recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - er det lovligt at købe win oem?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

er det lovligt at købe win oem?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: er det lovligt at købe win oem?
    Sendt: 10-December-2016 kl. 12:53
og benytte denne på en selvbygget computer.

Synes jeg kommer lidt i tvivl, da jeg render ind i forskellige svar rundt omkring på nettet. Det er fristende, da OEM af windows kan købes ret billigt i fx tyskland.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2016 kl. 14:03
den har været oppe og vende mange steder før

hvis de sælges og virker får du nok ikke problemer med alt det de skriver med småt.

kunne da aldrig finde på at købe til fuld pris når nettet svømmer af oem versioner
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2016 kl. 14:12
OEM=original equipment manufacturer. - med andre ord. DU er Manufacturer når det er en selvbrygget maskine. - OEM licensen bindes officielt til den maskine den installeres på første gang. Sådan er de officielle licensregler. Hvad man ellers kan gøre for at flytte licensen når/hvis du opgraderer til en anden maskine eller opgraderer udstyret i den er en helt anden sag.

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2016 kl. 14:25
Min kamerat fik smadret HD på sin pc og havde ikke taget backup og der var ikke noget medie med fra producenten.
 
Vi gad ikke betale 500 for et medie, så vi købte en OEM lisens til 150 kr og efterfølgende har vi uden problemer opgraderet til Windows 10.
 
Jeg købte licensen via Ebay og fik koden tilsendt via mail.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2016 kl. 19:31
I Tyskland mener jeg der har været en retsag ang. salg af "brugt" software hvor MS tabte.
Der har været en større diskusion i løbet af sommeren


Redigeret af kim.t - 10-December-2016 kl. 19:32
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2016 kl. 21:15
jeg takker for jeres svar.. så snupper jeg en windows på ebay til mit projekt.
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2016 kl. 06:39
Du kan roligt købe en OEM version og bruge den. Og det har man altid kunne herhjemme.
Det er en gammel diskussion som dukker op med jævne mellemrum.
Da jeg solgt computere og software på Falkoner Alle i slut 90'erne (det var sjove tider) prøvede Microsoft at forhindre det. Men i Danmark er du som forbruger, eller virksomhed ikke bundet af to andre virksomheders aftale indbyrdes.

Redigeret af Jonas Baadsgaard - 11-December-2016 kl. 06:44
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
Ufio Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ufio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2016 kl. 13:11
Fejl

Redigeret af Ufio - 11-December-2016 kl. 13:16
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu