recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny hus - hvad gør jeg ??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny hus - hvad gør jeg ??

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
askernedefragrillen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2015
Sted: Måløv
Status: Offline
Point: 165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér askernedefragrillen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2017 kl. 14:22
Mange fine forslag.

Jeg ville dog bruge følgende strategi:

Et godt tykt installationsrør ud til hvert udtag. 

Trække 1 cat7 kabel + monterer dette. Desuden Coax til de steder hvor nødvendigt.
Og så sætte 1-2 ubrugte udtag ved siden af med dæksel for. Så er de klar til lige det du ønsker at bruge dem til. Når du får behovet.

Og så ville jeg sørge for at lave 1 eller 2 steder i huset, hvor der var mulighed for diverse elektronik med udtag til strøm og netværk, men gemt væk i et skab eller lignende. 

Lige pludselig skal man have en ekstra router, NAS harddisk, HUE bridge eller en eller anden boks som man gerne vil gemme lidt af vejen.
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2017 kl. 23:15
For seks år siden renoverede vi hele hytten her.
Jeg besluttede mig for ordentlig kabling.
Wifi var også the-hot-sh*t dengang, men kabler er nu engang meget bedre mod forstyrrelser.

Jeg trak 2-4 x cat-5e eller cat-6 kabler til hver værelse (afhængig af størrelse) + 2 x triple-skærmet triax RG-6 coax til all værelser. Mega-arbejde med at terminere alt det dér, når man nu ikke laver det til dagligt!
Og der var ikke plads til rør i væggene (grundet huskonstruktion), så det blev fast kabling. Og hellere for meget end for lidt - det er for bøvlet at lave om på bagefter.

Nogle stik har jeg slet ikke brugt endnu, nogle (2 x coax + 4 x cat-6 i stuen) har været fuldt udnyttet i 6 år!

Forskellige use-cases fra vores hus:
  1. Jeg har kunnet pipe'e både SAT og Coax TV til alle værelser, hvilket har muliggjort at jeg kan se Sat-kanaler på ungernes TV når de er gået til ro for natten.
  2. tilstrækkelig Cat-5e/6 kabling i stuen tillod os at flytte den larmende set-top box ud i bryggers, og så bruge en HDMI-extender til at koble fjernsynet på, inklusive IR-extender den anden vej.
  3. jeg har kunne placere et WiFi access punkt på et strategisk centralt sted i huset, da det viste sig at bryggers-placering belev ødelagt af gasfyr/fryser/rørføring, der nærmest virker som et faraday-skjold for WiFi.
  4. jeg har kunnet (videre)føre cat5 ud i udhuset, hvor en temperatursensor kan tracke om der skal mere varme til for at holde de 10 grader året rundt. (Wifi kunne ikke nå derud)
Og så har jeg slet ikke indregnet alarmen, fyret osv, som også virker bedst når det er kablet...

Jeg har tre konklusioner mht kabel vs Wifi:

1) Kabel, hvis du kan. Det virker bare bedre og mere forudsigeligt. Men WiFi er esktremt praktisk til flybare enheder såsom iPads, Smartphones etc. Men står dimsen (PC, ps4, STB) i nærheden af stik, så brug kabel for at sikre maximum performance (latency/throughput).

2) Bor man i by, så er WiFi muligt, men klart inferiørt overfor kablet opkobling. Kablet virker bare så meget mere. Jeg bor i Parcel-hus, så jeg er ikke så hårdt belastet med WiFi overload. Men bor du centralt i etage-ejendom, så good luck!

3) Er du nødsaget til at bruge WiFi, så brug 5 GHz istedet for 2.4 til alt der har med media at gøre. Så mindsker du risiko for degradering af performance og reach.

Jeg ville helst selv bare bruge WiFi hvis det var muligt. Jeg har dog bedre performance, og dermed bedre brugeroplevelse (yes!) gennem kabling så langt jeg kan...


OBS: Vær opmærksom på stivheden af Cat7 kabler - der stiller lidt større grad til radius på bøjninger og gør nogle stik-placeringer umulige!

Til top
psico Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-September-2004
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér psico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2017 kl. 14:44
@ZackGem

Vi står og er ved at skulle igang med planlægningen af hvordan vi skal kable et nyt hus vi skal i gang med at bygge her i det nye år.
Kan man ikke hyre sådan en ekspert som dig ? ;-)
Er sådan i tvivl om man husker alle de vigtige ting omkring ledningstræk til at starte med...er selv en elektronik nørd omkring smart home grej, lyd, computere osv, men er ikke så teknisk stærk.

Det pristilbud vi har fået fra Lind og Risær er med IHC Net Basic 10/100Mb, og kan slet ikke se hvordan det skulle kunne række.
Så har prøvet at undersøge en masse omkring hvad man skal huske at have med når man nu vil forbinde alt muligt grej på kryds og tværs plus sikre sig så godt som muligt til fremtiden.

Så hvor kan man købe sig til en rådgivende ekspertise som din ? :-)

Vh
Dennis
QNAP TS-219P
Popcorn-Hour A-200

Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mureren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2017 kl. 15:27
www.flexcabling.dk er et bud på rådgivning, og der er mange andre der udbyder samme service.
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu