recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Behov for scart ekspertise
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBehov for scart ekspertise

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Direkte link til dette indlæg Emne: Behov for scart ekspertise
    Sendt: 28-August-2006 kl. 00:44
Hej,

Jeg har et tv med to scart indgange.

1. s-video
2. rgb

Jeg har til daglig tilsluttet computerens tv-out til s-video ingangen på tv'et. Det virker fint.

I dag har jeg forsøgt at tilslutte en dvd afspiller til tv'ets rgb indgang. Jeg har sikret mig, at afspilleren er indstillet til pal og rgb output.

Problemet er, at der fejer hvidlige streger (bredde ca 2cm) hen over skærmen.

Jeg ved, at det ikke er dvd afspilleren, der er noget galt med - idet det her også er sket tidligere da jeg lånte naboens dvd afspiller, som fungerer fint inde hos ham.

Jeg har undersøgt, om det er scart indgangen på tv'et, der er noget galt med. Det har jeg gjort ved, at tilslutte computerens tv-out til rgb indgangen på tv'et. Farverne mistes naturligvis, idet tv-out fra grafikkortet kun udsender s-video, men der er tilsyneladende ingen fejende hvidlige striber hen over skærmen. Jeg ved ikke, om man kan bruge denne test til at konkludere, at der ikke er noget galt med rgb scart indgangen.

For at kontrollere, om det er scart kablet, der er noget galt med har jeg tilsluttet dvd afspilleren til s-video ingangen på tv'et. Der optræder ingen fejende hvidlige striber her.


Er der nogen, som har et forslag til, hvad der kan være galt? Jeg kunne naturligvis nøjes med kun at anvende s-video ingangen på tv'et, men så skal jeg skifte kabler, når jeg skifter mellem pc og dvd afspiller. Desuden skulle rgb efter sigende have bedre kvalitet end s-video. Jeg vil gerne opnå bedst mulige kvalitet, så jeg vil foretrække rgb til dvd afspilleren.


Min egnen konklusion er, at der er noget galt med scart kablet i forbindelse med rgb. Men jeg ved ikke, om det er muligt, at samme kabel virker fint med s-video, men ikke med rgb.

Hvad tror i der kan være galt?
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2006 kl. 00:50

Nyt scartkabel der er fuldt monteret og bedre skærmet.

eks.

lige stik:

http://thansen.dk/product.asp?c=741276774&n=507978318&am p;am p;pn=807689453

almindelige stik:

http://thansen.dk/product.asp?c=741276774&n=507978318&am p;pn=807689202

 



Redigeret af spawn - 28-August-2006 kl. 00:51
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2006 kl. 00:58
spawn >> Mange tak for links.

Men jeg er endnu ikke sikker på, om det er scart kablet, der er noget galt med. Kan det passe, at samme kabel som formår at vise s-video har problemer med at vise rgb?
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2006 kl. 02:07
Oprindeligt skrevet af mach3 mach3 skrev:

spawn >> Mange tak for links.

Men jeg er endnu ikke sikker på, om det er scart kablet, der er noget galt med. Kan det passe, at samme kabel som formår at vise s-video har problemer med at vise rgb?


Hvad er det for et kabel?
Et billigt et?
Et ganske fornuftigt robust bygget kabel?

Det kræver at kablet er fuldt monteret, dvs alle de pins man kan se i stikket er forbundet.

Det kan man ikke se på kablet, men man kan måle på det, eller gætte ud fra kablets kvalitet.

Måske dit er forbundet til at kunne overføre s-video, men ikke RGB.
Det er svært at sige noget om.
Men har du et billigt kabel af typen hvor selve stikket er noget "klik-sammen" af tyndt plastik (jeg kalder dem "Føtex kabler", fordi jeg får et billede af at de er købt der eller måske i Bilka), så vil du nok kunne opnå en billedkvalitetsforbedring som minimum ved at købe et bedre kabel (Clicktronic fra T-hansen til 130kr er fx glimrende til formålet).
Om det så lige vil løse problemet med striberne ved jeg ikke, men jeg vil dog stadig se det som en god investering (forudsat du efterfølgende får løst problemet på anden vis, og rent faktisk kan bruge kablet.

Det kan selvfølgelig også være selve stikket i tv'et som hvor RGB delen ikke virker.

Har du undersøgt om noget skal sættes op i tv'ets menu, for at aktivere RGB?
Måske du sender et RGB signal, men at tv'et forventer noget andet.

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 28-August-2006 kl. 02:10
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2006 kl. 07:17

Ja - et kabel kan godt virke med s-video, men ikke med RGB, RGB kræver at det er fuldt monteret, det gør s-video ikke.

Dernæst kan man sige at du har udelukket alle fejlmuligheder udover kabel og stik i TV.

Det er billigere, hurtigere og nemmere at undersøge om det er kablet ved at købe nyt i god kvalitet, end det er at sende tv på værksted for at undersøge stikket. Og kablet kan altid genbruges selvom det ikke skulle løse problemet. Man kan altid bruge et godt scartkabel :-)

Forstyrrende streger der løber hen over skærmen er næsten altid et spørgsmål om dårlig afskærmning og indstrålende støj.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2006 kl. 07:56
RGB kræver da ikke at det er fuldt monteret? F.eks. Dreamcast kom (nogen gange) med et meget sparsomt monteret RGB-Scart kabel, men så virkede det vist også kun med RGB og måske composite. Jeg mener der reelt kun kræves fire pins for RGB, men man finder selvfølgelig ikke Scart-kabler med RGB der KUN har RGB monteret...
Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2006 kl. 08:53

Hej "Mach3".

Jeg tror også at nye Scart-kabler er løsningen for dig... Den støj du beskriver, minder om den jeg selv har oplevet.
Dine gamle kabler er simpelthen IKKE skærmet godt nok.

Og problemet hos mig, løstes netop ved hjælp af de foreslåede kabler fra T. Hansen.

Hvis du forsigtigt åbner pakken, kan den sikkert lukkes igen, så du kan levere dem tilbage igen, hvis de ikke hjælper dig.
Men det tror jeg nu at de gør.

Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2006 kl. 11:34
Mange tak for svarene allesammen.

Som du siger, spawn
"Dernæst kan man sige at du har udelukket alle fejlmuligheder udover kabel og stik i TV."

Jeg håber, at det er scart kablet, der er noget galt med fremfor rgb delen af tv'et.

Maggerholm >>
"Hvad er det for et kabel?
Et billigt et?
Et ganske fornuftigt robust bygget kabel?"

Du har ret, det er et billigt scart kabel nede fra fona.

Der er et mærkat, på scart kablet, som siger:

"Scart, 21 pin connected, voll beschaltet".

Jeg har åbnet og tjekket indmaden, det ser ud til at alt er forbundet, og ingen knækkede elller manglende ledninger.

"Har du undersøgt om noget skal sættes op i tv'ets menu, for at aktivere RGB?
Måske du sender et RGB signal, men at tv'et forventer noget andet."

Ja, jeg har kigget, og der er ikke noget, som skal sættes op i tv'ets menu for at modtage rgb.


Jeg må lige forsøge at se, om naboen har et bedre scart kabel liggende, jeg kan låne.

Men indtil videre mange tak for hjælpen. Jeg skriver, når der er noget nyt.
Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2006 kl. 15:35
Hej,

Jeg har leveret dvd-afspilleren tilbage. Det er mit tv, som ikke er helt nyt længere. Næste gang jeg skal ud at investere bliver det nok også fladskærm plus blueray afspiller fremfor crt plus dvd.

Men tak for hjælpen gutter.
Til top
hrdnyser Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2006 kl. 00:15

Har som forberedelser til mit nye toshiba som jeg har bestilt på fælleskøb været i t-hansen og købe nye scartstik..

Nu har jeg smidt dem på mit 19" fladskærm som jeg bruger midlertidigt som fjernsyn..

ENORM forskel selv på mit lille lcd,det har ændret det helt utroligt.....har fjernet en masse unoder god investering her...

Så også lige idag at harald nyborg har taget en ny serie hq kabler ind som er på tilbud i denne uge, starter ved 99- kr for scartkabler...måske er de noget værd...

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu