recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dansk film-streamtjeneste+godt udvalg. Findes det?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dansk film-streamtjeneste+godt udvalg. Findes det?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dansk film-streamtjeneste+godt udvalg. Findes det?
    Sendt: 18-Juli-2016 kl. 05:12
Jeg kommer til at tænke på noget. Nu har vi jo et ret stort film og serie og tv og andre medier generelt, som er dansk, helt fra starten i 1910 stykker til nu. Og en masse forskellige producenter og rettighedshaver, gammelt analogt materiale der måske ligger og samler støv og skal restaureres. Også en masse medier spredt i øst og vest hos forskellige medieselskaber. 
Og så tænkte jeg om det ikke var på tide at man fra dansk side, gerne statsstøttet etablerede en seriøs streamtjeneste kun med fokus på danske medier. Til alle danskere, på en masse platforme. 
I stedet for at man har et hav af forskellige streamtjenester med ofte meget ringe gammelt dansk indhold, og som er placeret på en masse platforme, og noget slet ikke tilgængeligt. 
Det har været et stort ønske herfra, at man fra offentlig side løftede den danske medie-kulturarv og investerede en STOR sum penge for at bringe den slags historie til danskerne. 

Men hvad er den bedste medieløsning pt hvis man gerne vil se gamle danske film feks? Nordisk Film har vist en tjeneste men den skulle være MEGET ringe og mangefuld. https://www.danskfilmskat.dk/

Er der ellers en tjeneste der ligner den? DR har bonanza men den er jo nærmest stendød, der er intet nyt materiale.
Ellers vil jeg forsøge at kontakte nogle medier og politikere for at høre dem om idéen, i samarbejde med eventuelle rettighedshavere såsom Scanbox, SF film, Nordisk Film, osv. 
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 11:01
Filmstriben.dk er bibliotekernes, og gratis. Der er et pænt udvalg.

Venlig hilsen
KB
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 12:59
Filmstriben er dog et MEGET lille alternativ. Jeg tænker på en langt større satsning. Noget hvor man for alvor samler en masse bag-kataloger sammen, restaurerer og digitaliserer og giver folk mulighed for at dykke ned i Danmarks mediehistorie. Dog kan det være at markedet er meget lille, hvorfor det kan være svært at skaffe midler til dette projekt. 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 14:19
Ja det vil da blive rimeligt dyrt og koste for meget at abonnere på. Bare se hvad det koster at restaurere Matador!
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 14:19
Efter hvad Det danske filminstitut skriver, så er man i gang med at digitalisere mange film. 

Men der er mange film, som kun kan ses på Videoteket, det er et fåtal, der kan ses på Filmstriben.

De film DFI allerede har digitaliseret må det da være muligt at kunne streame.
Venlig hilsen
KB
Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Maj-2010
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2016 kl. 11:27
DFI's helt store projekt i disse år, som i sagens natur sluger en masse ressourcer, er "Danmark på film" som meste centrerer sig om historisk signifikante dokumentar og kortfilm som skønnes væsentlige for kulturarven og dermed forståelsen af vores nation. Det er slet ikke hvad OP leder efter men projektet er i mine øjne spændende, og derfor ville jeg lige dele lidt info her.
http://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film 

Jeg har tidligere arbejdet i folkebiblioteksvæsenet, og her er hvad jeg ved om filmstriben og udviklingen i forbindelse med denne.
Filmstriben som ligger under statsbiblioteket i århus er også under udvikling, men teknisk set halser det bagefter de andre. De har først fornyligt fået en app, og servicen er betinget af at biblioteksvæsenet i ens kommune abonnerer filmstriben (som koster kassen for bibl.)

Yderligt er der i de tilsluttede kommuner restriktioner, både på hvor man kan se de enkelte titler, og på hvor mange man kan se om måneden.  Det handler i sidste ende om rettigheder og det bureaukrati der er forbundet vedr. leverandør af teknikken som i følge loven skal i offentligt udbud. Når der bliver styr på alt det, er filmstriben bestemt en spiller som skal tages alvorligt. Den er en succes ud fra antal brugere jvf statistik, men kunsten vil være at få de 50% af danmarks befolkning der ikke bruger bibliotekerne til at kigge nærmere på den.
I'm bringing back the 80s!
www.myspace.com/kbeesmusic
www.soundcloud.com/kbeesmusic
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2016 kl. 04:21
Jeg kan godt se at de er i gang med at digitalisere en masse film i Filmarkivet. Jeg vidste faktisk ikke at Danmark også havde et sådan offentligt bevaret arkiv, jeg vidste godt at det Kongelige Bibliotek har et sådan, men vidste ikke at man også har et i forbindelse med film. 
Altså for det første hvor mange film drejer det sig om at de har, ift alle film der nogensinde er produceret på spille-films plan og som fik en biograf-karriere så at sige? Ved du det Brixen? Har lige læst artiklen igennem og den er ret spændende. 

Har lige sendt en mail til filmarkivet, og venter på svar. Hej filmarkivet. Jamen jeg læser lidt om jeres restaurations-arbejde i.f.m. gamle danske film på analoge og digitale medier. Det lyder rigtigt spændende. 
Men jeg mangler det helt forkromede overblik. Hvor mange film helt fra de allerførste spillefilm i 1910´erne til 2016 har i liggende i jeres arkiv? Og hvor mange ligger(cirka) ude hos rettighedshaverne som feks Scanbox og Nordisk Film osv? Går ud fra at der er mange som de har liggende som Filmarkivet ikke har haft mulighed for(eller rettighed til) at indsamle og restaurere og bevare for fremtiden. Er det rigtigt forstået?

Har rettighedshaverne pligt til at aflevere ALLE film de måtte have liggende, så der min kan laves 1/2 kopier hos Filmarkivet? Eller hvordan foregår det? Hvis Filmarkivet havde de økonomiske midler til det, ville i så kunne restaurere alle film i spillefilmslængde som er arkiveret overalt i Danmark? Altså er i begrænset kun af økonomiske midler, eller også af rettighedsmæssige årsager der gør at i ikke bare kan kræve enhver gammel film udleveret uden videre?

Jeg ser ofte en masse gamle film fra Hollywood blive restaureret på det allernyeste udstyr, noget meget teknisk avanceret og dyrt udstyr der kan reparere de gamle filmstrimler og alt muligt teknisk avanceret. Har Filmarkivet den bedste teknik til rådighed, eller vil det kræve en stor millioninvestering for at få det bedste af det bedste teknik?

Hvor meget koster en restaurering af en gammel film normalt, hvis den ligger hos feks Nordisk Film i originale negativer, eller 35mm film der modsvarer originale negativer. Ofte kan de jo slet ikke tjene deres investeringer hjem, som jo er grunden til at SÅ få danske film bliver restaureret og udsendt på blu-ray. Der har dog været nogle bølger af dvd-film på markedet jeg har selv købt en masse spændende danske dvd-film men disse er desværre ikke mere tilgængelig, så noget har der været forsøgt gjort. Er bare bange for at ALT handler om økonomi.

Kunne man ikke fra den danske stats side overtage en masse rettigheder og restaurere dem og feks lave en stor dansk kulturkanal med netop disse film og en masse andet spændende materiale? Altså en dansk kulturkanal der for alvor batter, kombineret med en seriøs digital platform der fungerer på en masse platforme? Hvis feks de danske politikere smed en lille milliard kroner i det, kunne man ikke komme ret langt? Det er jo småpenge når man tænker over det. Hilsen Isaac. 

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2016 kl. 14:40
nu tilbyder de ganske vist ikke "udlejning" eller streaming, men den største samling er jo nok hos Statsbiblioteket i Århus. De er forpligtet til at eje mindst et eksemplar af samtlige danske udgivelser af et hvilket som helst medie. De optager sågar de danske tv-kanaler, incl pauseskærm!!

Ved de er i gang med at digitalisere hele avissamlingen så der kan søges meget hurtigere end på mikrofilm. Men det kunne da være interessant hvis der blev givet adgang til deres mediesamling under andre forhold end forskningsmæssige. :-)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2016 kl. 17:16
Jeg ved ikke mere end I andre, men har bare interesseret mig for Filmarkivet.

Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu