recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nvidia Shield & Farverum ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nvidia Shield & Farverum ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
xalodogan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-August-2010
Status: Offline
Point: 549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nvidia Shield & Farverum ?
    Sendt: 30-Juni-2016 kl. 09:59
Kan se at den nye opdatering understøtter 

  • Enable YCbCr 4:4:4 color space for improved video quality on supported TVs. Go to Settings > HDMI > Color space.


Jeg har har et Panasonic TV....CXC725 som understøtter det ovennævnte. 

Anbefales der at bruge det .......

Lige nu står min Nvidia på Full RGB , 4K 60hz. Tv står på HDMI 2.2 , HDMI Mode 2 , 4K Pure Direct ON , HDMI RGB Range sat til Normal men kan osse vælge FULL.

Er det helt forkert opsat Confused 

Hvad gør det nye farverum ?


Redigeret af xalodogan - 30-Juni-2016 kl. 10:13
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 10:13
HDR?
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 22-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 676
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér scantek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 10:50
Jeg kan ikke vælge 4:4:4 når den er sat til 4K !? Meget sært, og når jeg starter feks. Marco Polo i Netflix, som jo burde være HDR, og iøvrigt sætter min projektor til HDR, bliver billedet vildt mørkt og umuligt at se på.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af xalodogan xalodogan skrev:

Lige nu står min Nvidia på Full RGB , 4K 60hz. Tv står på HDMI 2.2 , HDMI Mode 2 , 4K Pure Direct ON , HDMI RGB Range sat til Normal men kan osse vælge FULL.

Er det helt forkert opsat Confused 

Ja, det er umiddelbart forkert opsat. Hvis du vil have Nvidia Shield på "Full RGB", så skal du også sætte tv'et til "HDMI RGB Range -> Full". Ellers så clippes detaljer i den mørke og den lyse ende af billedet.

Der er dog ingen grund til at bruge fuld RGB, hvis du bare ser video på boksen. Nærmest alt video er i dag enkodet i begrænset RGB (16-235 gråtoner) og det er det, tv-skærme forventer. Fuld RGB (0-255 gråtoner) er noget, som bruges i PC-økosystemet. Hvis man mikser de to, så går det galt. Lige nu "opskalerer" din Nvidia Shield videosignalet til full RGB, men det giver ingen fordel på din tv-skærm.

Grunden til at Nvidia inkluderer muligheden for RGB Full er af hensyn til dem, som tilslutter boksen til en PC-monitor.


Oprindeligt skrevet af xalodogan xalodogan skrev:

Enable YCbCr 4:4:4 color space for improved video quality on supported TVs. Go to Settings > HDMI > Color space.
...
Hvad gør det nye farverum ?

Alle videosignaler er i dag komprimeret i farvekanalen, typisk til chroma subsampling 4:2:0. Man smider en masse af farveopløsningen ud for at komprimere signalet og spare båndbredde. Det er muligt fordi det ikke betyder så meget for billedkvaliteten i praksis.

Normalt udsender man blot videosignaler fra en boks eller via tv-signal, som de er skabt, altså typisk i 4:2:0. Det er så tv'ets opgave at ændre til 4:4:4 før det rammer billedpanelet.

Så hvis du vil aktivere 4:4:4 på boksen skal det være fordi, at du tror, at boksen er bedre til at lave denne konvertering end din tv-skærm. Det tvivler jeg dog på, at den er. Jeg synes, at Nvidia's "improved video quality on supported TVs" beskrivelse foreslår noget lidt andet end hvad det reelt handler om.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af scantek scantek skrev:

Jeg kan ikke vælge 4:4:4 når den er sat til 4K !? Meget sært, og når jeg starter feks. Marco Polo i Netflix, som jo burde være HDR, og iøvrigt sætter min projektor til HDR, bliver billedet vildt mørkt og umuligt at se på.

Hvilken projektor? Det lyder som om, at den har den begrænsede version af HDMI 2.0. Den version, hvor båndbredden ikke er hævet til 18 Gb/s. Alternativt er det din receiver, hvis du fører signalet igennem her, som har den begrænsede HDMI 2.0 version (de receivere er der solgt mange af). Der er dog heller ingen grund til at vælge 4:4:4 på din projektor.

Har du HDR-mærket på Marco Polo før du starter serien? Og slår projektoren over i en særlig HDR-tilstand, når du starter streamet?
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 22-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 676
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér scantek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af scantek scantek skrev:

Jeg kan ikke vælge 4:4:4 når den er sat til 4K !? Meget sært, og når jeg starter feks. Marco Polo i Netflix, som jo burde være HDR, og iøvrigt sætter min projektor til HDR, bliver billedet vildt mørkt og umuligt at se på.

Hvilken projektor? Det lyder som om, at den har den begrænsede version af HDMI 2.0. Den version, hvor båndbredden ikke er hævet til 18 Gb/s. Alternativt er det din receiver, hvis du fører signalet igennem her, som har den begrænsede HDMI 2.0 version (de receivere er der solgt mange af). Der er dog heller ingen grund til at vælge 4:4:4 på din projektor.

Har du HDR-mærket på Marco Polo før du starter serien? Og slår projektoren over i en særlig HDR-tilstand, når du starter streamet?


Hej

Det er en Sony VPL-520, og en Yamaha A5100 processor. Almindelig 4K kører perfekt.

Jeg har ikke HDR logoet på Netflix app'en på Shielden.

takker


Til top
xalodogan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-August-2010
Status: Offline
Point: 549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 11:19
Hej Rasmus...tak for info


Jeg bruger boksen kun til Film & lidt spil. Så hvis du ville indstille Nvidia med mit tv Korrekt  , så ville du ikke vælge Full RGB og indstille tv'et til Normal tilstand og ikke Full ?
Og heller ikke bruge det nye farverum ?




Redigeret af xalodogan - 30-Juni-2016 kl. 11:20
Til top
McClane Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McClane Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 11:34
Har du kontrolleret om at din Yamaha står i hdmi mode 1, i advanced menu via frontenknapperne? Jeg kunne ikke sende 12 bit 4:4:4 gennem Yamahaen før jeg havde ændret dette, min stod default til mode 2.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af scantek scantek skrev:

Det er en Sony VPL-520, og en Yamaha A5100 processor. Almindelig 4K kører perfekt.

Jeg har ikke HDR logoet på Netflix app'en på Shielden.

takker

Okay, jeg kender ikke lige enhederne nok til at vurdere hvad der er op og ned.

Men hvis du ikke får HDR-logoet i Netflix app'en, så er der ikke umiddelbart hul igennem. Det er indikatoren for om der er HDR-signalvej.

Får du Netflix igennem i 4K-opløsning normalt? (det jeg fisker efter er om der er HDCP 2.2 signalvej fra start til slut)


Redigeret af Rasmus Larsen - 30-Juni-2016 kl. 12:14
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af xalodogan xalodogan skrev:

Hej Rasmus...tak for info

Jeg bruger boksen kun til Film & lidt spil. Så hvis du ville indstille Nvidia med mit tv Korrekt  , så ville du ikke vælge Full RGB og indstille tv'et til Normal tilstand og ikke Full ?
Og heller ikke bruge det nye farverum ?

Ja, i så fald ville jeg holde mig fra Full RGB på både boks og tv-skærm. Ingen grund til at lave unødvendige konverteringer i signalet undervejs (det gør sjældent noget godt). Som minimum skal du dog sikre dig, at begge enheder står til det samme.

Heller ingen grund til at bruge den nye 4:4:4 konvertering, nej. Det klarer skærmen automatisk, når den får signalet og du har jo en skærm med en fin billedprocessor.

Der hvor større farverum begynder at have betydning er, når man rykker til DCI-P3 og Rec.2020. Det har branchen valgt at gøre sammen med skridtet til HDR, så de større farverum ligger i HDR-materialet. Men det er en anden snak Smile
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu