recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forsvundet adgangkode til pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forsvundet adgangkode til pc

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forsvundet adgangkode til pc
    Sendt: 24-September-2016 kl. 19:55
Jeg var for nogen tid siden så heldig at få tilbudt en ældre PC -ThinkPad.  Den er for et stykke tid siden blevet opgraderet til Windows 10. Så jeg glædede mig til at få den, og bruge den som min reserve-PC. Det er så sket i dag.  Herligt; - -

'- - og dog: for nu viser det sig, at adgangskoden til maskinen ikke var med; og vedkommende, som ejede den før, har glemt den kode !!

Er der en af jer, der kan hjælpe med at"knække den nød"; - eller sagt på en anden måde: Kan man på en eller anden måde genfinde koden, eller oprette en ny?

Mvh. leant
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2016 kl. 22:52
Nu beskylder jeg dig ikke for tyveri.

Men tænk hvis den var stjålet og koden bare lige kunne knækkes ?
Jeg tror ikke der er nogen nem vej ud af dit problem.   

Er det kode på pc ( bios ) eller Windows koden ?

Bios koden kan nogle gange fjernes ved at fjerne bios batterie
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2016 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

... Den er for et stykke tid siden blevet opgraderet til Windows 10.....
...
 - eller sagt på en anden måde: Kan man på en eller anden måde genfinde koden, eller oprette en ny?
Hvis den er opgraderet til Windows10 er det vel bare at lave en frisk, clean install af Windows 10?

Hvis der ligger noget software installeret vil det selvfølgelig forsvinde. Smile
Men ellers kan det vel også være en fordel med en clean install?

Mvh. JørgenT
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2016 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

... Den er for et stykke tid siden blevet opgraderet til Windows 10.....
...
 - eller sagt på en anden måde: Kan man på en eller anden måde genfinde koden, eller oprette en ny?
Hvis den er opgraderet til Windows10 er det vel bare at lave en frisk, clean install af Windows 10?


Tror du virkelig Microsoft ikke har tænkt på det? Hvis du forsøger at starte en ny installation op, vil den detektere, at der allerede findes en installation med kode. Hvis koden ikke tastes, vil den slet ikke starte installationen.

M.v.h.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2016 kl. 23:24
Windows kan sagtens installeres uden den gamle kode. Du kan sågar nulstille administrator koden fra en windows pe eller Linux USB nøgle med det rette værktøj feks ntpwedit eller lign.

BartPE er feks lavet så de fleste kan være med.
http://www.lazesoft.com/how-to-create-bartpe-bootable-cd-reset-administrator-password.html

Redigeret af fiskerendk - 24-September-2016 kl. 23:27
Til top
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2016 kl. 23:51
Hermed en foreløbig tak for svarene:

' - - først til dig Hansie; - og hvor er jeg dog glad for, at du indleder med at skrive: "Nu beskylder jeg dig ikke for tyveri" !!!  Jamen, Hansie min kære ven. I min "verden" kommer det helt bag på mig, at tankegangen om tyveri kunne dukke op. Fordi: Nej så sandelig er jeg da kommet ganske ærligt til maskinen, sådan som jeg altid er kommet ærligt til mine ting! - - Men for en sikkerheds skyld må jeg åbenbart lige kort beskrive, at jeg har fået maskinen fra en tidligere kollega. Hun er lige som jeg nu pensioneret bankrådgiver - og oppe i årene. Men desværre er hendes hukommelse i færd med hastigt at svigte om mange ting. - Derfor den forvundne erindring om computerens adgangskode.

Til dig Jørgen T: Jeg vil lige kigge lidt mere på de forhold, du nævner. Men ikke i dag klokken er mange. Jeg vender tilbage til dig.

Mvh  leant
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2016 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

... Den er for et stykke tid siden blevet opgraderet til Windows 10.....
...
 - eller sagt på en anden måde: Kan man på en eller anden måde genfinde koden, eller oprette en ny?
Hvis den er opgraderet til Windows10 er det vel bare at lave en frisk, clean install af Windows 10?


Tror du virkelig Microsoft ikke har tænkt på det? Hvis du forsøger at starte en ny installation op, vil den detektere, at der allerede findes en installation med kode. Hvis koden ikke tastes, vil den slet ikke starte installationen.

M.v.h.
 
Tror du virkelig at MS er så smarte.
 
Der er ingen sikkerhed i adgangskoden på Windows!
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2016 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

... Den er for et stykke tid siden blevet opgraderet til Windows 10.....
...
 - eller sagt på en anden måde: Kan man på en eller anden måde genfinde koden, eller oprette en ny?
Hvis den er opgraderet til Windows10 er det vel bare at lave en frisk, clean install af Windows 10?

Hvis der ligger noget software installeret vil det selvfølgelig forsvinde. Smile
Men ellers kan det vel også være en fordel med en clean install?

Mvh. JørgenT
 
Jeg kan bekræfte at denne metode virker.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2016 kl. 11:42
Adgangskoden i Windows er for at sikre sine data på selve brugeren, både nar brugeren er væk i form af kryptering og når brugeren er på maskinen i form af tilgang udefra.
Hvis man ønsker adgang til brugerdata som brugeren har valgt at kryptere, så er der ingen løsning.

Adgangskoden kan nulstilles på mange forskellige måder, når man har fysisk adgang til maskinen.

Hvis der benyttes Windows logon, så kan adgangskoden nulstilles via internettet og man modtager en mail. Det vil jeg tro gælder i 90% af tilfældende, når der nu er tale om en Windows 10.

Alternativt kan man geninstallere Windows 10 og på den måde få slette koden.
Det var nok den løsning jeg ville vælge, hvis man har koder til alt som er installeret. (Det kunne jo være at der hørte en Office med.)

Jeg plejer at benytte dette værktøj som kan nulstille koden på bruger konti.
Man skal lave en boot disk/stick
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2016 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

... Den er for et stykke tid siden blevet opgraderet til Windows 10.....
...
 - eller sagt på en anden måde: Kan man på en eller anden måde genfinde koden, eller oprette en ny?
Hvis den er opgraderet til Windows10 er det vel bare at lave en frisk, clean install af Windows 10?


Tror du virkelig Microsoft ikke har tænkt på det? Hvis du forsøger at starte en ny installation op, vil den detektere, at der allerede findes en installation med kode. Hvis koden ikke tastes, vil den slet ikke starte installationen.

M.v.h.

 
Tror du virkelig at MS er så smarte.
 
Der er ingen sikkerhed i adgangskoden på Windows!


Det handler jo ikke om Microsoft er smarte eller ej. Det handler om at har man adgang harddisken (uanset) styresystem (windows, linux, mac) så kan du overskrive dens indhold. Der kan være en kryptering af disken som kan begrænse adgang men er typisk ikke std. Typisk vil det kun være at læse data der ikke er mulighed for hvorved man kun kan overskrive og installere et nyt system. Men der findes diske opal bla. Som kryptere på disk niveau. Feks Lenovo har denne løsning. Men alt dette har ikke noget of
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2016 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

... Den er for et stykke tid siden blevet opgraderet til Windows 10.....
...
 - eller sagt på en anden måde: Kan man på en eller anden måde genfinde koden, eller oprette en ny?
Hvis den er opgraderet til Windows10 er det vel bare at lave en frisk, clean install af Windows 10?


Tror du virkelig Microsoft ikke har tænkt på det? Hvis du forsøger at starte en ny installation op, vil den detektere, at der allerede findes en installation med kode. Hvis koden ikke tastes, vil den slet ikke starte installationen.

M.v.h.

 
Tror du virkelig at MS er så smarte.
 
Der er ingen sikkerhed i adgangskoden på Windows!


Det handler jo ikke om Microsoft er smarte eller ej. Det handler om at har man adgang harddisken (uanset) styresystem (windows, linux, mac) så kan du overskrive dens indhold. Der kan være en kryptering af disken som kan begrænse adgang men er typisk ikke std. Typisk vil det kun være at læse data der ikke er mulighed for hvorved man kun kan overskrive og installere et nyt system. Men der findes diske opal bla. Som kryptere på disk niveau. Feks Lenovo har denne løsning. Men alt dette har ikke noget of
Hvis man skal være sikker er man nødt til at krypterer ens harddisk.
 
Har man ikke krypteret sin harddisk og har man fysisk adgang til pc'en/serveren, har man mulighed for at læse/kopiere/overskrive alle filer på pc'en, uden at kende nogen password.
Man skal bare have et tool og starte op på der resetter/sletter administratorens password.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2016 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

... Den er for et stykke tid siden blevet opgraderet til Windows 10.....
...
 - eller sagt på en anden måde: Kan man på en eller anden måde genfinde koden, eller oprette en ny?
Hvis den er opgraderet til Windows10 er det vel bare at lave en frisk, clean install af Windows 10?


Tror du virkelig Microsoft ikke har tænkt på det? Hvis du forsøger at starte en ny installation op, vil den detektere, at der allerede findes en installation med kode. Hvis koden ikke tastes, vil den slet ikke starte installationen.

M.v.h.

 
Tror du virkelig at MS er så smarte.
 
Der er ingen sikkerhed i adgangskoden på Windows!


Det handler jo ikke om Microsoft er smarte eller ej. Det handler om at har man adgang harddisken (uanset) styresystem (windows, linux, mac) så kan du overskrive dens indhold. Der kan være en kryptering af disken som kan begrænse adgang men er typisk ikke std. Typisk vil det kun være at læse data der ikke er mulighed for hvorved man kun kan overskrive og installere et nyt system. Men der findes diske opal bla. Som kryptere på disk niveau. Feks Lenovo har denne løsning. Men alt dette har ikke noget of

Hvis man skal være sikker er man nødt til at krypterer ens harddisk.
 
Har man ikke krypteret sin harddisk og har man fysisk adgang til pc'en/serveren, har man mulighed for at læse/kopiere/overskrive alle filer på pc'en, uden at kende nogen password.
Man skal bare have et tool og starte op på der resetter/sletter administratorens password.


Præcis ;)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu