recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Løsning: Waoo IPTV og egen router
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Løsning: Waoo IPTV og egen router

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fhdk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 22-Februar-2017
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Løsning: Waoo IPTV og egen router
    Sendt: 22-Februar-2017 kl. 14:29
For kort tid siden skiftede Fibia min gamle fiberboks uden router ud med en ny fiberboks med router.

Deres nye setup sender TV ud i port 1,2,3 og Internet i port 4.

Min fiberboks sidder separat fra min bolig og jeg har kun et kabel. Jeg kontaktede support og de kunne ikke hjælpe. Firmware i deres nye Genexis mediekonverter/router er låst så det er ikke muligt at ændre hvilke porte TV bliver routet til. En supporter sagde at jeg kunne sætte en switch ind mellem men den løsning fungerede heller ikke.

Jeg fik support til at sætte den nye mediekonvert/router i brigde mode så jeg kunne bruge den gamle Tilgin for at få TV signal ind til huset.

Da Fibia havde tidligere sendt mig en ny Genexis Platinum 6810 router til erstatning for den gamle Tilgin router tænkte jeg at så måtte jeg bruge den. Jeg satte den til men intet skete. Det viste sig at denne router hentede en opdatering fra netværket som - satte den i bridge mode - og så var jeg lige vidt.

Jeg søgte højt og lavt for at finde noget der kunne fungere med IPTV og faldt tilfældigvis over Ubiqiti EdgeRouter.

En Ubiqiti EdgeRouter Lite ERLite-3 blev købt på proshop.dk for 799,00 og efter en del søgen på nettet fik jeg strikket en fungerende opsætning sammen. 

Jeg har gemt opsætningen på min opslagstavle hvis nogen kan bruge den.

EDIT 28-03-2018
Informationerne der danner baggrund for den opsætning jeg fik strikket sammen ligger på Github.




Redigeret af fhdk - 28-Marts-2018 kl. 13:02
Til top
martinolesen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Januar-2018
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martinolesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 10:53
Fedt at du har fået det til at virke. Jeg er ikke så skarp ud i script opsætning af min router, men bruger i stedet GUI. Er det muligt du kan hjælpe med at "oversætte" scriptet til GUI options? Smile

Hvilket fibernet er du på? Jeg har Waoo/Energifyn og har lidt udfordringer.

Se evt. mit detaljerede spørgsmål her: http://forum.recordere.dk/energifyn-waoo-tv-over-egen-router_topic153975.html

Jeg kører Shibby Tomato v140 AIO på en WNDR4500 router.
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 09:41
Bare så jeg forstå det her korrekt.

Det vil sige at ved at sige nej tak til deres Router, så ryger muligheden så også for TV ?, fordi den indbyggede router også tag sig af TV.

Min gamle ONT ved jeg da det er adskilt på, så det ikke berøre hinanden
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
martinolesen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Januar-2018
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martinolesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 11:10
Nej sådan er det ikke helt.

Fiber modemmet skal du under alle omstændigheder have og det har indbygget router som du kan vælge at have slået til eller fra hvis du vil bruge egen router. 

I forhold til Energifyn's setup som ligner om fhdk's beskrivelse er at uanset hvilken løsning du vælge så skal der være et direkte fysisk Ethernet kabel fra fibermodemmets tv port (i mit tilfælde port 1) til TV boksen. Dette kabel må ikke gå igennem nogle andre switche eller routere på sin vej til TV Boksen.

Eneste anden mulighed er at vælge Waoo Smart Wifi (som kommer med 2 AirTies 4920 AP), hvorved du kan køre en trådløs forbindelse (Wifi Mesh) til AirTies 7410x TV Boksen. Igen skal der gå et kabel direkte fra fibermodemmets TV port (port 1) til AirTies 49xx AP og der skal også føres et kabel til almindelig netværk/internet. Se deres video her https://www.waoo.dk/udstyr/smart-wifi
Direkte adspurgt siger Energifyn support dog at de anbefaler man kører TV løsningen over kabel.



Redigeret af martinolesen - 09-Januar-2018 kl. 11:16
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2018 kl. 10:11
Lyder spændende. Virker det også med start-forfra på tv boksen?
Der var tidligere et problem med egen router hvis man slukkede og tændte tv boksen (så vidt jeg husker noget med en dhcp option 68 der manglede). Kan du slukke og tænde boksen uden problemer?
/Peter
Til top
fhdk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 22-Februar-2017
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2018 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af martinolesen martinolesen skrev:

Er det muligt du kan hjælpe med at "oversætte" scriptet til GUI options?
Det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Jeg kender ikke den router. Det er NRGI der etablerede min fiberforbindelse for 6-8 år siden i Århus.

Jeg bruger ikke Waoo TV længere - det blev for dyrt - prisen gik kun en vej ^^^ så det blev droppet til fordel for Telia TV.

Ubiqiti routeren
Men jeg kan huske at der skal laves en Firewall/NAT Gruppe med de multicast netværk der skal have adgang.

Desuden kan IGMP kun opsættes via 

    `Config Tree` -> `protocols` -> `igmp-proxy` -> `interface`

Denne information kan være forældet og derfor ubrugelig.

Før min ubiqiti opsætning der kørte på et særskilt lan, havde jeg denne dhcp server reservation hvor hardware adressen var tv-boksen.

host waoo-tv {
next-server 87.104.255.7
        hardware ethernet 00:00:00:00:00:00
fixed-address 192.168.x.y
}

Da de er ret pernitten med at få tv-boksen retur har jeg på fornemmelsen at det er mac adressen der er bestemmende for om der kan modtages tv signal.

Jeg har på forskellig vis forsøgt at fange multicast trafikken med andet udstyr men det har ikke være muligt.




Redigeret af fhdk - 28-Marts-2018 kl. 13:28
Til top
fhdk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 22-Februar-2017
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2018 kl. 13:14
slettet

Redigeret af fhdk - 28-Marts-2018 kl. 13:16
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu