recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ophæve "skrivebeskyttelse" på DVD-skiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ophæve "skrivebeskyttelse" på DVD-skiver

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

Jo, jeg bemærker en ting på de DVD-skiver, som jeg her senest har købt. Der står  betegnelsen "4 x DVD -RW" - og videre betegnelsen: "Recordable"; og se her falder min kæde af, fordi "Recordable" betyder gen-brændbar. Det betyder ikke gen-skrivbar, som "RW" jo står for !?!  Hvordan dette misk-mask er opstået er underligt.
Det lyder som om du virkeligt har fået rodet en masse ting sammen.

Recordable betyder kun skrivebar
Rewriteable betyder gen-skrivebar.

Hvis man vil optage ad flere omgange på en CD eller DVD, så hedder det multisession. Men det virker ikke med alle DVD formater.
De fleste DVD optagere benytter multisession til de programmer man optager, så ligger de som særskilte mpeg kodede filer på DVD skiven.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

Men, men der sker hver gang det, at når jeg er færdig med at indkopiere den første kilde-fil, så fremtræder den nye "-RW"-skive som skrivebeskyttet. Hvordan får jeg den skrivebeskyttelse ophævet eller undgår at den opstår.
Når du laver en kopi så kommer indholdsfortegnelsen med, og det kan du kun gøre en gang. Indholdsfortegnelsen er nødvendig for at skiven kan aflæses i en "standart" afspiller.

Det er muligt at lave en ny skive med en menu til at vælge i mellem de ting som du vil have lagt over på skiven. Jeg har engang lavet det i Nero og det blev ret godt modtaget.

Søg evt på nero dvd menu templates


Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2016 kl. 18:36
Hej Brixen.

Nej, jeg kan godt forstå, at du ikke kender "Roxy", for det hedder det nemlig slet ikke. Jeg var vist lidt ukoncentreret den aften, da jeg skrev dette. Jeg havde tankerne inde i noget helt andet.

Næh du, programmet hedder "Nero". Jeg beklager mit vrøvleri.

Mvh.  leant
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2016 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:


Hej Brixen.

Nej, jeg kan godt forstå, at du ikke kender "Roxy", for det hedder det nemlig slet ikke. Jeg var vist lidt ukoncentreret den aften, da jeg skrev dette. Jeg havde tankerne inde i noget helt andet.

Næh du, programmet hedder "Nero". Jeg beklager mit vrøvleri.

Mvh.  leant


Så er du godt i gang. Nero er et af de bedste programmer til Windows.
Du skal bare lære at bruge det
Venlig hilsen
KB
Til top
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2016 kl. 18:52
Tak til jer - Cyberguyen og FLarsen - for jeres  informationer.

Ja, jeg medgiver, at jeg har fået sammenrodet nogle fakta omkring det dér kopierings-halløj; og så er det jo godt, at kunne kontakte nogle kompetente personer som jer.

I mit aktuelle projekt har jeg nu valgt at kopiere hver kilde-skive til hver sin destinations-skive "-R" ved brug af mit "Nero"-program; altså ikke noget med "genskrivbarhed". Det bliver så mere overskueligt for mig lige nu. Men senere vil jeg sætte mig mere ind i "genskrivbarheden" - med støtte i alle jeres allesammens gode råd her i tråden.

Mvh. leant
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2016 kl. 11:00
Af ren nysgerrighed - Hvorfor bruger du overhovedet DVD skiver?
Til top
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2016 kl. 16:55
Hej Kandersen

Allerførst: Undskyld mange gange, at jeg har været så længe om at svare dig. Jeg har desværre været "lagt ned" af sygdom og hospital i nogen tid.

Men, nu skal du have et svar på, hvorfor jeg i dette projekt anvender DVD-skiver!

Det gør jeg fordi den pågældende skive-samling tilhører en anden i min familie; - en person hvis hele "DVD-verden" befinder sig dér - på skiver !!

I overensstemmelse med de moderne tider, som vi nu er i, har jeg "luftet", at der findes nye smartere måder at gemme sine videoer med. Men, men idet vedkommende (ældre) persons absolutte ønske er ikke at komme ind på det, så mener jeg ikke, at det er op til mig at presse på med det.

M.v.h. leant  
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2016 kl. 17:51
Bare man er opmærksom på at levetiden på brændbare DVD skiver ligger et sted imellem 10-20 år.

Skal man have noget som i teorien holder evigt, så skal det enten vedligeholdes konstant i form af en aktiv enhed med backup som begge kontrolleres jævnligt.
Det kunne eksempelvis være en NAS enhed med noget backup i skyen.

Eller også skal man gemme det på et varigt materiale i stil med hugget sten (som vi nok ved ikke er muligt med DVD-film)

Hvis man lægger sine ting på en passiv enhed som en DVD skive eller ekstern harddisk. Så er det meget svært at kontrollere den for fejl jævnligt.
Hvis man kun kontrollerer sin skive/harddisk, så kan det ske at backup leverandøren fejler eller går konkurs.
På det tidspunkt er det måske for sent, hvis ens DVD er begyndt at gå i opløsning eller harddisken har sat sig i lejerne.

Så faldgrupperne er følgende:
Backup kan man tåle at miste, men det skal ske på et tidspunkt hvor ens medie er tip top i orden.
Mediet/enhed kan man tåle at miste, men man skal være sikker på at man har en virksom backup.

Hvis man ikke giver begge ting godt med opmærksomhed, så mister man måske alle sine data.

Det behøver ikke koste en bondegård. Man kan eksempelvis alliere sig med en kammerat/familie og have en NAS begge to som backer vigtige områder op hos hinanden.


Redigeret af Cyberguyen - 31-Juli-2016 kl. 17:53
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2016 kl. 00:07
Hej Cyberguyen

Tak for dit seneste svarindlæg her i tråden. Blandt dine mange gode tips fæstner jeg mig i første omgang særligt ved det med, at en brændbar DVD-skive har en levetid. Det vidste jeg ikke. Selv om "10-20" år ganske vist er et relativt langt tidsrum, især for de af os, som er nået op i "60+"-alderen, så er det jo en tidsbegrænsning, som det ville være rarest ikke at være underlagt.

Optræder der også sådan begrænsning, hvis man har videoerne liggende eksempelvis på USB-nøgler?, kommer jeg til at tænke på, når du skriver:

"Skal man have noget som i teorien holder evigt, så skal det enten vedligeholdes konstant - - - " 

M.v.h. leant
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2016 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det behøver ikke koste en bondegård. Man kan eksempelvis alliere sig med en kammerat/familie og have en NAS begge to som backer vigtige områder op hos hinanden.

Problemet med at gemme en kopi  skyen og evt. kontrollere den jævnligt, det er hastighed. 
Jeg vil tro jeg har omkring 1-1½TB data. At skulle synkronisere disse eller backupé det op til en vens NAS/skyen, det kan godt gå hen og blive en ret voldsom affære. Alene det at flytte den mængde data, det tager sin tid. 
Så sådan som det pt ser ud, så er skyen/en vens nas ikke en god mulighed. Hvis venne bor tæt nok på, så ville det være nemmere at flytte dataerne (hardiskene) rent fysisk. Og det er måske i virkeligheden den bedste løsning lige pt. At lave backup på diske og flytte dem "ud" manuelt. Om det er i en bankboks eller ven, det er som sådan ligegyldigt. Det er hurtigt, og forholdsvis billigt. Chancen for at en disk som sjældent bruges "sætter" sig eller bliver defekt, den er ret lille. Jeg vil tro den lever i hvert faldt interfacet ud. 

En DVD ville jeg dog aldrig bruge. Det er simpelthen for ineffektivt, hvis man har rigtig mange data.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu