recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV med dagslys kontol?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TV med dagslys kontol?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rodgaard2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rodgaard2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: TV med dagslys kontol?
    Sendt: 19-Februar-2017 kl. 16:43
Hej
Findes der nogle TV hvor farve spektrumet kan drejes over i det rødlige, i takt med solnedgangen?
På smartphones og PC kan dette gøres med programmer som:
Twilight
f.lux

LG OLED55B6V | Denon AVR-X4100 | System audio 1550

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2017 kl. 18:54
Ikke mig bekendt.    Kun mere lys

Hvorfor vil du have flyttet farver væk fra det de skal ?

Redigeret af hansie - 19-Februar-2017 kl. 18:55
Til top
rodgaard2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rodgaard2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2017 kl. 20:15
Ja, ved godt at det lyder lidt mærkeligt, når man normalt går meget op i at farverne gengives så naturlig/originalt som muligt (hvilket jeg også selv gør).

Men kropens døgn- og søvn-rytme bliver i høj grad styret/påvirket af solens farve ændring over dagen (det rød varme lys om aften stimulere søvn) og det er derfor en rigtig dårlig ide at siden foran en skærm om aftenen (PC, TV, smartphone etc.), da de udsender hele lys spekteret og LED LCD mistænkes endda for at udsende mere blåt lys end det normalt spectre (som stimulere at man vågner).

De førnævnte programmer skruer automatisk ned for det blå lys om aftenen og ville høre om der findes en pendant til TV?

Det kan selvfølgelig også gøres ved at have 2 farve profiler på sit TV, så man kan skifte til den røde varme profil om aftenen. Mit indtryk er bare ikke at det er nemt at skifte mellem flere profile (få klik), men der kan jeg jo tage fejl.


Redigeret af rodgaard2 - 20-Februar-2017 kl. 20:16
LG OLED55B6V | Denon AVR-X4100 | System audio 1550

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu