recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er multigig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er multigig?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2017 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:


Jeg er enig med dig i at kommentaren var lige kæk nok, men han har jo ret i at trådløst i dag fint erstatter kablet forbindelser i langt de fleste tilfælde.

En Ferrari er også stadigvæk hurtigere end en porche, og kan ofte køre over 300 Km/t, men hvad hjælper det egentlig når man i langt de fleste tilfælde blot skal køre på normale veje?

Fiber er også bedre end Cat7 kabler, hvorfor ikke blot trække fiber? Det handler jo om at ha det bedste. 



Claus´s udtalelser behøver man bare se Steen Garbers seneste video for at se, hvorfor det er enormt vovet at påstå, at trådløst er bedre i dag.
Det absolut maksimale Steen opnår med de highend routere han har testet, det er godt 700mbit. Og det er vel at mærke på ca. 1-1½ meters afstand mellem klient (Mac book) og AP.
Hvis det er det der er forudsætningen for at sige at trådløs er bedre bedre en kabling, så vil jeg sætte voldsom stor tvivl ved begrebet "trådløs" i forhold til behovet for at netop være trådløs.
Hvem faen gider investere i en voldsom dyr AP/router for at sidde 1-1½ meter fra den og bruge den trådløst? Og så kalde det for bedre?  Det kan selv en middelmådig sågar elendig router gøre bedre, med et kabel på 1-1½meter imellem den og klienten, sågar et kabel der er op til 5 gange længere.

Og det er egentlig det der er hele missæreren her.. Afstanden, (og det som befinder sig imellem)

Man kan ikke gå ind partout og sige, at trådløst er fint eller bedre end kabling. Så har man slet ikke forstået trådløst net. Trådløs kan være fint for nogle, under visse forhold, (fx 1-1½meter fra APén) mens det selv samme trådløse net kan være katastrofalt under andre forhold. 
For kabling er forholdene imellem rimelig overkommelig. Hvis ellers man har benyttet rimelige  kabler og stik beregnet til hastigheden, og kaninen i øvrigt ikke har sat tænder i, osv osv.. så er der fuld skrue på fra den ene ende til den anden, op til ihvertfald 50m. Flytter man et AP eller sig selv væk fra AP så falder hastigheden, og for nogle klienter og APére, kan det være ganske få meter det drejer som om, så har man et katastrofalt trådløst net, (se igen Steen Garbers sidste video med Google Hub).

Det det her er jeg sikker på Claus godt ved. Så det er sandsynligvis noget andet han må have tænkt på, da han skrev som han gjorde. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2017 kl. 20:01
hvor F snakker jeg om at det bare er "BEDRE"? faktum er at AC-standarden tillader dataoverførsler på over 1gbit/s

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac

man vil næppe opnå de hastigheder per maskine endnu, men hvis man har en husstand med flere enheder der alle kan køre ac wireless, så vil man nok ret hurtigt kunne komme over 1gbit/s samlet båndbredde til eksempelvis en NAS. så flere ville kunne køre 4K streams så let som ingen ting på samme tid (hvis man altså havde 4K video liggende på deres nas, den slags kan vist "kun" skaffes ulovligt endnu) og jeg har overhovedet ikke nævnt "internet" med et eneste ord. internetforbindelser har overhovedet ikke været nævnt - men selvfølgelig - de fleste tænker jo udelukkende på internet når de hører ordet trådløs.

Latency er ikke den eneste faktor der afgør "hastigheden". latency har til gengæld ikke et kvæk at sige i et hjemmesetup, om det er 100ns eller 3ms er jo fuldkommen irrelevant, da der ikke er noget som helst udstyr som afhænger af den slags.  (måske hvis man kommer op i +30ms, men det er jo ikke der vi er hvis i læser)
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2017 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Claus´s udtalelser behøver man bare se Steen Garbers seneste video for at se, hvorfor det er enormt vovet at påstå, at trådløst er bedre i dag.
Det absolut maksimale Steen opnår med de highend routere han har testet, det er godt 700mbit. Og det er vel at mærke på ca. 1-1½ meters afstand mellem klient (Mac book) og AP.
Hvis det er det der er forudsætningen for at sige at trådløs er bedre bedre en kabling, så vil jeg sætte voldsom stor tvivl ved begrebet "trådløs" i forhold til behovet for at netop være trådløs.
Hvem faen gider investere i en voldsom dyr AP/router for at sidde 1-1½ meter fra den og bruge den trådløst? Og så kalde det for bedre?  Det kan selv en middelmådig sågar elendig router gøre bedre, med et kabel på 1-1½meter imellem den og klienten, sågar et kabel der er op til 5 gange længere.

Og det er egentlig det der er hele missæreren her.. Afstanden, (og det som befinder sig imellem)

Man kan ikke gå ind partout og sige, at trådløst er fint eller bedre end kabling. Så har man slet ikke forstået trådløst net. Trådløs kan være fint for nogle, under visse forhold, (fx 1-1½meter fra APén) mens det selv samme trådløse net kan være katastrofalt under andre forhold. 
For kabling er forholdene imellem rimelig overkommelig. Hvis ellers man har benyttet rimelige  kabler og stik beregnet til hastigheden, og kaninen i øvrigt ikke har sat tænder i, osv osv.. så er der fuld skrue på fra den ene ende til den anden, op til ihvertfald 50m. Flytter man et AP eller sig selv væk fra AP så falder hastigheden, og for nogle klienter og APére, kan det være ganske få meter det drejer som om, så har man et katastrofalt trådløst net, (se igen Steen Garbers sidste video med Google Hub).

Det det her er jeg sikker på Claus godt ved. Så det er sandsynligvis noget andet han må have tænkt på, da han skrev som han gjorde. 

Jeg har aldrig sagt at gigabit ethernet er bedre end trådløst, hvis man ser isoleret på hastighed og stabilitet. Men der er mange andre faktorer der spiller ind når man skal vælge netværks medie, hvilket jeg syntes mange af "nørderne" herinde overser. Som jeg skrev tidligere: Hvorfor ikke vælge fiber kabling i hjemmet, hvis man vil have det bedste? Der er lavere latency, højere hastighed osv. Det gør man jo ikke, da det ikke er specielt bekvemt, og mega overkill.

Derudover har jeg heller ikke sagt at trådløst er partout bedre til alles behov. Jeg har sagt at i langt de fleste tilfælde, med det rette udstyr, opsætning mv. så kan trådløst dække langt de fleste behov. Og det vil jeg stadigvæk stå 100% ved, hvilket jeg også syntes Steen's test viser så udmærket. Hvis man sørger for at købe flere Ap'er og får en fin dækning i huset, så kan man sagtens opnå hastigheder på op til 500 Mbit/s, men det er klart at et AP ikke dækker hele huset, hvis det har en vis størrelse. 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu