recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flere chromecast i bygningen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flere chromecast i bygningen

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af mumi88 mumi88 skrev:

Yes, det er helt skørt, at nettet i denne boligforening er så usikker. Det tyder på, at dem der styrer det, ikke helt har styr på IT-sikkerhed. 

Man ja, nu håber og tror jeg, at problemet er løst. Har endnu ikke oplevet, at Chromecast slukker, mens jeg er i gang med at se noget. Ej heller, at der er nogen, der tilslutter sig på fra deres egen CC på mit tv. 

Jeg kan stadig se de andres CC, når jeg gerne vil tilslutte - men håber og tror nu, at min ikke er synlig mere. 

De andre kan ikke se din ChromeCast længere (Hvis din router er opsat som den bør være det, er din ChromeCast nu afskåret fra de andre på dit helt eget private LAN bag din routers NAT). Men du kan stadig se (og starte deres) da deres jo stadig er aktive på det større åbne "fælles-LAN" i har på din routers WAN side, uden at deres er afskåret fra dette åbne LAN, som din ChromeCast (og øvrige enheder) nu er blevet afskåret fra dette større LAN i foreningen.

Hvis det er en mindre forening med delt internet lyder det til at det bare en router der er blevet smækket op uden yderligere konfigurering til at dele jeres fælles internetadgang. Den slags burde dog være uhørt i større foreninger med større og mere professionel installation. Du har så at sige været på fælles LAN med de andre beboere i foreningen på den router i fælles er tilsluttet, i hvert fald med dem der ikke allerede er afskærmet fra de andre via egen private router, som du nu også selv er blevet det.

Man kan sige at "problemet" (efter korret tilslutning til routerens WAN stik) har været at routeren, Apple-politikken tro, er for autonom i forsøget på at gøre det så nemt som muligt for brugeren og derfor forslår det forkerte til din situation (bridge mode til det større "forenings-LAN")

De andre brugere du kan se på det større LAN er således dem der enten tilslutter direkte uden om egen/privat router (enten 1 computer direkte i vægstikket eller via egen switch i stedet for router) eller bare ligesom dig benytter en lidt for autonom router der automatisk vælger den forkerte/usikre indstilling, i tiltro til at den større LAN opsætning i foreningen er tilsigtet.


Redigeret af TBC1 - 16-Februar-2017 kl. 13:45
Til top
mumi88 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2017
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mumi88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 13:55
Det virker meget logisk. 

Jeg har ikke haft problemer endnu, efter jeg har lavet om i opsætningen på routeren, så det ser ud til at virke.
Men det giver god mening, når jeg læser din forklaring, at jeg stadig kan se de andres Chromecast. Det vigtigste for mig er dog, at de ikke kan se min, så de hverken kan slukke den eller starte deres egen apps på min.

Tusind tak for hjælpen endnu engang - og god weekend herfra.

/Arnela
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2017 kl. 22:03
Jeg er rystet!!! Shocked

Der er da ingen i 2017 som laver den slags opsætning og tager penge for det.

Ingen beboere må da kunne se hinandens netværk. Den slags er normalt opdelt med VLAN og særskilt DHCP server med eget IP span.

Hvis flere i jeres netværk sætter en router forkert til, så kan i rende og fejlfinde i flere dage.

Crazy!

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2017 kl. 19:38
Verden er desværre ikke blevet fri for hjemmeamatør byggere. Hvis man bor i en bygning som ejes af en person, som får sønnike til lige at sætte et lille netværk op til en fælles internetforbindelse ("voksenudgave" af et kollegienetværk) tja så får man desværre den slags her. Sandsynligvis efter intentionen at "nå ja det går jo nok for fan". Men stadig voldsomt skræmmende. KAn huske bolignet århus lavede nøjagtig det samme per afdeling i store almennyttige boligforeninger i Århus da de i sin tid startede op. kunne sidde og printe på diverse menneskers printere, og når alle var gået i seng havde jeg 10mbit (vi skriver 2007-8 stykker :-) ) men det var dælme billigt dengang :) mener vi gav 100,- om måneden for et "ukendt" antal mbit da det afhang af hvor mange der var på samtidig.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu