recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp! Forslag til ny medieserver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp! Forslag til ny medieserver

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lightkeeper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Januar-2017
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lightkeeper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp! Forslag til ny medieserver
    Sendt: 18-Januar-2017 kl. 16:57
Hej

Jeg har planer om at bygge et mediecenter og skrev hermed til et par netbutikker, hvor jeg bad dem om at give mig et tilbud på en server. Teksten var som følger:

Hej

Jeg har et strålende mediecenter hjemme med dertilhørende NAS'er. Men min såkaldte server er en laptop, som indtil videre har klaret det fint - jeg savner bare lidt flere muskler. Denne er forbundet til tv, hvor jeg med trådløst keyboard sidder og kontrollerer min server (som her agerer klient) gennem Windows 10. Jeg påtænker at købe den nye Nvidia Shield (red. jeg har allerede købt den nye 16 GB Nvidia Shield som klient), som hermed agerer klient, der forbinder til min bærbar (der står et tilfældigt sted med blot LAN og strøm), som er arbejdshesten.

Men nu skal der ske noget nyt. Jeg påtænker stadig at anskaffe mig shielden som klient, men jeg vil skifte bærbaren ud med en lille, men kraftig stationær, som æder 4K og 1080p streaming til morgenmad. Vi taler flere streams på én gang, uden den går i knæ. Der skal ikke spilles på den - den skal kun stå og transcode, og hvad den ellers skal, til enheder i og uden for huset. Husk: flere enheder på én gang. Den skal som sagt være lille. ITX? Støjsvag (den skal ikke forstyrre filmkiggeriet), og der skal naturligvis være en SSD (data ligger på NAS'er, så der skal blot være plads til al informationen, medieserveren skal benytte). 250 lynhurtige GB?

Budget ved jeg ikke, men så billig som muligt, uden at den vil gå i knæ. Ingen overkill, tak - det skal ikke være en spillecomputer. Hvad tænker I, at I vil anbefale?

Jeg fik flere bud herunder NUC'er, men problemet med dem er, at de ikke kan opgraderes. Hermed kom en en unavngivet butik med et tilbud på et monster af en server. Jeg tænker bare, om hvad I ville ændre - eller om I overhovedet ville ændre noget. Specs er som følger:

Bundkort: GIGABYTE GA-Z270N-WIFI (specifikationer)
CPU: Intel Core i7-7700K Kaby Lake CPU - 4.2 GHz (specifikationer)
CPU-køler: Noctua NH-L12 (specifikationer)
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 DC 32GB (2 x 16GB) (specifikationer)
SSD: Samsung 960 EVO SSD M.2 2280 - 250GB (specifikationer)
Kabinet: Fractal Design Node 304 - Black (specifikationer) - her kunne jeg godt tænke, I måske havde et andet bud
Strømforsyning: Corsair RM650i - 80 Plus Gold certified (specifikationer)

Så har I specs, og den samlede pris bliver 10.000 kr. Nu hører jeg sikkert en masse sige, at det er totalt overkill - det ved jeg godt. Men hvad ville I så anbefale, når vi tænker på, den også skal være fremtidssikret. Jeg vil have en monster af en server, som klarer alt, hvad man smider i hovedet på den. Jeg vil have kvalitet, og jeg vil ikke gå på kompromis. Dermed sagt, at jeg heller ikke ønsker at betale for noget, hvor det bare er penge ud af vinduet.

Jeg ser frem til at høre jeres mening. Tak for jeres tid.
0
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 19:06
med "flere" samtidige 4K streams der skal transcodes - så er det en helt korrekt konfig. realtime 4K transcoding er absolut noget der suger saft ud af en maskine. og flere af dem samtidig, tja så er det sg nødvendigt med bøffet konfig.

til gengæld er der ikke meget "server" over den. det er vitterlig ikke andet end en alm computer. 
men du har så intet som helst skrevet om software du vil køre eller os eller noget som helst andet.  I virkeligheden er det nok de ting der dikterer HVOR kraftig computeren reelt behøver være. hver stykke software har sine egne krav og implementering af transcoding kan være vidt forskellig fra software til software. Nogle understøtter quicksync, andre gør ikke, og hvis ikke så er en i7 i hvert fald en god ting.
Til top
Lightkeeper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Januar-2017
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lightkeeper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 19:24
Den skal transcode full HD og (senere) 4K film på Plex Server til klienter i og uden for huset. Det er nok det, der kræver muskler. Jeg har ikke lige fantasien til mere end det. Med server mener jeg en støjsvag maskine, som står i hjørnet med LAN og strøm, som ikke gør andet end at transcode. Hvis nogen ser bedre nytte end det, så lytter jeg gerne :)

Redigeret af Lightkeeper - 18-Januar-2017 kl. 19:33
Til top
Tingkaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tingkaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 21:12
Hvorfor smider du ikke dine harddiske i din server og dropper din(e) NAS?
Til top
Lightkeeper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Januar-2017
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lightkeeper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 21:14
Fordi jeg ikke ønsker et gigantisk tower med 8+ harddiske i.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2017 kl. 00:07
Ja men du har jo valgt et kabinet med plads til 6 diske. Har selv gået Win løsningen med en Tower. Startede med et par 2 Tb diske, men er blevet sløset, optager mangt og meget, og er nu nået op på 4+6+6+8+8+4 ialt 36 Tb.  Her elsker jeg at jeg kan håndtere alt på serveren via Windows Fjernskrivebord, hvor jeg schedulerer alt med DVBviewer Recording Service, og rydder op i hvad jeg har liggende via Stifinder
Jeg forstår ikke alt det der med at du skal Transcode. Skal jeg se noget fra serveren, så sendes det bare råt for usødet som en Transport Stream (.TS) uden nogen form for behandling. Det kan stort set håndteres af en Commodore 64. Ved godt at der skal noget behandling når det er "ud af huset", men på det lokale netværk skal der vel ikke ske noget
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Lightkeeper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Januar-2017
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lightkeeper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2017 kl. 00:18
Jeg vil blot sige, at jeg er meget uenig. Mit NAS-setup kører fremragende, og jeg kan fint kontrollere dem, som jeg har lyst. Nu kunne det jo være, at jeg transcodede en del ud af huset, så lad os holde os til den tanke og komme med jeres besyv til min server.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2017 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af Lightkeeper Lightkeeper skrev:

 Bundkort: GIGABYTE GA-Z270N-WIFI (specifikationer)

Hej.

Du skriver at du har allerede købt den nye 16 GB Nvidia Shield som klient.
Jeg ved ikke om du nu eller senere vil kunne få brug for at kunne slutte en 4K Fladskærm direkte
til Media Serveren?
Men jeg ville aldrig købe et Z270 motherboard kun med HDMI 1.4 udgang. Der findes Z270 motherboards med HDMI 2.0

Hilsen Carsten.
Til top
Lightkeeper Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Januar-2017
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lightkeeper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2017 kl. 09:18
Rigtig godt argument. Hvad vil du anbefale i stedet?
Til top
Skovbo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Januar-2010
Sted: Glamsbjerg
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skovbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2017 kl. 09:51
Jeg skulle også transcode fra en Plex Server, og mit valg faldt på en Lenovo M93p Tiny pc til en pris på 1500kr på dba (uåbnet) Der sidder en i54-570T cpu i, og den kan transcode mellem 1 - 5 streams på én gang, alt efter hvad der streames. Denne PC håndtere KUN Plex Media Server - alt andet ligger på min Server PC med et Silverstone DS380 kabinet med 8 diske i.
Jeg har en NUC som klient med Plex Media Player (Embedded) som spiller max.
Indtil 4K bliver mere mainstream valgte jeg denne løsning, og kan så opgradere om et år eller to, når processorene er blevet endnu bedre.
Samme med min NUC kører den også kun 1080p, og denne opgraderes også først når jeg føler behovet for 4K materiale er der.
Ikke sikkert du kan bruge dette svar, men det var lige den løsning jeg havde derhjemme som fungere upåklageligt :)



Redigeret af Skovbo - 19-Januar-2017 kl. 10:15
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2017 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Lightkeeper Lightkeeper skrev:

Rigtig godt argument. Hvad vil du anbefale i stedet?


Hej.

Z270 Motherboards er lige blevet introduretet på CES 2017 og jeg har kigget på nogle af dem.
Men jeg vil være ærlig. Jeg har ikke det fulde overblik. Så jeg vil foreslå dig at gå ind på de 5 fabrikanters 
hjemmesider og se hvilke der har HDMI 2.0. Du skal lede efter 4096x2160 @ 60Hz.

Men til transcoding af flere samtidige 4K Streams ville jeg kigge på en af de kommende AMD Ryzen CPU'er. Den kraftigste udgave med 8 core og 16 tråde blev vist frem midt i december og var en lille smule hurtigere end Intel’s Core i7-6900K der koster det dobbelte. Jeg forventer at den bliver annonceret i februar. Her er et link:


Video'en vises når man klikker på pilen under New Horizon

Hilsen Carsten.

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2017 kl. 12:29
Hvis Plex ikke understøtter Intel quicksync, så skal alt klares af CPU'en.
Emby understøtte Intel quicksync, så af denne software vej kan du måske spare på hardwaren.
.....
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu