recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Loft i hjemmebiffen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Loft i hjemmebiffen

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2017 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

De fandt ud af at for at få en efterklangstid på 3 millisekunder, skulle vinduespartiet deles i tre.


3 ms Kedeligt sted og lytte til musik, vil jeg formode


De har i hvert fald behandlet rummet for det, og det lyder konge der 😀

Redigeret af JackD84 - 09-Marts-2017 kl. 13:50
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2017 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



Arbsorbere forrest i rummet. Diffusere bagest. Hvis rummet er symmetrisk. Kan en blanding af arbsorber og diffusere være en god løsning.


Har du ikke bass traps bagerst i rummet?


mit rum er meget smalt bagest. Så fra hjørnerne ( bagest ) og ca 2m frem i begge sider , har jeg bass slam arbsorbere. 4 stk a 120 x 120. 2 stk tuned til 65hz. 2 stk tuned til 125hz.


Ok. Jeg tænkte det ville give reflektioner fra bagvæg og dermed peaks og dips. Men akustik og lydbølger har jeg heller aldrig helt fattet. Jeg prøver og måler mig frem.
Hvad så med teorien omkring diffusere skal være bagerst i rummet..Syntes der er vildt forskellige meninger omkring dette rundt omkring. Ofte ser man folk og tilmed producenter af paneler, placerer dem bagved fronter eller i loftet mellem front og sweetspot. Kan du sige hvorfor du foretrækker dem bagerst?


jens bak fra Studiosound har hjulpet mig med akustikken. han har lavet akustik i 40 år. Så han er meget praktisk anlagt. Man bruger teorien som udgangspunkt. Og lader praksis bestemme. Han har bl.a lavet Megascoop her i Horsens.

Mit rum er meget smalt. her mente Jens at diffusion , vil give opfattelsen af større rum. Hvilket han fik ret i
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2017 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



Arbsorbere forrest i rummet. Diffusere bagest. Hvis rummet er symmetrisk. Kan en blanding af arbsorber og diffusere være en god løsning.


Har du ikke bass traps bagerst i rummet?


mit rum er meget smalt bagest. Så fra hjørnerne ( bagest ) og ca 2m frem i begge sider , har jeg bass slam arbsorbere. 4 stk a 120 x 120. 2 stk tuned til 65hz. 2 stk tuned til 125hz.




Ok. Jeg tænkte det ville give reflektioner fra bagvæg og dermed peaks og dips. Men akustik og lydbølger har jeg heller aldrig helt fattet. Jeg prøver og måler mig frem.
Hvad så med teorien omkring diffusere skal være bagerst i rummet..Syntes der er vildt forskellige meninger omkring dette rundt omkring. Ofte ser man folk og tilmed producenter af paneler, placerer dem bagved fronter eller i loftet mellem front og sweetspot. Kan du sige hvorfor du foretrækker dem bagerst?


jens bak fra Studiosound har hjulpet mig med akustikken. han har lavet akustik i 40 år. Så han er meget praktisk anlagt. Man bruger teorien som udgangspunkt. Og lader praksis bestemme. Han har bl.a lavet Megascoop her i Horsens.

Mit rum er meget smalt. her mente Jens at diffusion , vil give opfattelsen af større rum. Hvilket han fik ret i


Fedt. Engang kunne jeg godt tænke mig at lægge øre til din bio.

Jeg kun kunne på sigt godt tænke mig at få hævet loftet og lagt 40mm rockwool. Og lavet en helmholtz resonator. Der er korrekt afstemt.
Hvad koster sådan en måling og hjælp?

Redigeret af JackD84 - 09-Marts-2017 kl. 13:58
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2017 kl. 14:16
http://www.studiedesign.dk/
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2017 kl. 15:03
Armani-Thomas. Kan lige høre ham næste gang om det ikke var 3 mili sekunder. Det mener jeg nu det var 😀Vil tro det på de frekvenser stemmer normalt ligger indenfor. På dybe toner må den være længere.

Redigeret af JackD84 - 09-Marts-2017 kl. 15:12
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2017 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Armani-Thomas. Kan lige høre ham næste gang om det ikke var 3 mili sekunder. Det mener jeg nu det var 😀Vil tro det på de frekvenser stemmer normalt ligger indenfor. På dybe toner må den være længere.


Nå ja pyt med det. Mener man plejer og måle det efter en RT60 standard. Altså hvor hurtig lyden falder/klinger 60db ud. De plejer som regel og anbefale 30-50ms til musik. Det vigtigste er at udklingningen er lige lang i hele frekvensgangen. Under 30ms bliver det meget dødt/biograf agtigt.
Til top
skovsborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-December-2007
Status: Offline
Point: 121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skovsborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2017 kl. 16:04
Tak for alle jeres input som alle giver anledning at overveje tingene ekstra nøje.
Nej, jeg har ikke fået lavet nogen lydmålinger og hvordan at vægge osv. skal optimeres må vente indtil at udstyret er kommet i stedet for at jeg laver noget nu som måske ikke hjælper alligevel.
Det samme gælder for lærred, da jeg selvfølgelig gerne vil have et stort 21:9 lærred men samtidig skal det ikke være forvirrende og stort når man spiller PS4 i 16:9
 
Jeg har et par billeder hvor man også kan se at det er et vindue i rummet og ellers har jeg under bygning af kælderen lagt tomme rør i væggene både foran, bagi, i siderne og i loftet til  at trække højtalerkablerne i. Håber at I kan se det.
Døren er en speciel dør som er lidt tykkere end normalt, med ekstra gummilister og en liste som skyder ned imod gulvet når den lukkes for at reducere støjen i resten af huset.
Loftet vil med 99% sikkerhed blive beklædt med troldtekt plus 25/40mm.
 
På udstyrssiden har jeg i øjeblikket følgende:
 
Projektor: Epson EH-TW6000
Receiver: Onkyo TX-NR1030 (ved godt at den ikke kan lave 7.1.4, men kan jo opgraderes med tidenWink)
Bluray player: Sony BDP-S790
Højtalere: Jamo HSC 628 7.1 og 2 lofthøjtalere Magnat IC 62 (indbygning). Loftet forberedes til at der kan være plads til 4 når receiveren engang skal skiftes.
Subwoofer: Har pt. en gammel canton, men den skiftes med enten en Jamo eller Klipsch
PS4
Rummet som er som tidligere nævnt i kælderen er 5,20 x 3,40 x 2,20 (LxBxH)
Døren er ved bagvæggen hvor projektoren kommer op.
Møblerne var nogle som jeg havde i forvejen, men jeg regner med at købe en ny sofa. så ikke noget med to rækker osv. På bagvæggen kommer der nok en reol til alle filmene som efterhånden er ved at hobe sig op.
Farven på væggen er "mat" grå farve og loftet bliver nok sort, så hvis det bliver alt for mørkt kan det være at væggene skal have en lysere farve.
 
 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2017 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

 
Nu er mit indlæg mere møntet på, hvad han kan gøre og at han ikke skal handle i blinde. Jeg er udemærket godt bekendt med, at bassen er svær at få styr på og den rigtige placering er vigtig. Mit indlæg var mere møntet på, hvad han kunne gøre i rummet.

Din teoretiske tilgang til tingene er fin, men uden målinger og den rigtige tolkning, risikerers der at gøre en masse tiltag, der ikke forbedrer lyden, hvis der ikke tages målinger og sættes ind de rigtige steder. Du kan gøre lige så meget galt som rigtigt som forkert og genialt ved akustik, hvis du ikke har den rigtige indsigt. Eftersom han har lavet en tråd, kunne det tyde på, den mangler 😀

Det mange gør galt er de laver en masse tiltag der ikke ændrer det til det bedre.

Her hvor det er interessant,er første reflektion og som du er inde på hans placering af lytteposition.

Revel har lavet et program, til forhandlere, der tager højde for stående bølger. Jeg har selv fået lavet sådan en beregning i flere rum, og valgt den rigtige lærrestørelse og placering af projektor i samråd med mine foretrukne forhandler af hifi, Audiovision.

Jeg holder stadig på 40mm rockwool, gøre noget ved vindue partiet, hvis han har det.

Og have lidt i rummet der reflekterer lyden.

Men det nytter ikke noget, at gøre en masse tiltag i blinde.


Ved ikke om jeg var uklar i det jeg skrev... Men min pointe er netop, at man ikke skal handle i blinde. At sige "batts gør ikke noget godt" er i min optik netop at handle i blinde, for du aner ikke noget om højttalerne, placeringen eller rummet.

Teori er jo netop dét der gør, at man kan tage en måling og tolke på den... Du kan måle nok så meget, men kender du ikke teorien, så er dit udgangspunkt det samme som hvis du gav et leksikon til en 5-årig. Din forhandler stiller jo heller ikke bare ting tilfældigt op og begynder at måle sig frem - han bruger teorien til at tage de rigtige valg ift. placering af højttalere, seating, og type/placering af akustikbehandling og derefter bruger han målinger til verificering og sidste justeringer.


Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2017 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

 
Nu er mit indlæg mere møntet på, hvad han kan gøre og at han ikke skal handle i blinde. Jeg er udemærket godt bekendt med, at bassen er svær at få styr på og den rigtige placering er vigtig. Mit indlæg var mere møntet på, hvad han kunne gøre i rummet.

Din teoretiske tilgang til tingene er fin, men uden målinger og den rigtige tolkning, risikerers der at gøre en masse tiltag, der ikke forbedrer lyden, hvis der ikke tages målinger og sættes ind de rigtige steder. Du kan gøre lige så meget galt som rigtigt som forkert og genialt ved akustik, hvis du ikke har den rigtige indsigt. Eftersom han har lavet en tråd, kunne det tyde på, den mangler 😀

Det mange gør galt er de laver en masse tiltag der ikke ændrer det til det bedre.

Her hvor det er interessant,er første reflektion og som du er inde på hans placering af lytteposition.

Revel har lavet et program, til forhandlere, der tager højde for stående bølger. Jeg har selv fået lavet sådan en beregning i flere rum, og valgt den rigtige lærrestørelse og placering af projektor i samråd med mine foretrukne forhandler af hifi, Audiovision.

Jeg holder stadig på 40mm rockwool, gøre noget ved vindue partiet, hvis han har det.

Og have lidt i rummet der reflekterer lyden.

Men det nytter ikke noget, at gøre en masse tiltag i blinde.



Ved ikke om jeg var uklar i det jeg skrev... Men min pointe er netop, at man ikke skal handle i blinde. At sige "batts gør ikke noget godt" er i min optik netop at handle i blinde, for du aner ikke noget om højttalerne, placeringen eller rummet.

Teori er jo netop dét der gør, at man kan tage en måling og tolke på den... Du kan måle nok så meget, men kender du ikke teorien, så er dit udgangspunkt det samme som hvis du gav et leksikon til en 5-årig. Din forhandler stiller jo heller ikke bare ting tilfældigt op og begynder at måle sig frem - han bruger teorien til at tage de rigtige valg ift. placering af højttalere, seating, og type/placering af akustikbehandling og derefter bruger han målinger til verificering og sidste justeringer.




Vi mener det samme, du hæfter dig i det med battsene. Jeg synes inden han sætter en masse op han prøve med loft og vindue. Inden han klistrer væge til og måske overveje et gulvtæppe.
Til top
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 13:46
Jeg har sat troltekt op med 200 mm isolering ovenpå. 
Troltekt sidder skruet på forskalling
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu