recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - råd til køb af antenne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

råd til køb af antenne

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mcp_dk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 18-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mcp_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: råd til køb af antenne
    Sendt: 20-September-2016 kl. 15:01
Hej Recordere

Jeg bor i et hus i Skovlunde, lidt uden for København.
Idag modtager jeg kun TV signal via min antenne på taget og kun DR's kanaler og hvad jeg ellers kan trække gratis ned.

Nu er det sådan at kæresten, og til dels mig selv, er blevet trætte af at se på den store antenne der sidder på siden af huset.

Jeg tænker det må være muligt at skifte den ud med en mindre digital antenne. Den kan fint sættes udvendigt på huset men gerne på samme sted som de nuværende så jeg kan genbruge alt den nuværende kabling til de forskellige rum i huset.

Hvad skal man kigge efter når man skal vælge digital antenne?
Jeg sidder lidt og kigger på AV-connections hjemmeside for udendørs antenner http://www.av-connection.dk/?ML=497 Men jeg ved ikke rigtig hvilke kriterier jeg skal gå efter og hvad jeg skal undgå.

SÅ hvis nogen kan komme med en anbefaling til et specifikt produkt, eller hvad jeg skal kigge efter (eller holde mig fra) så vil jeg være meget taknemmelig

mvh
Michael

Det er en generel misforståelse at mænd er tiltrukket af store bryster.
- Mænd er tiltrukket af tilgængelige bryster!
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2016 kl. 15:27

Et WAF problem.. Jojo :)

Hvor om alting er, så findes der ikke digitale antenner vs. analog antenner. Lige som at der heller ikke fandtes TV2 antenner og DR antenner, som folk kaldte det i "gamle dage".

Ordet digital antenne er opstået, fordi man derigennem forklarede folk, at det var den rigtige antenne at have, den gang man overgik til at udsende digitale signaler til tv'et (se allerede her roder jeg mig også ud i noget vrøvl, men jeg forsøger at holde det simpelt, derfor springer jeg lidt over hvor gærdet er lavest i denne forklaring.)

Tilbage står vi med, at der findes forskellige antenner (HF,VHF,UHF etc.), og hvis jeg ikke husker meget galt, så var UHF antenne den som tv2 blev sendt på i gamle dage, og under alle omstændigheder, så er det en UHF antenne som du har allerede, og det er det du har brug for.
 
At I så ikke mener, at jeres nuværende antenne er så pæn, det er selvfølgelig et problem som kan gøres noget ved. Fordi det kan sagtens være at den er "for stor" i forhold til hvor stor den behøves at være i jeres område.
Og man kan også få andre typer antenne end den "klassiske antenne". F.eks. kan man få aktive (aktiv=at den tilføres strøm) antenner udformet som ufo-lignende skåle og lignende.

Hvor mange fjernsyn har du koblet på antenne signalet?
Er der allerede en forstærker koblet på dit antennekabelnet på nuværende tidspunkt?

Det er spørgsmål, som er vigtige at vide i denne sammenhæng.
 
Personligt har jeg dårlige erfaring med aktive antenner, og efter at have flere forskellige aktive antenner, så fandt jeg ud af, at en klassisk passiv antenne oppe på mit loft var det som gav det bedste signal. Noget som aldrig rigtig var lykkes med aktive antenner, på trods af at de sad uden på huset.
 
 
Jeg anvender den antenne, og som sagt er den oppe på mit loft, og dermed ikke synlig.

Måske kan du sågar tage din gamle antenne, og hæng den inde på dit loft, og stadig have fint signal.. Så er der jo kun en smule kabeltræk (ja rent faktisk nærmere afkortning), og bum WAF er i orden, du har sparet penge både i form af anskaffelse og strømforbrug og dit signal er jo stadig i top.

Så det ville jeg afprøve, hvis jeg var dig.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2016 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af mcp_dk mcp_dk skrev:

Jeg bor i et hus i Skovlunde, lidt uden for København.
Idag modtager jeg kun TV signal via min antenne på taget og kun DR's kanaler og hvad jeg ellers kan trække gratis ned.
Inkluderer "hvad jeg ellers kan trække gratis ned" noget svensk TV?

Mvh. JørgenT
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2016 kl. 09:19
Hej.
Bruger den her oppe på loftet i et et planshus.
Og det virker fint.
http://www.av-connection.dk/?PGr=3265

Mvh.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2016 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af mcp_dk mcp_dk skrev:

Jeg bor i et hus i Skovlunde, lidt uden for København.
Idag modtager jeg kun TV signal via min antenne på taget og kun DR's kanaler og hvad jeg ellers kan trække gratis ned.
Inkluderer "hvad jeg ellers kan trække gratis ned" noget svensk TV?

Mvh. JørgenT

Det er det helt centrale antennespørgsmål når man bor i Skovlunde.

Lars Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
mcp_dk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 18-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mcp_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2016 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af mcp_dk mcp_dk skrev:

Jeg bor i et hus i Skovlunde, lidt uden for København.
Idag modtager jeg kun TV signal via min antenne på taget og kun DR's kanaler og hvad jeg ellers kan trække gratis ned.
Inkluderer "hvad jeg ellers kan trække gratis ned" noget svensk TV?

Mvh. JørgenT


Ikke det der ligner. Det jeg ellers har programmeret ind på TV er f.eks. TV2 Lorry og noget DK4. Men bestemt ikke noget vi ville græde over at miste.

De kanaler der bliver set 99% af tiden er DR1, DR2, DR3, DRK, Ramasjang og Ultra.
Resten er streaming via internetnet
Det er en generel misforståelse at mænd er tiltrukket af store bryster.
- Mænd er tiltrukket af tilgængelige bryster!
Til top
mcp_dk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 18-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mcp_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2016 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Et WAF problem.. Jojo :)

Hvor om alting er, så findes der ikke digitale antenner vs. analog antenner. Lige som at der heller ikke fandtes TV2 antenner og DR antenner, som folk kaldte det i "gamle dage".

Ordet digital antenne er opstået, fordi man derigennem forklarede folk, at det var den rigtige antenne at have, den gang man overgik til at udsende digitale signaler til tv'et (se allerede her roder jeg mig også ud i noget vrøvl, men jeg forsøger at holde det simpelt, derfor springer jeg lidt over hvor gærdet er lavest i denne forklaring.)

Tilbage står vi med, at der findes forskellige antenner (HF,VHF,UHF etc.), og hvis jeg ikke husker meget galt, så var UHF antenne den som tv2 blev sendt på i gamle dage, og under alle omstændigheder, så er det en UHF antenne som du har allerede, og det er det du har brug for.
 
At I så ikke mener, at jeres nuværende antenne er så pæn, det er selvfølgelig et problem som kan gøres noget ved. Fordi det kan sagtens være at den er "for stor" i forhold til hvor stor den behøves at være i jeres område.
Og man kan også få andre typer antenne end den "klassiske antenne". F.eks. kan man få aktive (aktiv=at den tilføres strøm) antenner udformet som ufo-lignende skåle og lignende.

Hvor mange fjernsyn har du koblet på antenne signalet?
Er der allerede en forstærker koblet på dit antennekabelnet på nuværende tidspunkt?

Det er spørgsmål, som er vigtige at vide i denne sammenhæng.
 
Personligt har jeg dårlige erfaring med aktive antenner, og efter at have flere forskellige aktive antenner, så fandt jeg ud af, at en klassisk passiv antenne oppe på mit loft var det som gav det bedste signal. Noget som aldrig rigtig var lykkes med aktive antenner, på trods af at de sad uden på huset.
 
 
Jeg anvender den antenne, og som sagt er den oppe på mit loft, og dermed ikke synlig.

Måske kan du sågar tage din gamle antenne, og hæng den inde på dit loft, og stadig have fint signal.. Så er der jo kun en smule kabeltræk (ja rent faktisk nærmere afkortning), og bum WAF er i orden, du har sparet penge både i form af anskaffelse og strømforbrug og dit signal er jo stadig i top.

Så det ville jeg afprøve, hvis jeg var dig.


Jo jo - Man kan ikke ignorere WAF hvis man vil have succes med sit setup. ;)

Tak for forklaringen. I min uvidenhed troede jeg at de ufo-lignende antenne var digitale og de pile-formede var analoge. Men det er åbenbart en classic rookie mistake.

Jeg har allerede en antenneforstærker som sidder på loftet hvor antennekablet kommer ind. Det går videre til en splitter som deler signalet ud til 4 TV ialt (der er nogle ubrugte antennestik i nogle rum som jeg evt kunne terminere)

Jeg tænker den nuværende antenne er for stor i forhold til hvad vi bruger. f.eks. trækker jeg aldrig FM radio ind.
En antenne på loftet kunne måske godt være en mulighed. Jeg tror ikke jeg kan flytte min gamle antenne da den er for stor til at være inde på loftet (ca 1 meter loftshøjde)- Huset er bygget i mursten. Jeg ved ikke om det er værre eller bedre end beton. Eller om det er lige slemt. Der er desværre ikke nogen vinduer eller lignende på loftet.

Den Triax du linker til. Skal det være en passive pakke eller en af de aktive?
Det er en generel misforståelse at mænd er tiltrukket af store bryster.
- Mænd er tiltrukket af tilgængelige bryster!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2016 kl. 23:08
Har du et billede af den nuværende antenne?

Jeg har en gammel UHF (Tv2) antenne på loftet under et tegltag. Den klarer det fint.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2016 kl. 23:13
Vil mene at passiv er helt fint, især når du smækker den direkte i en forstærker.

Men tag dog og prøv din gamle antenne, hvis den kan være der oppe, så virker den sikkert også fint.


P.s. Du skriver at du fander DK4?

Nu ved jeg da ikke, om den bliver sendt ud i Kbh., men jeg tvivler da.. Så når du siger DK4, så bliver jeg lidt mistænksom, da den efter min opfattelse kun sendes ud via kabel, og ikke gennem luften.. Mente du en anden kanal?
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2016 kl. 09:16
Nu er det sådan, at antennesignalet i luften er altid analogt, det er indholdet at signalet der er digitalt.

En digital antenne, er mange gange en dårligere antenne -- en dipol + en forstærker. Den digitale modtager er ikke så følsom for skygger i signalet som en analog modtager.

Og at kalde det en digital antenne, det giver mere salg.

Lynge Smile  
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu