recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med 4k monitor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problemer med 4k monitor

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer med 4k monitor
    Sendt: 31-Maj-2016 kl. 01:01
Jeg har anskaffet mig en AOC u28687pqu og er sådan set tilfreds med den, har dog et "mindre" problem
Monitoren er connectet til gtx 960 4GB med DP 1.2, opløsning 3840*2160 60Hz
Min pc er sat til at slukke skærmen efter 10 min inaktivitet, men når jeg så vender tilbage og vækker skærmen til livs er alle mine åbne programmer på nær Firefox meget formindsket

Nogen der har en forklaring på jvorfor dette sker og måske en løsning på det?





Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2016 kl. 18:42
det lugter pænt meget af noget driver issue med at vågne fra dvale og sammenspil med skærmen. Det virker som om at i det øjeblik skærmen slukker så ændres skærmopløsningen til noget meget lille, og derfor bliver applikationerne tilpasset skærmopløsningen. - jeg kan ikke sige hvordan det kan løses desværre, men jeg ved godt du nok ikke kan lide at høre det, men jeg tror det har noget med win7 og driverne at gøre. win7 og skaleringer i 4K er ikke just gode venner. det er lidt som at forsøge at sætte kevin magnussens motor i en ford a. Det kan godt være der er plads, men det er sg lidt noget mismatch
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2016 kl. 13:26
Nu har jeg så prøvet med brug af DVI, sjovt nok er problemet ikke der, så nu er jeg da helt lost
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2016 kl. 14:23
Jeg tror, (selvom det lyder skørt, når det virker på DVI), at når din skærm går i standby, så registrere Windows det som at den bliver koblet fra, og går tilbage til en analog VGA opløsning (for der kan alle skærme følge med, når der tændes igen, som standard). Der tilpasser den så de åbne vinduer, for at du netop ikke skal starte op igen med en desktop på 1024x768 og 3-4 åbne vinduer som breder sig langt ud over synsfeltet. Det er nemlig ekstremt irriterende.

At det så virker på DVI, det er lidt en gåde.. Måske fordi DP porten (formoder jeg du bruger) slukkes helt efter de 10 minutter, og ikke bare går i standby. Og derfor kan Windows ikke registrere, at det er en digital skærm, ligesom på DVI porten, som godt kan registreres i standby tilstand.

Men det er altså kun en teori.  
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2016 kl. 17:48
hdmi i en nøddeskal. DVI kan ikke køre i 4K, så opløsningen er en anden. Men er helt sikker på at det er på grund af dårlige drivere og hdmi. ren DP til DP har normalt aldrig problemer.
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2016 kl. 18:20
lige for at opsumerer

Bruger DP 1.2 fra DP i mit GTX 960 til DP i Monitor (det er her jeg har problemer)

Har ikken prøvet med HDMI

DVI kan nu godt køre 4k, dog kun i 30Hz, det samme gælder HDMI på denne skærm da det desvære kun er HDMI 1.4
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2016 kl. 20:50
Jeg har fornyligt læst om et lignende problem, hvor en bruger oplever, at Windows fuldstændigt reorganiserer hans ikoner på skrivebordet og gør åbne vinduer meget lille efter hans 4K skærm, der er tilsluttet via DisplayPort, vågner af dvale. Af egen erfaring ved jeg, at det er noget Windows ynder at gøre, når skærmopløsningen ændres. Jeg tror derfor, at Kandersen er på sporet med hans teori.

Der, hvor jeg læste om problemet, blev det forklaret som en bug i Windows (og det var endda Windows 10) og eneste workaround er/var at sørge for at skærmen aldrig går i dvale (men den må godt slukkes). Hvis maskinen automatisk låses, så ignorerer Windows dog indstillingen. I så fald skal man ind og rode med registry. Helt konkret skal man navigere til følgende nøgle:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\7516b95f-f776-4464-8c53-06167f40cc99\8EC4B3A5-6868-48c2-BE75-4F3044BE88A7
og så dobbeltklikke på DWORD værdien Attributes og ændre værdien til 2. Derefter kan man vist i stømindstillingerne under udvidede indstillinger for skærm vælge efter hvor mange minutter efter låsning af pc'en skærmen skal sættes i standby. Der skal man vælge 0 for aldrig.

Håber, at det på en eller anden måde hjælper.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2016 kl. 11:35
Jeg tror jeg ville forelægge problemet for Nvidia først. De må lyn hurtigt kunne konstatere, om det er deres driver eller windows, eller et sammenspil imellem dem, som giver problemet. 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu