recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Long-range Wi-Fi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Long-range Wi-Fi

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
PederKlement Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2016
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PederKlement Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Long-range Wi-Fi
    Sendt: 23-Maj-2016 kl. 03:03
Er der nogen som kender til "Long-range Wi-Fi" fx https://www.ligowave.com/

Har et kolonihave hus, vil vil gerne oprette fælles Wi-Fi til hele foreningen, i alt ca. 100 huse. 

Regner med at adgangen kan styres via MAC adressen


Peder Klement
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2016 kl. 03:50

Hej.

Jeg har i udlandet haft sådan en WiFi internet forbindelse. Masten stod 2 km væk og det virkede godt.

Den lokale ISP brugte udstyr fra Ubiquiti.

De satte en NanoStation NSM5 op hos mig, den kørte på 5 Ghz.

Og jeg ved, at de havde en fiberforbindelse til masten, mens de så sad på kontoret og kontrollerede/overvågede systemet med software som også var leveret fra Ubiquiti.

https://dl.ubnt.com/datasheets/nanostationm/nsm_ds_web.pdf


Men det var i udlandet. Jeg mener at i Danmark vil i blive betragtet som jeres egen IPS ( Internet Service Provider ).
Og vil blive underlagt samme krav til logging som alle de andre IPS'er der findes i Danmark.

Jeg ved jeg ikke, om Ubiquiti softwaren kan klare det?
Men jeg tror at der allerede er andre Danske brugere af systemet, så måske.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 23-Maj-2016 kl. 03:52
Til top
MadsSafi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2016
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér MadsSafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2016 kl. 14:44
Hejsa,
Jeg har rigtig gode erfaringer med Ubiquiti. Jeg kører et netværk for et par tætliggende kolonihaveforeninger, og har i alt lige over 100 haver på netværket.
Og det kører 100% med 5Ghz Ubiquiti-radioer hele vejen.
Jeg har Mikrotik som Core-router, men alle radioer/alt wifi, er Ubiquiti.
Man kan sagtens se det jeg laver som ISP (eller rettere WISP: Wireless Internet Service Provider)
Det hele kører dog på en fiber fra TDC, hvor vi er kunde. Og dermed er logningspligten hos TDC :-)
Spørg endeligt hvis du vil vide mere!
:-) Mads
Til top
PederKlement Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2016
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PederKlement Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2016 kl. 17:41
Hej Mads

Tak for svaret, kan man få love til at se anlæget - eller kan vi ringe sammen ? mit nummer er 40 920 920

De bedste hilsner
Peder
Smile
Peder Klement
Til top
MadsSafi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2016
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér MadsSafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2016 kl. 17:51
Hejsa,

Det kan du tro :-)
Jeg holder til omkring Aarhus, og alle kolonihaverne ligger ved brabrandsøen.

Du kan få en fornemmelse af hvad jeg har kørende her: http://hotspot.hfsovang.dk/
Jeg er på vej med en lille mini-shop for Ubiquiti-grj her: www.ubiquiti.nu 

:-) Mads
Til top
PederKlement Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2016
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PederKlement Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2016 kl. 18:11
Jeg bor i Valby, men kommer tit til Århus, så vender jeg tilbage Smile

Peder
Peder Klement
Til top
MadsSafi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2016
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MadsSafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 17:56
Kom I nogensinde videre?
Henover vinteren har jeg hjulpet HF Amager Strand i gang, hvor de har 60-70 haver som deler en fælles fiberforbindelse. Alt er opsat med Ubiquiti grej, og kører (efter lidt opstartsbøvl) super fint.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af MadsSafi MadsSafi skrev:

Hejsa,

Det kan du tro :-)
Jeg holder til omkring Aarhus, og alle kolonihaverne ligger ved brabrandsøen.

Du kan få en fornemmelse af hvad jeg har kørende her: http://hotspot.hfsovang.dk/
Jeg er på vej med en lille mini-shop for Ubiquiti-grj her: www.ubiquiti.nu 

:-) Mads

Måske på tide at få opgraderet FAQ. Fandt lige det her :D

Citér MEN, vi bliver nødt til at understrege at div. fildelingstjenester ikke er velset at bruge. Det er programmer som f.eks. Kazaa, Limewire, Bearshare, Morpheus
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2017 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af PederKlement PederKlement skrev:

Hej Mads

Tak for svaret, kan man få love til at se anlæget - eller kan vi ringe sammen ? mit nummer er 40 920 920

De bedste hilsner
Peder
Smile


kig her

demo.ubnt.com

Det er relativt simpelt med Ubiquiti og kanon godt hvis du er stærkt teknisk, så får du en masse gavn af hvordan tingene arbejder
Til top
MadsSafi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2016
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MadsSafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2017 kl. 17:17
Hejsa,

Sjovt som der kommer svar... Bare ikke fra PederKlement...

donfrankie:
Tak for tippet om at der i FAQ er omtalt nogle (nu) historiske fildelingstjenester. Det vil blive rettet ved lejlighed (det er, med al respekt, ikke en 'graverende fejl').
Hygger mig over at det så er den eneste 'fejl' du har fundet :-)

skandshus:
Du har smidt et link til en demo af Ubiquitis UNIFI setup. Altså deres 'managed wifi', som er super godt til steder som skoler, kontorer og lignende. Det er smart når man centralt skal kunne monitorere de accesspoints som 'slutbrugere' logger på, så man kan se hvormange (og hvem) der er koblet på virksomhedens WiFi.
Men det er ikke egnet til det som jeg snakker om (Hotspot Søvang). Vores koncept handler om at fungere som WISP, altså Wireless Internet Service Provider. Jeg har INTET indbli i (og ingen ineteresse for) hvem som er logget på WiFi i den enkelte have i haveforeningen. Derimod kan jeg monitorere hvilke huse der er online, og logge ind i den radio som sidder på deres hus. Men der stopper min monitorering/adgang, og folk kan have deres lokale netværk helt privat. Den service som jeg tilbyder har intet at gøre med det WiFi som folk bruger i deres huse. Jeg tilbyder dem en adgang til internet, som de så kan bruge som de vil. Deres internet får de i stikket på strømklodsen som forsyner deres (udendørs) radio med strøm. Hvis de ønsker at have WiFi i huset, ligger det udover 'kerneydelsen'. Nogle vælger så at bruge deres 'gamle router', andre køber en ny, og andre igen køber en af mig.
Min hovedrouter er i øvrigt IKKE Ubiquiti, men Mikrotik (som kan konfigureres helt ned i detaljen, så jeg kan lave fairshare og meget mere) Fra Hovedrouteren har jeg i alt 3 AP er (rocketM5) med panelantenner. Og på alle huse sidder så en 'klient' (typisk en NSLocoM5 eller NanostationM5).
Til at monitorere det net, benytter jeg UBNT's AirControl (som kan minde lidt i interfacet, om det UNIFI du linker til).

Og ja, Ubiquiti er relativt simpelt og nemt at gå til. Men kan bruges i mange kombinationer og opsætninger. Hvor UBNT's grej er formidabelt til at lave trådløse links, så er deres switche og routere ikke altid bedst...

Syns bare lige jeg ville klargøre forskellen mellem UNIFI og det vi laver som WISP.
(Jeg har også et mindre netværk kørende i Aarhus C, hvor jeg diverse kontorer (og kommunen) som kunder.) Udover at levere deres internetforbindelse (WISP) har jeg flere steder også opsat UNIFI så vi kan monitorere deres brugere (men det er stadig to forskellige ting)

:-) Mads
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu