recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bluetooth/tethering bøvl.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bluetooth/tethering bøvl.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bluetooth/tethering bøvl.
    Sendt: 27-December-2016 kl. 23:39
Jeg har en android tablet monteret i min bil, den kører Android 5.0.

Jeg har bluetooth pairet den med min telefon, og tilladt at tabletten bruger min telefon når den skal på nettet.

På telefonen har jeg sat tethering op og sagt at den gerne må dele sin dataforbindelse med min tablet.

På tabletten finder den fint min telefon og jeg har under bluetoothmenuen klikket på forbindelsen til min telefon og sat hak i "Use for internet connection".

Det kører for så vidt helt fint, bortset fra at hver gang sætter mig ind i bilen skal jeg fortælle tabletten, at jo, den må stadig godt bruge min telefon som internetforbindelse. Bluetooth mæssigt finder telefon og tablet hinanden helt automatisk og min telefon kan godt huske at jeg har bedt den om at tilbyde internetforbindelse til min tablet, men af en eller anden årsag glemmer min tablet konsekvent hakket i at den godt må bruge min telefon til internetforbindelse.

Jeg brugte tidligere en ældre tablet med android 4.2, den kunne godt huske at den måtte bruge telefonen som internetforbindelse, den bluettoth connectede og koblede til internettet helt af sig selv (efter jeg havde lavet den oprindelige pairing naturligvis).

Den nye tablet er en Lenovo Tab3 A710.

Nogen der ved hvordan jeg får den til at huske det flueben, jeg er pænt træt af at skulle fortælle den det mindst to gange dagligt. Jeg har prøvet af fjerne pairing og pair'e igen påny.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2016 kl. 09:55
Nu stiller jeg måske et dumt spørgsmål, men hvorfor bruger du Bluetooth og ikke wifi til at dele i ternetforbindelsen med?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2016 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Nu stiller jeg måske et dumt spørgsmål, men hvorfor bruger du  Bluetooth og ikke wifi til at dele i ternetforbindelsen med?

Klaus


Hej.
Så stiller jeg også lige et dumt spørgsmål.
Kan man bruge WIFI i bilen, jeg bruger også Bluetootht.
Mvh.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2016 kl. 10:16
Ja, det virker.

Hvis min knægt har brug for internet på sin iPad, når vi kører bil, laver han internetdeling på sin telefon via wifi.
Det går ganske fint. Idet telefonen er "router" og tablet blot kobler sig til den router, frem for den der står hjemme i huset.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2016 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ja, det virker.

Hvis min knægt har brug for internet på sin iPad, når vi kører bil, laver han internetdeling på sin telefon via wifi.
Det går ganske fint. Idet telefonen er "router" og tablet blot kobler sig til den router, frem for den der står hjemme i huset.

Klaus

Tak for svaret KlausDM
Her er det til Tom Tom GPS,den har vist ikke WIFI.
Mvh
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2016 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Nu stiller jeg måske et dumt spørgsmål, men hvorfor bruger du Bluetooth og ikke wifi til at dele i ternetforbindelsen med?
To årsager:

1) Bluetooth bruger væsentligt mindre strøm end wifi, rent faktisk mærker jeg ikke forskel på batterilevetiden på min telefon med bluetooth slået til i forhold til slået fra. Tænder jeg for wifi hotspot på telefonen æder den batteriet på ingen tid.

2) Hvis jeg tænder for wifi hotspot på telefonen, så kan den ikke samtidigt være "wifi klient". Det betyder at jeg manuelt skal slå wifi hotspot til hver gang jeg er ude og køre og slå wifi hotspot fra når jeg er hjemme, så telefonen suger internet forbindelse fra mit trådløse netværk hjemme i stedet for at bruge 4G.

I mit nuværende setup skal jeg ikke gøre noget med telefonen, den bruger min wifi forbindelse når jeg er hjemme, skifter automatisk over på 4G når jeg er ude og når jeg når tæt nok på min bil til at tabletten og telefonen opdager hinandens bluetooth, så tilbyder telefonen automatisk at dele sin 4G opkobling med tabletten. 

Eneste problem i mit nuværende setup er at få tabletten til at huske det skide flueben i "jo, du må godt bruge telefonens interneforbindelse igen idag" - den bluetooth connecter fint til telefonen, det er kun fluebenet under options der kikser. 

Min ældre tablet med 4.2 kan som sagt godt huske det, det kører fuldstændigt problemfrit - men desværre kan spotify ikke finde ud af at cache på SD kort under android 4.2, derfor anskaffede jeg den nye tablet.

Edit:
Et alternativ kunne være at køb en mobil wifi router (eller en gammel mobiltelefon) og montere den permanent i bilen, så kan jeg være ligeglad med at wifi hotspot bruger en del strøm når den er hooket op til bilens batteri - men Oister (mit teleselskab) tilbyder ikke at jeg kan have to sim kort på samme forbindelse, dvs. jeg ville skulle betale for et ekstra dataabonnement selv om det der følger med mit alm. telefonabonnement fint dækker behovet.


Redigeret af strandvasker - 28-December-2016 kl. 11:54
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu