recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Styring af centralt placeret mediecenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Styring af centralt placeret mediecenter

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
stelliesto Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-Maj-2016
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stelliesto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Styring af centralt placeret mediecenter
    Sendt: 17-Maj-2016 kl. 13:45
Hej alle

Jeg går med tankerne om at placere mit mediecenter (Windows 10 baseret PC) et centralt sted i huset.

Mediecentret skal kunne betjenes fra stuen, hjemmebiografen og soveværelset. 

Tilslutningen vil foregå med en række HDMI Cat-5E extendere og aktiv hdmi-splitter, sådan samme billede kan vises i flere rum. 

Mit spørgsmål er så: hvordan styrer jeg mediecentret i de forskellige rum? Jeg har et Logitech K400 trådløst keyboard, der kører over 2,4 GHZ, men jeg tror ikke, at det rækker mere end 10 m. 

Gode forslag modtages med kyshånd Clap

På forhånd tak Smile
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2016 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af stelliesto stelliesto skrev:


Tilslutningen vil foregå med en række HDMI Cat-5E extendere og aktiv hdmi-splitter, sådan samme billede kan vises i flere rum. 

Hvorfor en sådan løsning? Ville det ikke være smartere med en klient/server løsning, hvor du har en TV Server der indeholder det antal tunere der er nødvendigt. Du kan så have små klienter ude ved dine TV. Har også den fordel at man kan se forskellige programmer/optagelser på hver klient
Den løsning jeg bruger består af DVBViewer med Recording Service, men der findes mange andre løsninger.
Oprindeligt skrevet af stelliesto stelliesto skrev:

 
Mit spørgsmål er så: hvordan styrer jeg mediecentret i de forskellige rum? Jeg har et Logitech K400 trådløst keyboard, der kører over 2,4 GHZ, men jeg tror ikke, at det rækker mere end 10 m. 
Det problem har du ikke med klient/serverløsningen
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
tf-uno Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 407
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tf-uno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2016 kl. 07:46
Kunne forestille mig man ønskede ovenstående løsning for at spare hardware, samt lave installationen mindre inde ved tv'et. MEN - det bliver faktisk ligeså dyrt med Cat-5 extender osv. Samt løsningen er ikke så flexibel.

Køre samme løsning som MCenterFreak foreslår - det virker super :)
Ved tv'et har jeg en Nuc (billig og fylder ikke det store). 
Client = Dvbviewer
Tuner = HDHomeRun
Server = Dvbviewer Recorder service
Mit MCE
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=138010&title=diskret-51-setup
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2016 kl. 08:07
ville sige at client/server vil være nemmere og billigere på sigt
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2016 kl. 09:12
Langt mere frihed i klient/server løsningen. Så snart mere end ét billede skal vises rammer du allerede muren.

Lyder jo til til allerede har en computer du kan bruge til server, og Raspberry pi 2/3 er en glimrende klient til både kodi og plex. Og til ca 500kr komplet. 


Redigeret af Wolff - 18-Maj-2016 kl. 09:13
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2016 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af stelliesto stelliesto skrev:


Tilslutningen vil foregå med en række HDMI Cat-5E extendere og aktiv hdmi-splitter, sådan samme billede kan vises i flere rum.

Uden at ville støde nogen, så tror jeg at en sådan løsning er en man bruger een gang, og så finder man ud af, at samme billede i flere rum, det er ikke en løsning man kommer til at bruge ret mange gange, medmindre man er forretning eller lign og skal fremvise billede på flere skærme samtidig.  

Oprindeligt skrevet af stelliesto stelliesto skrev:

Mit spørgsmål er så: hvordan styrer jeg mediecentret i de forskellige rum? Jeg har et Logitech K400 trådløst keyboard, der kører over 2,4 GHZ, men jeg tror ikke, at det rækker mere end 10 m. 

Gode forslag modtages med kyshånd Clap

På forhånd tak Smile

Mht styring, så skal du nok over i noget server/klient, (lyder tungt men behøver ikke at være det). Det kunne være noget lign RDT (Remote Desktop) som er indbygget i windows. 
Det kunne også være noget fjernbetjening via radio signaler. Kodi kan vist styres direkte også via apps, såvidt jeg husker. En Logitech harmony fjernbtjening med RT og HUB, så er den i vinkel.
Det afhænger sådan set mest af alt af, hvad du bruger som afspiller. Et mediacenter (Windows 10) fortæller ikke, hvad du bruger som afspiller. Er det mediaplayer, anden player, kodi, plex, whatever...
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2016 kl. 15:23
Jeg har en et Mediecenter/filserver stående i mit bryggers. 
Jeg har trukket et halvlangt HDMI kabel+USB kabel (med forstærker) ind til stuen, hvor hdmi kablet går i receiveren og usb kablet har tilsluttet en IR modtager så man kan bruge en MCE remote.

Til at styre med har jeg en (Logitech) Harmony Smart Control. Det funger ret godt når harmony er sat op og strømstyring slået fra på computeren...

Jeg er dog ved at opgradere til et nyere bundkort/cpu. Ikke nødvendigvis hurtigere (fra i3-2100t => J3160), men markant mere strømsparende og nyere bios mm.


Det er også indkøbt for at det fremover alene skal være en fil og tv server. Jeg havde overvejet Synology mm, men har ikke tid til at sætte mig ind i nye løsninger.

Jeg har en RaspPi2 i soveværelset som vi en sjælden gang bruger - men er ikke perfekt sat op, da jeg er novice i Kodi. Men den virker og afspiller problemfrit optaget tv og film.

Min strategi er at til efteråret skal jeg have en NUC inde i stuen - så serveren ikke skal agere klient, og derfor ikke behøver klient software (Mediaportal/Kodi) som kan lave ged i den. Men at jeg kan nøjes med W10 og ArgusTV.

Filserverdelen fungerer ved at jeg synkroniserer dokumenter + billeder fra min stationære pc til filserver, som igen synkroniserer til Onedrive (1TB plads). Det betyder at jeg til enhver tid kan se mine dokumenter og billeder fra enhver computer/tablet/telefon.

Kun en del af medieindholdet tages der backup af (børneting f.eks. og mit gamle mp3 musik, som dog også ligger i GoogleMusic).

Jeg bruger remote desktop til at fjernstyre serveren med, og en sjælden gang en BT mus fra stuen.
Jeg ville gerne bruge Teamviewer, men den lukke desværre ikke helt ned på den fjernstyrede maskine ved afslutning. Det gør remote desktop heller ikke, så jeg plejer at afslutte med cmd \\ shutdown /r
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2016 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Jeg ville gerne bruge Teamviewer, men den lukke desværre ikke helt ned på den fjernstyrede maskine ved afslutning. Det gør remote desktop heller ikke, så jeg plejer at afslutte med cmd \\ shutdown /r

Hvad mener du med at den ikke lukke ned? 
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2016 kl. 12:25
Programmet på klienten forbliver åbent, og kan kun lukkes ned fra klienten - dvs. der er et vindue der ikke vil minimere, så man kan have sit mediecenter kørende uden at skulle genstarte.
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2016 kl. 13:04
Jeg bruger app'en Media Center Control. Med wake-on-lan kan jeg bruge den til at bringe MCE ud af standby og sætte både TV, Musik og billeder i gang. Samt optage når jeg ikke hjemme. Den er genial og billig.

WOL kræver dog et kabel til router....
Mvh dan.
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2016 kl. 14:26
Jeg har netop sådan en løsning, og har kørt med de i ca. 5 år.
Det fede ved løsningen er ingen bokse ved fjernsynet - blot et IR øre i væggen/loftet eller hvor man vil gemme det.

Jeg bruger HDMI extendere fra Octava og USB Cat5 extendere fra Lindy.
Har koblet almindelige USB RC6 IR øjne på Cat5 extendere fra Lindy.

Det jeg godt kan lide ved denne løsning er den centrale placering af al elektronik. Vil man senere have klienter eller anden hardware, så placerer man stadig dem i elektronikskabet.


Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2016 kl. 17:31
teamviewer skal man generelt ikke bruge (og slet ikke efter de nægtede at være blevet hacket, men det var de altså) Men jeg er begyndt at bruge no-machine (rigeligt til mit brug og kan fungere crossplatform uden at man skal betale i dyre domme)
Har til gengæld bevidst holdt mig fra en central mediecenter maskine, men har "små" klienter. (primært fordi jeg også surfer rundt på stuemaskinen en gang i mellem, redbull's live transmissioner virker fortrinligt på storskærm selvom det er fra et browservindue) 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu