recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ingenting virker mere - skal jeg give op?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ingenting virker mere - skal jeg give op?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lost in space Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2016
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lost in space Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ingenting virker mere - skal jeg give op?
    Sendt: 11-Juli-2016 kl. 11:17
Hvis du er en af de dér gutter, der bare ved ALT om TV på pc (WMC), håber jeg du har lyst til at læse om mit problem, og måske hjælpe mig, inden jeg river det sidste hår af hovedet!

Jeg var vist en af de første i DK til at bruge MediaCenter, en box fra hedengangne Amitech, og Windows Media Center.

Med tonsvis af digitale/scannede fotos, egne videooptagelser, alt musik lagt på pc - konverteret til MP3, osv. osv., fungerede det helt perfekt... Dengang!

Amitech-pc'en er blevet skiftet, og jeg har haft en del forskellige pc'er efterfølgende. Ikke en egentlig MC-boks der er stille osv., men bare en alm. pc under TV'et i stuen.

Jeg har oftest genbrugt komponenter, f.eks. tunerkort, i de nye pc'er, og det har også fungeret fint.

I dag har jeg en HP tower pc, der kører Win 7 64 bit, og den er dels født med et tuner-kort, dels opgraderet med et Hauppauge dual tuner kort. Det har fungeret fint tidligere. Tre tunere, og masser af mulighed for at se og optage TV.

Da DK skiftede til digital tv var der naturligvis nogle udfordringer. Men de blev løst, og alt fungerede fint.

Det gør det bare ikke mere!

I WMC kan den ikke få noget TV-signal (men den optager nu alligevel af og til, eksempelvis TV-avisen, der er sat til serie-optagelse).

Har fejlsøgt på snart hvad som helst, og forsøgt at løse problemerne uden held.

Jeg bor på Stevns (østsjælland), og har en antenne med vist nok to VHF-antenner, der peger i hver sin retning, og en vist nok FM-antenne. Fra antennen løber signalet ind i huset, og via en aktiv forstærker fordeler jeg coax rundt til tre lokationer i huset. De to har bare et fladskærms-tv med egen tuner osv. og dér fungerer tv helt fint. Traditionelt tv med en fjernbetjening og alle de danske must-carry-kanaler. No problemo.

I stuen har jeg oprindeligt bare haft en coax ind i det kort, HP-pc'en var født med, og det kunne den selv finde ud af at fordele til de andre tunere i maskinen, så der var tre fungerende tunere. Da jeg blev overtalt til at købe et philips surround-anlæg med FM-radio i, satte jeg en spiltter op, og fik både fint TV-signal, og kunne spille radio fra philips-anlægget uden problemer.

Men lige så stille sneg manglende TV-signal sig ind i hverdagen, og pludselig var der en masse optagelser, der bare var sorte - ingen billede, og ingen lyd.

Da jeg i dag har et Logitech surround-anlæg uden FM-radio, har jeg fjernet splitteren, og da det ikke har ændret noget, har jeg installeret en aktiv splitter, så jeg har 4 TV-coax'er. Den ene går i fladskærms-tv'et, og dér fungerer TV-signalet perfekt! De tre andre har jeg i tunerkortene. Jeg har forsøgt med en coax i de forskellige tunerkort-indgange (og prøvet alle coax'ene på skift i hvert sit stik), jeg har forsøgt med alle kombinationer med to hhv' tre coaxer i kortene, men lige lidt hjælper det.

OK, måske er det kortene, der er defekte? Jeg køber to USB-tunere, og smider dem i pc'en, installerer drivere og det hele, og forbinder dem til coax-forstærkeren/splitteren. Men resultatet er det samme:
Lige meget hvilke tunere jeg coax'forbinder, og søger efter kanaler på, finder jeg INGEN kanaler!

Og altså først i WMC, så i nogle af de software-programmer, der følger med kortene, så i programmer jeg finder på nettet. Senest har jeg endda installeret Kodi og NextPVR, men jeg finder ALDRIG så meget som een kanal!

Er det mig, der er en idiot? Ja, det er det formodentlig.

Kan nogen hjælpe mig videre, på den ene eller den anden måde?

Eller skal jeg bare opgive det hele?

På forhånd mange millioner tak, hvis du har været tålmodig nok til at læse så langt.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2016 kl. 12:19
Har du mulighed for at teste dine USB-tunere på andet end lige netop den PC du bruger til WMC? Måske på en bærbar et sted? Og så teste uden noget andet tilsluttet antennesignalet - dvs. direkte i det stik dit TV ellers ville få?

Du kommer nok til at supplere med lidt informationer omkring de tunere du bruger.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Lost in space Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2016
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lost in space Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2016 kl. 13:47
Hej Torben,

Tusind tak fordi du har lyst til at forsøge at hjælpe.

God ide med at teste en USB-tuner på min bærbare. Det vil jeg prøve. Bør jeg installere driver fra den medfølgende CD først, eller ....? Og er det godt nok at teste i WMC (har jeg også på den bærbare, blot aldrig brugt på denne), eller bør jeg prøve enten det software der er med på CD'en eller noget andet?

Om tunerne:

  • Hauppauge Nova-TD-500a DVB-T Tuner Device (den som pc'en er leveret med)
  • Hauppauge WinTV DVB-T (model 133xxx) Dual Tuner Pci-kort (det kort jeg har installeret fra min forrige pc)
  • USB-tunerne er USB 2.0 DAB FM DVB-T Receiver Tuner TV Stick Set with R820T RTL2823U PAL IEC Input ( http://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_188372.html ). Står som Realtek 2832U i Enhedshåndtering

Har det nogen betydning, at USB-tuneren er USB 2.0, og at det sidder i et USB 3-stik på min pc?

På forhånd mange tak!!!



Til top
sirvival3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Oktober-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2016 kl. 14:14
Usb3 kan sagtens læse usb2! Jeg har dog været ude for at mit usb3 slet ikke virkede grundet manglende drivere, så et forslag er at tjekke om dine usb3-stik er funktionelle med en eller anden usb-device såsom mus og tastatur.

Jeg ville prøve med den medfølgende software først.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2016 kl. 14:23
Jeg ville kun installere den software, der er nødvendig for at teste om der overhovedet er hul igennem. Det må være driveren fra USB-tunerens CD (eller en nyere fra nettet) og så et program som kan vise TV - jeg ved ikke hvad der følger med tuneren.

Hvis jeg kigger på beskrivelsen af den tuner du har købt, så står der bare "DVB-T", men ikke om den kan klare MPEG4 signaler? Så vidt jeg kan se, så er din Hauppage Nova MPEG4 kompatibel, så dén burde jo virke.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2016 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Hvis jeg kigger på beskrivelsen af den tuner du har købt, så står der bare "DVB-T", men ikke om den kan klare MPEG4 signaler? Så vidt jeg kan se, så er din Hauppage Nova MPEG4 kompatibel, så dén burde jo virke.
Min erfaring med DVB-T tunere er at det er optage/afspille software der bestemmer MPEG2/4 kompatibilitet. Tuner er faktisk bare et "netværkskort" som modtager en bitstrøm. Wink
Det er først når vi snakker DVB-T2 der er hardware forskel, med anden modulations form.

Mvh. JørgenT
Til top
Lost in space Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2016
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lost in space Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 22:34
Så fik jeg endelig testet ordentligt jf. forslag fra jer.

Jeg har en bærbar pc med Win7 og WMC, som aldrig har været brugt.

Jeg installerede driver til USB-tuneren fra skiven der fulgte med tuneren, og satte tuneren i.

For nu at kunne skille resultaterne ad, valgte jeg med omhu hvordan jeg skulle tilslutte antennekabel.

Som skrevet kommer antennekablet ind i huset fra antennemasten med de vistnok to tv-antenner og en fm-antenne. Det kabel ryger direkte i en aktiv antennefordeler/antenneforstærker, hvorfra der går et coax-kabel til et andet rum på etagen, et der går hele vejen ned i stuen, hvor media center-pc'en er, og et coax-kabel, der går direkte til et fladskærms-tv i samme rum som forstærkeren.

På samtlige tre af disse coax-kabler, er der fladskærms-tv tilsluttet (se efterfølgende), og signalet på disse tv er bare helt, virkelig!, i orden!

Så jeg koblede tuneren i den bærbare til kablet i rummet med forstærkeren, og vupti fandt den 15-20 kanaler (i al fald alle de danske gratis-kanaler). Tuneren og WMC virker altså perfekt i dette setup!

Derfor tog jeg den bærbare med ned i stuen og skulle tilslutte en coax til tuneren dér.

Det er så straks lidt (meget) mere kompliceret. Oprindeligt havde jeg en gammel kabelsplitter, så jeg kunne have coax til TV og til coax-indgangen på mit gamle mediacenter.

Som tidligere skrevet, havde jeg en overgang en TV-/FM-splitterdåse, så jeg kunne få radio til Philips surround-anlægget. Den er pillet ned, og i stedet sidder der en aktiv antennefordeler/-forstærker, der har en coax til fladskærmen, til det i HP-pc'en præinstallerede tunerkort og et til hvert af de to coax stik på det dobbelte tunerkort.

Tidligere var det blot nødvendigt med eet coax-kabel til det præinstallerede tunerkort, og så fandt pc'en selv ud af at fordele signalet til alle tunere. Men uvist af hvilken grund stoppede det jo med at virke. Derfor har jeg forsøgt mig med en forstærker og fire coax'er.

Nu tog jeg det coax-kabel fra forstærkeren i stuen, og satte i USB-tuneren på den bærbare: INGEN kanaler!

Derfor tog jeg coax-kablet, der er ført oppe fra den første forstærker og ned i stuen, og koblede det sammen med coax-kablet der sad i USB-tuneren - altså direkte forbindelse. Og Vupti: 25 kanaler!

Vil lige sige, at det ikke er verdens dyreste/bedste installation med HF-tætte stik, comega-forstærkere osv. Men altså! signalet på TV'ene er jo WOW, så... !

Så hvad gør jeg nu?

Principielt behøver jeg ikke at have et coax-signal til TV'et i stuen, når jeg altså kan se TV via WMC, for vi ser sjældent live-tv (og så er der jo også dr.dk), men optager hvad vi vil se.

Men jeg har een coax ned i stuen fra forstærkeren på 1. sal.

Og et indbygget tunerkort, et dobbelt tunerkort i pc'en, og nu også købt to usb-tunere.

Om jeg behøver 5 tunere er nok overkill, men tre tunere vil jeg i al fald meget gerne have.

Bemærk iøvrigt, at hvis jeg vil bruge fjernbetjeningen til WMC, så sidder kablet til at modtage fj.betjeningssignalet i det indbyggede tunerkort i et stik hertil. Men kan dog undværes, da trådløs mus også er en mulighed (dog ikke så rart for tennisalbuen. Smiler).


Hvad gør jeg herfra?



P.S.: Tidligere kunne man se SV1, SV2 og et par andre svenske kanaler. De dukker aldrig op i søgninger mere uanset om det er på et TV eller på WMC. Kan man inkludere dem igen, eller er det old-times-goodbye!?

På forhånd mange tusinde tak til jer der orker at stave jer gennem min laaaaange forklaring.


Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af Lost in space Lost in space skrev:

.....
Nu tog jeg det coax-kabel fra forstærkeren i stuen, og satte i USB-tuneren på den bærbare: INGEN kanaler!

Derfor tog jeg coax-kablet, der er ført oppe fra den første forstærker og ned i stuen, og koblede det sammen med coax-kablet der sad i USB-tuneren - altså direkte forbindelse. Og Vupti: 25 kanaler!

Vil lige sige, at det ikke er verdens dyreste/bedste installation med HF-tætte stik, comega-forstærkere osv. Men altså! signalet på TV'ene er jo WOW, så... !

Så hvad gør jeg nu?
Umiddelbart vil jeg sige, få fixet antenne anlæg. Smile

I gamle dage med analogt blev billedet med "sne" ved svagere antennesignal. 
Med digital TV signal er der en hårfin grænse imellem tilsyneladende "helt OK" og pixelering/intet signal. 
Så på dit TV som du mener der er WOW, prøv at gå i menu (sikkert et sted under kanalindstillinger) og tjek signalstyrke og kvalitet. 
Der vil du nok opdage at signalstyrke ikke er 100%  i top. Wink

Og dine PC tunere har ikke nødvendigvis samme følsomhed som dit TV (min egen erfaring LOL) så de ikke virker på samme udtag, som ser ud til at være OK på TV.

Mvh. JørgenT
Til top
Lost in space Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2016
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lost in space Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2016 kl. 08:45
Hej Jørgen,

Tak for dit svar.

Jeg har forsøgt at undersøge signalstyrke og kvalitet på mit Philips LED Smart TV, men sådan en funktion er der tilsyneladende ikke. Men du har sikkert ret i, at min signalstyrke ikke er 100% i top.

Mit spørgsmål er nu hvordan du mener at jeg bør fixe antenne-anlægget.

Det første, som jeg tænker er værd at finde ud af, er om jeg vil kunne nøjes med eet coax-kabel til en af tunerne, sådan som det tidligere har fungeret, og at samtlige tunere vil kunne trække signaler fra dette ene coax-kabel. Det vil i al fald gøre det nemmere.

Hvis dette ikke er muligt, skal jeg jo finde ud af, hvad jeg så kan gøre. Skal jeg trække parallelle coax-kabler fra en aktiv antennefordeler/-forstærker hvor coaxen kommer ind i huset, eller kan jeg "udbedre" min anden aktive antennefordeler/-forstærker, som sidder i stuen ved MC-pc'en for enden af den eksisterende coax-streng?

Bør jeg udskifte stumperne? Har læst om vigtigheden af HF-tætte antennestik, forstærkere og coax-kabel. Selvom jeg tror at signalet er "WOW", kan du jo have ret i at det måske ikke er det. Omvendt vil jeg gerne undgå at skulle investere i en masse stumper, hvis det reelt ingen forskel gør.

På forhånd mange tak.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2016 kl. 09:47
Har du overvejet at få en prof. antennemontør til at tjekke / opdatere antenneanlæg, han har det udstyr der skal til for at måle signal?
For det lyder ikke til du selv er i stand til at udføre opgaven uden en masse gætterier og forsøgsinvesteringer, uden garanti for succes? Wink

EDIT:
Oprindeligt skrevet af Lost in space Lost in space skrev:

Jeg bor på Stevns (østsjælland), og har en antenne med vist nok to VHF-antenner, der peger i hver sin retning, og en vist nok FM-antenne. 
Hvis det vitterligt er VHF antenner er det nok her problemet starter. VHF bruges til DAB radio i dag, ikke TV for nuværende. Smile

Mvh. JørgenT


Redigeret af JørgenT - 22-Juli-2016 kl. 09:51
Til top
Lost in space Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2016
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lost in space Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2016 kl. 10:20
Hej Jørgen,

Jeg tror nu at du har fanget mig på det med antennerne. Smiler

Når jeg leder lidt blandt billeder på nettet, er det vist to UHF-antenner, jeg har og så en tredje, som jeg har fået at vide er til radio-signaler (FM?).

De to øverste antenner (UHF?) ser sådan ud:
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/large/24-136_l_1.jpg
Billedet passer præcist til min den øverste antennes udseende. Den nederste er ligedan, men har kun seks dimser der er sat fast på den vandrette stang. De peger i hver sin retning (og er næppe købt i Biltema, der nok ikke fandtes dengang de blev sat op).
 
Den tredje og nederste antenne på stangen ser sådan ud:

Jeg har kontaktet en professionel antennemontør, han kiggede bare på antennen og sagde, at jeg da godt kunne købe noget moderne, men at den ville fungere fint. Og da han samtidig har drevet antenneforening og forretning i mange år, tror jeg naturligvis på ham. Men det bør jeg måske ikke?

Giver det mening?




Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu