recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Med eller uden "IS" på Canon-objektiv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Med eller uden "IS" på Canon-objektiv

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Stay_Bamboocha Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 956
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stay_Bamboocha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Med eller uden "IS" på Canon-objektiv
    Sendt: 14-Maj-2016 kl. 20:30
Står og skal upgrade mit "gamle" objektiv Canon EF-S 18-200 IS en tand bedre kvalitet.

Leger med med tanken om Canon's EF 70-200 f:4 - men det store spørgsmål er om jeg skal vælge med eller uden IS/billed stabilizer? "Manden" fra en fotoforretning mente lidt at det fra "frås" og det var SÅ lidt ekstra man ville få ud af det kontra prisen med. Men at jeg stadig fik en mærkbar forbedring med skiftet fra 18-200 f:3.5/5.6 IS til 70-200 f:4 uden IS.

Hvad er Jeres erfaringer eller mening? 
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2016 kl. 21:14
Du kan jo prøve at slå IS fra på det objektiv, du har nu. Så finder du ud af om du kan bruge det håndholdt på 200 mm.

Jeg er glad for billedstabilisering.
Venlig hilsen
KB
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2016 kl. 21:40
Med IS

Jeg kan ikke holde stille nok uden.
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2016 kl. 03:01
Også helt klart med IS, da det gi'r bedre muligheder for, at få ordentlige skud i kassen.
Især når man skyder ude på f.eks. 200-400mm. Eller har svært med at holde kameraet helt stille.

Jeg er selv den yderst tilfredse ejer af disse fede Canon objektiver med IS: 
EF 24-105mm f/4 L IS - EF 70-200mm f/4 L IS USM - EF 100-400mm  f/4.5-5.6 L IS USM + 100mm f/2.8 L IS USM Macro.
Jeps det koster ekstra, at få flere muligheder. Og det gør man med IS !
Nogle enkelte foto entusiaster påstår, at IS er en unødvendig feature. Men jeg har dem mistænkt for mere, at tænke kun på pengepungen end på de flere muligheder, når de sammenligner med og uden IS. 
Jeg har aldrig fortrudt, at købe objektiver med IS (selv om de koster en del mere) - tværtimod !
Jeg har nyt hvert et øjeblik, jeg har brugt disse lækre objektiver. 
 
 


Redigeret af Roland - 15-Maj-2016 kl. 03:14
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2016 kl. 07:25

Normalt er jeg glad for de objektiver jeg har med IS og ville ikke undvære det.

Men det kommer også an på, hvad du vil fotograferer, da IS også kan ødeligge billederne og det dermed er nødvendigt at slå det fra:
 
- Skal du tage billeder til f.eks en fodbold kamp og vi fryse bevægelserne, så har du ikke glæde af IS, da du alivel skal op i en høj lukkertid for at fryse bevægelserne.
 
- Tager du billeder af fugle, hvor du panorerer, så skal du slå IS fra i den vandrette retning. (Mode 2).
 
 
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2016 kl. 11:52
Det er ganske enkelt et spørgsmål om hvor og hvad du skal fotografere.

En tommelfingerregel er at man (uden Is) kan få gode billeder med en lukketid der er "lig med eller hurtigere" end brændvidden.

Forstået således at hvis du fotograferer på 70mm skal din lukketid være på 1/70 eller hurtigere. Hvis du tager på 200mm skal den være 1/200 eller hurtigere.

Med f4 kræver det noget lys eller en meget høj ISO hvilket hver især introducerer andre udfordringer :-)

Da jeg selv benyttede 70-200 uden IS blev billederne bedst udenfor eller med blitz. Skulle jeg selv købe igen blev det med Is alene af den grund at det udvider objektivets anvendelsesområde en del.

Det skal siges at mit mål er at have så FÅ objektiver som muligt. I dag benytter jeg faktisk kun Canons glimrende 17-55 der er stor og tung men kan næsten tage billeder overalt.

MVH BS

Redigeret af Bschmidt - 15-Maj-2016 kl. 11:53
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu