers ville Broadcom heller ikke blive en af verdens største producenter af SoC til set-top bokse...)

Det er dog vigtigt at sammenligne de samme video-kilder. Hvis du sammenligner arkiv-video på den nye boks med live tv på den gamle boks, så er er arkiv-video noget dårligere på de fleste kanaler, da live-kanalerne er >9 mbit/s, mens arkiv er HLS over IP med variable bit-rate (og nok enkodet med en helt anden enkoder!)

Men, jeg skal dog anerkende at du oplever en forskel på de to bokse. De må jo skyldes et-eller-andet i opsætningen.
Kan du fortælle lidt mere om din opsætning?

Til top
Tjald Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tjald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2016 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Tjald Tjald skrev:

Nu er jeg ikke ekspert inden for tv, men selvfølgelig er der forskel på, hvordan forskellige digitale tunere håndterer et signal, og der findes naturligvis både gode og knapt så gode tunere. Det er i hvert fald fakta, at billedet på fra min nye boks er mere uskarpt end fra den gamle boks, som står knivskarpt - og det er med de nøjagtig samme indstillinger på fjernsynet. 

Nej. Når signalvejen er digital, så skal det netop ikke være forskel.
Hvis du har dit fjernsyn koblet op med HDMI til boksen(e), så er den eneste forskel i signal-vejen MPEG afkoderen i chip-settet (SoC'en). Resten er bit-flytteri.
(Jeg formoder at du ikke bruger SCART hverken til den ene eller anden boks)

For at SoC'en skal godkendes som MPEG-kompatibel, så skal den virke indenfor reference-rammerne for video-afkodning.
Så Broadcom chip'en i den nye boks skal overholde de samme kvalitetskriterier som ST chippen i den gamle boks.
(Ellers ville Broadcom heller ikke blive en af verdens største producenter af SoC til set-top bokse...)

Det er dog vigtigt at sammenligne de samme video-kilder. Hvis du sammenligner arkiv-video på den nye boks med live tv på den gamle boks, så er er arkiv-video noget dårligere på de fleste kanaler, da live-kanalerne er >9 mbit/s, mens arkiv er HLS over IP med variable bit-rate (og nok enkodet med en helt anden enkoder!)

Men, jeg skal dog anerkende at du oplever en forskel på de to bokse. De må jo skyldes et-eller-andet i opsætningen.
Kan du fortælle lidt mere om din opsætning?


Jeg kan stadig ikke forstå, hvis alle digitale tunere producerer det samme billede, og at der ikke sker en form for signalbehandling på boksene. Hvis jeg husker ret, så har man da mulighed for at lave forskellige billedindstillinger på den gamle boks...?

Jeg har begge mine bokse koblet på mit Samsung anlæg (med HDMI selvfølgelig), og anlægget er så koblet på fjernsynet (Sony - også med HDMI). Når jeg skifter mellem de to bokse, foregår det derfor på anlægget. Det er især ansigter, som er mere udvaskede og mælkede på den nye boks, og begge dele er naturligvis på Live-TV. 

Jeg vil prøve at koble den nye boks direkte på TV'et for at se, om mit anlæg laver en eller form for dum billedbehandling af signalet fra den nye boks.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2016 kl. 10:48

Udvasket og mælked siger du.? Nej det er så skarpt og klart at man tydeligt kan se hvert hårstrå der flagrer rundt helt tydeligt og naturligt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Udvasket og mælked siger du.? Nej det er så skarpt og klart at man tydeligt kan se hvert hårstrå der flagrer rundt helt tydeligt og naturligt.

Ja, enig
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu